GERILJATESTING VED OPERAEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt Kartlegging av systemovervåkningsverktøy (SyMVe) l Bakgrunn l Prosjektmandatet l Prosjektplanen.
Advertisements

Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Kunden som med-designer
BankID i Vital Forsikring ASA
Sommervikar i Blend.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Salgsteknikker & Sosial media
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Anonymisering på Internett Hovedprosjekt våren 2004.
Erstatning for ActiveX?
Kristen Nygaards hus Status og planer. Hva skal gjøres •Ombygging. Enkelte områder. –Styres av TA sentralt –Den jobben som nå starter •Vedlikehold. Ganske.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s
Forretningsideer & Markedsanalyser
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Skien kommune.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Om Norsk Finansbarometer 2014
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Vi utvikler SW og HW for kunder
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Metode for systembeskrivelse og
Øving 1 - Forretningsideen
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Subversion addin for Visual Studio.NET av: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Online butikk for navneskilt og stempler
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon i Kristiansand 16. desember 2010.
Inventardatabase Hovedprosjekt våren Oppdragsgiver Kunsthøgskolen Studie innen design, skuespill, dans osv Størst i Norge.
MEAT Valuebased procurement. NORDIC MEDTECH GROWTH 2 Nordic Innovation Call: Innovative Nordic Health and Welfare Solutions.
Mechatronics Innovation Lab
Implementering av nytt ITSM-system
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
BLIKKBOKS.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Fremdriftsplan Milepæler Hva skal gjøres Hvem skal gjøre det
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Utskrift av presentasjonen:

GERILJATESTING VED OPERAEN BAK SCENETEPPET GERILJATESTING VED OPERAEN MAGNE BJELLA @magnebjella LINDA CHRISTIN HALVORSEN @lchalvorsen

GERILJATESTING Hva trenger vi? Hvordan gjorde vi det? Hvordan opplevde kunden det? Noe å teste Et dynamisk team En dynamisk prosess En kunde som tør Implementerte Tok med ut og testet Fikset Implementerte mer Testet igjen Og igjen L

MAGNE BJELLA @magnebjella SAS 1999: slave av prosjektplaner og milepæler BI 2006: MBA i innovasjon og kommersialisering Navico 2007: tettere samarbeid mellom kunde og leverandør. Brukeren manglet Operaen 2010: strategisk kundefokus operaen.no 2011: oppdragsgiver + leverandør + bruker = sant M MAGNE BJELLA @magnebjella

”Innovation is about connecting, not inventing” Andrew Hargadon M

VI SKAL GJØRE LIVET STØRRE 80% M

L

Forskjellen mellom en liste med behov og en problemstilling: den ene leder til en liste med features, den andre til et konsept. L

L

L

RETNING C L FOKUS Forestillingene SPRÅKBRUK Avhenger av sjangeren på forestillingen og innholdet VISUELLE VIRKEMIDLER Unik branding av hver forestilling ELELEMENTER Forestillingspresentasjoner, behind-the-scenes, portrettintervjuer med utøvere om rollen - forestillingskampanjer L

Foredling og forankring Innsikt og analyse Kreativ fase Foredling og forankring KONSEPTUTVIKLING L

Prinsippene vi kjørte etter: MVP Iterere på fungerende produkt Prioritere etter bruksverdi Build – measure – learn Teste antagelser Funksjonalitet støtter testing – ikke omvendt Sjekk om lemonade selger først – så kan vi snakke om hvordan butikken skal se ut L

Igjen og igjen og igjen og igjen Testsyklusen vår: Hva vi vil teste? Hva trengs for å teste det? Implementere det som trengs Teste med brukere Vurdere Igjen og igjen og igjen og igjen L

Mindre oversikt – mer kontroll Hvordan det blir for Operaen: Konseptet er styringsverktøyet Ingen godkjenning før implementering Fokus på funksjonalitet over pixelperfekt design Mer trygge på at ting funker Bedt om mer hands-on type involvering Godkjenning av grafisk design kun for funksjonalitet som testet og fullendt Mindre oversikt – mer kontroll L

Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker Bedre brukerfokus Åpen innovasjon Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker M

L

L

L

Kjøp billett L

L

Testingen setter agendaen. Ikke planen Ikke lenger ”slave” av prosjektplan og milepæler  større fokus på å fikse det som ikke fungerer Flytter godkjenningen ut av møterommet og over til brukeren Gjensidig skapelsesprosess mellom oppdragsgiver, leverandør og brukeren Must-have-liste vs ønskeliste til lanseringsdatoen M

Mye bedre tilbakemeldinger Fortsetter å lytte til brukeren Intervju med kolleger i Billettluken Geriljatest av Operaen.no Dybdeanalyse via webanalyse Sideundersøkelse Questback – Operaen.no 24/7 - 365 dager Møte/Miniworkshop» med Restauranthuset Implementering av Google Tag Manager og eCommerce Implementert  målinger på alle viktige navigasjonsflater Geriljaintervjuer og geriljatester M

60% 27% 80% 2012 2014 M