Informasjonsseminaret 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Birøkterlag tilbyr • ”Min Side” som er et tilbud på internett til alle medlemmer • Du får brukernavn og passord tilsendt sammen med giro for innbetalingen.
Advertisements

Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Brukerveiledning for gruppeledere
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
Skriving for web og for søkemotorer
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Skriving for web •Fylkesbiblioteket i Akershus •10. mai 2010 •Nina Furu.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Skriving for web •12-K samarbeidet •12. februar 2007 •Nina Furu.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Hvordan bruke IKT som kulturbedrift
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Manual for skoleavis i 6. klasse
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Naturvern anno 2012 ny lov - nye verktøy - ny giv Velkommen til helgeseminar i Kristiansand mars Naturmangfoldloven – et brukerkurs Kartlegging.
1 Interkodex forhandler MARS Del 1 Nyheter, praktiskinfo, trender.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Grunnkurs i webpublisering
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Metode for systembeskrivelse og
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Øving 2 – Markedsplanen I
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
09/16 Nyhetsbrev fra Bevegelse Velkommen som leser av vårt splitter nye nyhetsbrev. Vi håper det faller i smak! så ny informasjon.
Nyhetsbrev fra Bevegelse Velkommen som leser av andre utgave av vårt nye nyhetsbrev. Vi håper det faller i smak! så ny informasjon. 12/16.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsseminaret 2007 Oslo kommune Velkommen til Informasjonsseminaret 2007 Geilo

Onsdag 7. mars kl. 13.15 Seminar: ”Den selvbetjente kommunen - om effektiv webkommunikasjon for Oslo kommune” v/rådgiver Nina Furu kl. 14.15 Pause kl. 14.30 Seminaret fortsetter v/Nina Furu kl. 15.30 Pause med innsjekking på rommene Kaffe/te med kake kl. 16.15 Seminaret forsetter v/Nina Furu kl. 18.15 Program slutt kl. 19.30 Frammøte ved peisen. Middag i Dyregravshalli

Den selvbetjente kommunen Oslo kommune, Geilo-seminaret 7. mars 2007, Nina Furu

Nina Furu Jobber med webkommunikasjon og webstrategi Nettredaktørskolen (Westerdals) Styreleder i Webforum Norge Styreleder i Webkvalitet Kurs- og konsulentvirksomhet www.nettredaktor.no Mangeårig portalredaktør Lærebokforfatter Med mer

Agenda 13.15 – 15.30: Websiden som en selvbetjeningsmaskin Web på brukerens premisser: Lukten av informasjon og trigger-ord Transaksjonsorientering Scenarier og personas 16.15-18.15 Gruppe-oppgaver

Kilde: TNS-Gallup

Kilde: TNS-Gallup

Kilde: TNS-Gallup

Internett-tilgang i Norge i desember 2006, fordelt etter kjønn 86,6% 80,3% Kilde: TNS-Gallup

”Jeg ville valgt internett først hvis jeg søkte informasjon om …” Kilde: Magid Assoc./OPA september 2004 Produkter Teknologi Hobby Børs/finans Underholdning

Trender Informasjonsoverbelastning Push-til-pull Tilgjengelighet Web er det perfekte selvbetjeningsmedium ”Reklame er støy, men en god web er kundeservice.” Nina Furu 

Selvbetjening på web Krever at man forstår brukeradferd og –behov

Brukeradferd

Tidsklemma (avstøting) Ca 50 % avstøting er vanlig for nettsteder med god søkemotorsynlighet Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted Et kommunalt nettsted har litt mer tålmodighet å gå på – men ikke mye Brukeren har alltid et valg

”Lukten av informasjon”

”Lukten av informasjon” Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan User Interface Engineering www.uie.com ”Designing for the scent of information”: http://www.uie.com/reports/scent_of_information/

Trigger-ord

Trigger-ord Trigger-ordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. Kommer brukeren fra en søkemotor, er trigger-ordet det han har søkt på der. Trigger-ordet er ordet (eller ordene) i brukerens ”tankeboble”. Trigger-ordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

Sentralt prinsipp: Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det

Kjennetegn ved gode trigger-ord … Fra ”Webkommunikasjon”, Nina Furu, IJ-forlaget/Høyskoleforlaget 2005

1. Gode trigger-ord er enkle

1. Gode trigger-ord er enkle ”Spade”, ikke ”graveredskap” ”Kart”, ikke ”geodata-diagram”

1. Gode trigger-ord er enkle ”Spade”, ikke ”graveredskap” ”Kart”, ikke ”geodata-diagram” Unngå stammespråk! Unngå TBF’er! Unngå fremmedord! Forståelighet på 7.-klasse nivå (ordvalg og setningskonstruksjon).

2. Gode trigger-ord er beskrivende

2. Gode trigger-ord er beskrivende ”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre

2. Gode trigger-ord er beskrivende ”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre Unngå kunstige ord. Unngå omskrivninger (også de politisk korrekte).

3. Gode trigger-ord er konkrete

3. Gode trigger-ord er konkrete ”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” Tenk på konkretiseringsstigen Plasser ordet så lavt på stigen som mulig!

3. Gode trigger-ord er konkrete ”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” Tenk på konkretiseringsstigen Plasser ordet så lavt på stigen som mulig! Lukten av informasjon stiger ikke særlig godt oppover i hierarkier.

4. Gode trigger-ord er substantiver

4. Gode trigger-ord er substantiver ”Utdanning”, ikke ”studere” ”Lån”, ikke ”låne”

4. Gode trigger-ord er substantiver ”Utdanning”, ikke ”studere” ”Lån”, ikke ”låne” Unngå omskrivninger med verb 97% av verdens 1000 mest påsøkte søkeord er substantiver

Substantiver vs verb Skole 841 Utdanning 567 Kurs 788 Studere 66 Lån 8491 Låne 56 Regnskap 225 Regnskapsførsel 0 Food 7 000 585 Eating 18 513 Hunger 9 647 Hungry 8169 Money 604 185 Earn 17 494 Earning 4110 Borrow 4484 Borrowing 1871 Alle tall: Overture-søk mars 2005

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger ”Kontakt”, ikke ”ensom” ”Anti-virus”, ikke ”virus” (Unntak for medisinske diagnoser)

5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger ”Kontakt”, ikke ”ensom” ”Anti-virus”, ikke ”virus” (Unntak for medisinske diagnoser) Fokuser på løsningene dine (i brukerens ord!), ikke på problemområdene

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser.

6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser. Husk igjen også på at den løsningen brukeren tror at han trenger må formuleres slik brukeren selv ville formulert den (”briller”; ikke ”synshjelpemidler”)

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester.

7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester. Navigasjonen din skal IKKE være et ”speil” for brukeren, den skal i stedet gi brukeren ”briller” til å oppfatte og forstå ditt innhold.

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord ”Findability” fungerer ikke. ”Kunnskapstorget” fungerer ikke.

8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord ”Findability” fungerer ikke. ”Kunnskapstorget” fungerer ikke. Selv om du har funnet på et glimrende ord som beskriver nøyaktig hva du driver med, så fungerer det ikke som trigger-ord så lenge det ikke allerede er i vanlig bruk.

Oppsummering, trigger-ord

Gode trigger-ord bør være: Enkle Beskrivende Konkrete Substantiver Løsninger Brukerdefinerte Ikke beskrive bruker selv Ikke nye ord

5 enkle trinn til suksess på to sekunder

1. Identifiser dine sentrale trigger-ord www.pixelfast.com/overture www.wordtracker.com Les din egen søkelogg Spør en bruker!

2. Plasser trigger-ordene i navigasjonen Navigasjon bør bestå av tematiske trigger-ord Selger du produkter, bør navigasjonen bestå av produktkategorier og/eller enkeltprodukter Formidler du informasjon, bør navigasjonen bestå av stikkord for innholdet

Produktkategorier

Stikkord

3. Plasser navigasjonen riktig Både for mennesker og for søkemotorer bør navigasjonen plasseres i topp horisontalt (ikke for høyt!) og/eller i venstre spalte vertikalt Husk ”prime site” og hvor blikket lander!

Måten brukerne ser på siden på, forklarer hvorfor det gylne triangel er nettopp her. (Dette er en heatmap som indikrerer hvor brukernes blikk har falt. Rød farge = 100% synlighet; sort = 0% synlighet og sjatteringer i mellom.)

”Det gylne triangel”

Ikke slik …

… men slik!

4. Lag navigasjon som ser ut som linker, ikke som grafikk Husk prinsippet: Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det

Ikke slik …

… men slik!

5. Gjør transaksjonsorientering Identifiser hva de fleste brukere kommer til siden din for å gjøre, og plasser nettopp dette i første skjermbilde på forsiden

Ikke slik …

… men slik!

5 enkle trinn til suksess på to sekunder Identifiser trigger-ord Bruk trigger-ord i menyen Plasser menyen riktig Utform menyen som lenker Gjør transaksjonsorientering

Transaksjonsorientering = Å forholde seg til brukerens behov til enhver tid Hva er det de fleste brukerne kommer for å finne? Hvordan kan vi legge dette mest mulig synlig på forsiden?

12-K samarbeidet Et eksempel fra Vestfold Et samarbeid mellom Andebu, Hof, Holmestrand, Horten, Nøtterøy, Re, Tjøme, Tønsberg, Stokke, Lardal, Larvik og Sandefjord kommune. Mer info: www.12k.no (eller kom på Webforum og hør foredraget: www.web-forum.no )

Verktøy for transaksjonsorientering Personas Scenarier Dvs: Hvem er det som kommer til oss, og hva kommer de for?

Scenarie Vi er et par i 30-årene som har en 3-åring. Mor har vært hjemme til nå, men ønsker seg nå tilbake i jobb. Vi skal søke på barnehageplass.

Scenarie utfra side

Hva er det brukerne kan tenkes å ville gjøre på denne siden?

Gruppeoppgaver Definer de sentrale scenariene for dine sider Definer hvilke endringer du kan gjøre for å legge bedre til rette for disse scenariene Vi tar en oppsummering av gruppearbeidene i plenum.

Lykke til! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no