TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
Slik bruker du vår nettbutikk!
HVA ER ?.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Del 2: Personlig økonomi.
Enorm omsetning I Norge omsettes det for over en halv milliard kroner i SMS innholdstjenester pr år ! Kunne du tenke deg å få en del av denne kaka ?
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Nettevett – utvidet versjon
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Bestille bilder og fotoprodukter
Kaizers billett. Bestillingstrinnene steg for steg Her fremheves det at priser er eks gebyr Her opplyser vi om prisen på selve arrangementet. Dette regnes.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Del 2: Personlig økonomi.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Hvordan lykkes med et prosjekt?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
3 Jeg og mitt.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
MANNTALL Kommunens ansvar Produseres iht folkeregisteret pr Ett gratis eksemplar til de som stiller liste Stemmerett Utlegging til ettersyn Oppdatering.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Dagligbankundersøkelsen 2014
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
Med nettbank har du full kontroll! Nettbankkurs. Kundene våre sørger for en digital revolusjon dnb.no Facebook 12 mill på dnb.no pr månedChat – raskest.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Svindel ved BankID. Bruk av BankID ●Nordmenns bruk av BankID personer har BankID har BankID på mobil 306 brukersteder med BankID ●Bruk.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
The tyler group barcelona technology news. Noen ganger er det lett å fortelle når en melding i innboksen har blitt sendt av en kjeltring. Åpningen linje,
Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.
SKAL BIDRA TIL Å ØKE KVALITET OG AKTIVITETEN I KLUBBENE I TRØNDELAG FOTBALLKRETS.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Innsamling via telefon 27. april 2016 Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør.
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver – etisk dilemma
Digitale medier 19 januar 2017.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Informasjonssikkerhet i hverdagen
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
Servicetorget
Hvordan bruke presentasjonene
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Enkel brukerveiledning
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK

Forbrukerombudet •Forbrukerombud: Gry Nergård •Fører tilsyn med markedsføringsloven, som vil si at vi sørger for at markedsføring ikke er villedende og at avtalevilkår ikke er urimelig. •Jobber for et enklere og tryggere marked for forbrukerne •30 ansatte •Prioriterte områder: IKT, finans og bolig

•Netthandel er svært praktisk •Stadig flere tjenester er lettere tilgjengelig over internett enn i butikk/over telefon •Enkelt og kostnadsbesparende for de næringsdrivende Handel på nett - generelt

•Villedende markedsføring av produktene •Manglende levering •Falske produkter/dårlig kvalitet •Mangelfull eller uriktig informasjon om angreretten •De useriøse næringsdrivende er vanskelig å få tak i når problemene oppstår Hvilke problemer ser vi?

Mange seriøse virksomheter •MEN dette gjelder jo ikke alle •I stor grad er det seriøse næringsdrivende som er grei å forholde seg til •Ulik grad av seriøsitet

Hva kan man gjøre FØR man handler? •Kjenner du til den næringsdrivende? •Stoler du på virksomheten du handler med? •Er det en veletablert virksomhet med et pålitelig rykte? •Bruk kredittkort

Hva må man se etter? •Er tilbudet for godt til å være sant? •Sjekk leveringstid •Sjekk totalsummen •Skjulte kostnader? •Utenlandsk nettbutikk? Hvilke vilkår gjelder for retur av varer?

Hva må man se etter? •Ingen informasjon om selskapet for øvrig? •Adresse, organisasjonsnummer? •Sjekk kontaktinformasjonen til selskapet

Hva må man se etter? •Kan nettstedet gi deg inntrykket av at personopplysninger ikke behandles på en tilfredsstillende måte? •Seriøse nettsteder vil kryptere trafikken når du sender over sensitiv informasjon, trafikken er kryptert hvis det står https på starten av adressen

Hva må man se etter? •Søk på internett etter andres erfaringer med nettbutikken, eks «Navnet på nettbutikk svindel»

Hva kan man gjøre ETTER ulykken er ute? •Sjekk kontoutskriften – stemmer beløpet med det som er avtalt? •Klag til den næringsdrivende. Man kan også benytte angreretten. •Betaler man med kredittkort har man beskyttelse i finansavtaleloven. •Man kan altså kreve pengene tilbake fra banken •Finansklagenemnda: Gratis klagenemnd dersom banken gir avslag

Angrerett •Man har to uker angrerett når man handler over internett. •Som utgangspunkt gjelder dette både varer og tjenester •Dette gjelder likevel ikke flybilletter, togbilletter, kinobilletter og lignende •Fordi det er tjenester som leveres til ett bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom

Angrerett •Angrefristen begynner ikke å løpe før man har fått angrerettskjema OG varen •Har man ikke fått opplysninger om angreretten utvides dermed angrefristen

Piratkopier •Er et tilbud for godt til å være sant? •Det er ikke ulovlig å få tilsendt kopivarer til Norge. •Import for videresalg er derimot forbudt •Dersom man kjøper piratkopier får man varer av en annen kvalitet, men risikerer også ødelagte og dermed ubrukelige varer.

Toll/moms når varer sendes fra utlandet •Kjøp for over 200 kr er momsbelagt. •Dette kommer ofte i tillegg til den kjøpesummen som er oppgitt i butikken •Frakt regnes med i 200-kronersgrensen •Fritak for bøker til eget bruk •På klær og matvarer kommer toll i tillegg til moms. •Tollkalkulator:

Toll/moms •Undersøk før du bestiller om varen sendes fra utlandet •Ikke alle butikker er like flink til å opplyse om at moms tilkommer prisen •Vanlig å ha lager for eksempel i Danmark og sende varer til Norge

Reklamasjon •Dersom det er en feil ved varen kan man reklamere. •Dette har ingen sammenheng med angreretten for øvrig. •Feilen må ikke skyldes slitasje på enkelt deler, men en iboende feil da du overtok produktet •Gi beskjed til den næringsdrivende så snart som mulig •Reklamasjonsfristen er 2 eller 5 år

Uønskede e-poster •Uønskede e-poster - Irriterende og vanskelig å bli kvitt •Tenk før du klikker. Åpne aldri en lenke eller et vedlegg du mottar i en epost som du ikke forventet å få.

Uønskede SMS •Noen SMS fra fire- og femsifrede nummer koster penger å motta. En såkalt innholdstjeneste. •Ikke overse SMS-er du ikke kjenner avsenderen til •Send STOPP til avsendernummeret •Følg med på telefonregningen dersom du får mistenkelige SMS

Eksempel •Eksempel: Du har (1) viktig melding. Svar JA for å se den. Avslutte? Send STOPP til 2236, NOK32/SMS, 4 SMS/UKE,

Eksempel

Oppfordring! •Vær bevisst… •Men ikke vær redd for å handle på nett!

ENKLERE OG TRYGGERE MARKED FOR FORBRUKERNE