GERILJATESTING VED OPERAEN BAK SCENETEPPET GERILJATESTING VED OPERAEN MAGNE BJELLA @magnebjella LINDA CHRISTIN HALVORSEN @lchalvorsen
GERILJATESTING Hva trenger vi? Hvordan gjorde vi det? Hvordan opplevde kunden det? Noe å teste Et dynamisk team En dynamisk prosess En kunde som tør Implementerte Tok med ut og testet Fikset Implementerte mer Testet igjen Og igjen L
MAGNE BJELLA @magnebjella SAS 1999: slave av prosjektplaner og milepæler BI 2006: MBA i innovasjon og kommersialisering Navico 2007: tettere samarbeid mellom kunde og leverandør. Brukeren manglet Operaen 2010: strategisk kundefokus operaen.no 2011: oppdragsgiver + leverandør + bruker = sant M MAGNE BJELLA @magnebjella
”Innovation is about connecting, not inventing” Andrew Hargadon M
VI SKAL GJØRE LIVET STØRRE 80% M
L
Forskjellen mellom en liste med behov og en problemstilling: den ene leder til en liste med features, den andre til et konsept. L
L
L
RETNING C L FOKUS Forestillingene SPRÅKBRUK Avhenger av sjangeren på forestillingen og innholdet VISUELLE VIRKEMIDLER Unik branding av hver forestilling ELELEMENTER Forestillingspresentasjoner, behind-the-scenes, portrettintervjuer med utøvere om rollen - forestillingskampanjer L
Foredling og forankring Innsikt og analyse Kreativ fase Foredling og forankring KONSEPTUTVIKLING L
Prinsippene vi kjørte etter: MVP Iterere på fungerende produkt Prioritere etter bruksverdi Build – measure – learn Teste antagelser Funksjonalitet støtter testing – ikke omvendt Sjekk om lemonade selger først – så kan vi snakke om hvordan butikken skal se ut L
Igjen og igjen og igjen og igjen Testsyklusen vår: Hva vi vil teste? Hva trengs for å teste det? Implementere det som trengs Teste med brukere Vurdere Igjen og igjen og igjen og igjen L
Mindre oversikt – mer kontroll Hvordan det blir for Operaen: Konseptet er styringsverktøyet Ingen godkjenning før implementering Fokus på funksjonalitet over pixelperfekt design Mer trygge på at ting funker Bedt om mer hands-on type involvering Godkjenning av grafisk design kun for funksjonalitet som testet og fullendt Mindre oversikt – mer kontroll L
Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker Bedre brukerfokus Åpen innovasjon Raskere tilbakemelding på hva som funker og ikke funker M
L
L
L
Kjøp billett L
L
Testingen setter agendaen. Ikke planen Ikke lenger ”slave” av prosjektplan og milepæler større fokus på å fikse det som ikke fungerer Flytter godkjenningen ut av møterommet og over til brukeren Gjensidig skapelsesprosess mellom oppdragsgiver, leverandør og brukeren Must-have-liste vs ønskeliste til lanseringsdatoen M
Mye bedre tilbakemeldinger Fortsetter å lytte til brukeren Intervju med kolleger i Billettluken Geriljatest av Operaen.no Dybdeanalyse via webanalyse Sideundersøkelse Questback – Operaen.no 24/7 - 365 dager Møte/Miniworkshop» med Restauranthuset Implementering av Google Tag Manager og eCommerce Implementert målinger på alle viktige navigasjonsflater Geriljaintervjuer og geriljatester M
60% 27% 80% 2012 2014 M