Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Om sikkerhet og brann.
Advokatforsikring som ny fordel for medlemmer av Industri Energi Først ute igjen!
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Dialogkonferanse bussanbud 2014
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal
Transport og transportutfordringer
Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
DSD / Norled Innlegg ifm Dialogkonferanse 7 januar 2013 om øyfergesambandet i Oslo havnebaseng. .
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Kommunale sykehusplasser?
Camping Card Scandinavia
Forelesning i mikroøkonomi.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Majavatn Camping & Opplevelser introduserer Fritidstunet! En helårs basert virksomhet, nytenkende og nyskapende, Som produkt og forretningsmodell. 1.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Dialogmøte om ladeinfrastruktur Oslo Lufthavn Konrad Pütz, Enova.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dialogkonferense Ruter
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialogkonfernse Ruter
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Presis, ofte og behagelig
IT-arkitektur – leveransemodell
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Presentasjon av forretningsplan
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Utskrift av presentasjonen:

Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1

Øyfergesambandet i Oslo Hva er det offentliges (Ruters) ansvar? 1.Sørge for offentlig kommunikasjon året rundt, primært tilrettelagt for jobbreiser og skolereiser, sekundært for fritidsreiser. Sentral målsetting er å redusere personbilbruken. 2.Utvikle rene turistruter (preget av store sesongvariasjoner) med eller uten guiding og servering. Målsetting: «økt turisme» For buss og tog er oppgaven delt: En offentlig bestiller tar seg av pkt. 1, private aktører tar seg av pkt. 2, f. eks.: Cruise passasjerer busses rundt til byens severdigheter; togpassasjerer bespises Nordmarka rundt av Kulinariske Togreiser. 2

Øyfergesambandet i Oslo Hvilke argumenter taler for at en offentlig bestiller skal inn på turistmarkedet? Bedre utnyttelse av transportmidlene (gjelder imidlertid kun dersom disse eies av det offentlige). Dersom turistrutene genererer overskudd, kan dette benyttes til å subsidiere den ordinære rutetrafikken. Stimulere til økt turisme gjennom offentlig kjøp av utvalgte turistruter. 3

Øyfergesambandet i Oslo Hvilke argumenter taler mot? Turistmarkedet er ikke prissensitivt, dvs. høy betalingsvilje for de rette produktene. Tildeling av offentlige ressurser til «økt turisme» innebærer at andre målsettinger (for eksempel økt rutetilbud i rushtiden) får mindre ressurser. «Picking winners» er vanskelig: Hvilke turistruter som lykkes er alltid usikkert. Private aktører er bedre i stand til å absorbere denne risikoen. 4

Øyfergesambandet i Oslo Boreal Transports anbefaling: Nettokontrakt; operatøren har både kostnads- og inntektsrisikoen. Oppdragsgiver definer et helårs rutetilbud som primært skal dekke transportbehovet til de som jobber, bor eller har hytte/båt på øyene, sekundært være et tilbud til skoleklasser/grupper og andre tilfeldig besøkende. For primærkundene er det høy frekvens og kort reisetid som er viktigst. 5

Øyfergesambandet i Oslo Tilbudet bør derfor defineres i form av en rutetabell (som fastsetter åpningstiden og implisitt krav til båtenes marsjfart), der tilbyder gir pris på flere opsjoner, f.eks.: –Avgang hver time –Avgang hver halvtime –Avgang hvert 20. minutt Oppdragsgiver velger opsjon basert på intern kost/ nyttevurdering. Det bør stilles krav om at båtene skal være nybygg, slik at sist oppdaterte sikkerhetskrav, krav til universell utforming, miljøkrav, etc. automatisk ligger til grunn. Basert på ovennevnte bør oppdragsgiver overlate til tilbyderne å finne optimal fartøy- og flåtestørrelse. 6

Øyfergesambandet i Oslo Oppdragsgiver kan dessuten be om pris på opsjoner med ny teknologi, f.eks. elektriske båter. Erfaring fra utviklingskontrakt Lavik-Oppedal tilsier at oppdragsgiver i så fall bør stå som bestiller av den nødvendige oppgradering av strømforsyningen til aktuelle kaier. Dette fordi oppdragsgiver uansett må betale for dette (alternativet er gjennom høyere kontraktssum), og fordi det er mest hensiktsmessig at operatøren ikke eier noe av infrastrukturen. 7