Media håndtering og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Retningslinjer for informasjons- og mediehåndtering Sentralstyremøtet Norsk Psykologforening
Jobbsøking.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva er en sak - hvordan komme på?
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
Fra ord til liv Mars 2011.
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan intervjue en forsker?
Medie- og informasjonskunnskap Bydel Vestre Aker 24. oktober 2007.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Salgsteknikker & Sosial media
Presentasjonsteknikk
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
- roller og forventinger
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Muntlige presentasjoner
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
RAPPORT saklig og informativ
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Norske Redningshunder
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Den vanskelige samtalen
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Utskrift av presentasjonen:

Media håndtering og kommunikasjon Tarjei Skirbekk Informasjonsrådgiver, Arbeiderpartiets stortingsgruppe

Hvordan lykkes med kommunikasjon? Fokusert og konkret budskap Tydelig, klar og troverdig Forankret i egne rekker Ambassadør for budskap Medieomtale Flere kommunikasjonskanaler Troverdighet over tid

Form & innhold Form og innhold henger sammen Alt som uttales til media – en info.strategi Hva er saken Hvem skal vite om det Hvem skal formidle det Hvordan formidle det, og Hvor skal vi formidle det

Mediekontakt Alltid serviceinnstilt og rask reaksjon Alltid tilgjengelig og åpne Alltid grip mulighetene til å presentere eget budskap i intervjuer, debatter, leserinnlegg etc Alltid besvare alle henvendelser Alltid forberede seg godt.

Journalisten ringer! Svar aldri uforberedt på spørsmål Kjøp tid – be om noen minutter Klargjør premissene for intervjuet Hvorfor er journalist interessert? Hvilken sak er det? (type) Skal andre intervjues? (hva har de sagt) Når skal intervju evt trykkes/sendes Noter fakta: navn, medie, problemstilling etc Avklar om du/dere skal intervjues Avklar om du er den rette Avklar budskap/vinkling

Rettigheter! Du har rett til: Du har ikke rett til: Å få vite premissene for intervjuet Samtidig imøtegåelse Tilsvar Du har ikke rett til: Å trekke tilbake intervju/utsagn i et intervju Å bestemme vinkling eller hvem journalist skal snakke med Du bør sikre deg retten til: Å godkjenne egne sitater

Intervju: Forberedelse Finn ut hva du ønsker å si og oppnå Bestem hvem du vil snakke til (via mediet) Utvikle en kort historie To linjer Tre hovedpunkter

Intervjusituasjon – ta kontroll Sikre dine rettigheter – før intervjuet Avklar premissene for intervjuet Gå rett p åhovedbudskap Bygg bro – og gjenta hovedbudskap Ikke snakk det ut på viddene – fokuser NB: Vær bevisst hvordan fotograf fremstiller deg

Intervjusituasjon – vær på vakt Ikke spekulere Ikke la deg lede av ledende spørsmål Bruk enkelt språk Ikke gjenta negative eller provoserende ord Unngå ”på-vei-ut” uttalelser NB: Stor forskjell på VG og lokalavisen

Vær ”appellerende” Korte formuleringer Enkelt budskap Krever noe av mottak – publikum smigret (tatt på alvor) Hvorfor? Enkelt å huske Gjengis i media

Vær konkret! Hvordan du sier det er ofte like viktig som hva du faktisk sier!

Case 1: Media håndtering Du er leder for lokalpartiet og blir ringt opp av NRKs fylkeskontor. Planer fra helseregionens langtidsplan er lekket ut. Helsedirektøren vil legge ned lokalsykehuset ditt. 10 min individuelt: Hva gjør du? Punkter 10 min grupper: lag fellesstrategi. Punkter. Skrives på flippover 25 min: Presentasjon i plenum - diskusjon