Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Teknologi i klasserommet
Fra ord til liv Mars 2011.
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tørkeparti PM 5.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Improvement-X Versjon
Pims i Statoil 3. mai 2000.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Forbedringsprosjektet
Aggression Replacement Training
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Microsoft Dynamics AX Alle versjoner av SuperOffice og AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Nye websider for Sørli skole
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Forbedringsverktøy TURMAT.
KF PROSJEKTET.
”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Trygve Førland Nedrebø | Viking SeaTech
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Flexible guideline-based patient careflow systems Silvana Quaglini, Mario Steffanelli, Giordano Lanzola, Vincenzo Caporusso, Silvia Lanzola.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Microsoft CRM Visma Business
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Workshop, Dokka – 9. nov
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
MÅLRETTET MILJØARBEID
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Livsstilsending - uke 5 -
ROS-analyse.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Forvaltning av fondsmidler. Innhold Hva menes med forvaltning Retningslinjer for å kjøre prosjekt Samle inn og bruke TRF midler Regnskapspraksis Krav.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Selge et produkt eller en tjeneste
Utviklingsredaktør Helen Vogt 4. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student

PUKK-hjulet Fremgangsmåten jeg har lagt til grunn for KF-oppgaven illustreres godt ved PUKK-hjulet. Det begynner med at mål formuleres. Så samles data inn for analyse hvor det er mulig å gjøre forbedringer. ”Muda” blir analyser for å finne årsaker til tap/sløs og lignende. Det lages et prioriteringsdiagram for å finne hva som vi gi størst gevinst og er gjennomførbart. Deretter gjennomføres endringene og resultatet evalueres og, hvis det viser seg å være ”gemba kaizen” implementeres det i standarden for hvordan jobben skal gjøres videre.

Planlegging

TURMAT Tydelig: Målet er ved fremtidige forsendelser å ha utstyr klargjort i god tid før det skal sendes. Redusere overtid og kostnader. Utfordrende: Å ha alt utstyr klart 1 uke før planlagt/forventet levering er utfordrende! Realiserbart: Målet er absolutt realiserbart, så lenge informasjonen er tilgjengelig i tide. Det er opp til både meg og kunde å tilgjengeliggjør informasjonen. Målbart: Det bør ikke være vanskelig å måle om tiltakene har effekt. En ser bare på tidligere leveranser og sjekker når det faktisk var klart vs fremtidige leveranser. Akseptert: Det er aksepter, det er stort sett meg selv det står på om målene skal aksepteres. Tid satt: Jeg forventer at alle fremtidige leveranse skal være ihht planlagte KF-mål.

Planlegging av KF-oppgaven

Datainnsamling – se på tidligere jobber

5H+1N – Analyse av grunnårsaker som forårsaker muda

5M analyse av problemet med make og break hos underleverandør.

Pareto analyse av problem

Utfør endringer

Tiltak og forventet effekt

Timeline med bevegelige poster for bedre planlegging av jobber

Implementering av MS Project

Kontroller/sjekk endringer

Kontroll basert på erfaringer Det viser seg at flere av tiltakene har hatt meget gunstig effekt helt fra starten av. Microsoft Project har gjort kommunikasjon mellom kunde og prosjektet mer langsiktig og tydelig. Programvaren har også gitt oss en mye bedre langsiktig oversikt over når diverse utstyr vil være i bruk og når det vil være ledig. Problematikken med underleverandører hva også kraftig forbedret seg etter at jeg begynte med å bestille tid og personlig tilstedeværelse. Det vil ta 3-4 måneder før effekt av bedre kommunikasjon med varemottak vil vire igjen i antall inkassosaker og lignende, men økt bevissthet på området vil forhåpentligvis forbedre situasjonen. Jeg har i samråd med min innkjøper og varemottaket blitt enige om hvordan vi skal gjøre det i de spesielle situasjonene hvor vare ikke fysisk kommer innom varemottaket.

Korriger metoder basert på det som er lært

Korrigeringer Ved alle jobber hvor ”hangere” må skrus ”torques” sammen med rør hos underleverandører har jeg satt av tid for personlig tilstedeværelse. Denne praksis vil vedvare til enten vi kjøper vår en buckemaskin(maskin som skrur sammen rør) eller vi finner alternativ leverandør av denne tjenesten. Nye retningslinjer for kjøp av varer – DET SAKL OPPRETTES PO I FORKANT AV KJØP/HENTING. Dette for å unngå inkassosaken og lignende. Ved tilfeller der det kjøpes varer som ikke går innom varemottaket må både prosjektkoordinator og innkjøper være på vakt og underrette varemottak. Det skal tas gjennomgang av sjekklister før alle jobber. Sjekklisten sendes rundt til alle involverte og ber hvor de blir bedt oppdatert med mulige endringer. Vi fortsetter å bruke Microsoft Project og utvider det slik at det omfatter stadig flere verktøy og resurser.

Konklusjon KF-oppgaven har åpnet øynene mine. Jeg tror at fremtidige leveranser vil bli mye mindre ”blood, sweat and tears” når de nye rutinene fullt ut implementeres. PUKK-hjulets første rotasjon var en suksess. Nå skal jeg bruke dette videre og løfte prosjektet til neste nivå. Takk for alt jeg har lært!