Journalistikk i nettaviser Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda
Journaliststudenters ønskeliste 1. Riksavis 2. NRK-TV 3. NRK-radio 4. Regionsavis 5. Annen riks-tv 6. Bransjeblad 7. Lokalradio 7. Informasjonsarbeid 9. Ukepresse 9. Nettavis 9. Lokalavis 12. Nyhetsbyrå Kilde: StudData
Potensialet i nettjournalistikken 1. 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene og tekstene 2. 2.Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng 3. 3.Alternative synspunkter 4. 4.Bakgrunnsinformasjon 5. 5.Animasjon, lyd og levende bilde 6. 6.Kontinuerlig tilgang til oppdaterte nyheter
Teknologisk nyvinning: Hypertekster •Potensielle relasjoner ved hjelp av hyperlinker •Analoge hypertekster: –Førstesidehenvisninger –Innholdsfortegnelser
Interaktivitet 1.Mellompersonlig interaktivitet - innholdspåvirkning a.Direkte innskriving: Debatt og blogger b.Indirekte påvirkning: Kommunikasjon med journalister og måling av brukeraktivitet 2.Innholdsinteraktivitet - innholdsvalg •Valg av innhold ved hjelp av linker - hypertekster
Potensialet i nettjournalistikken 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene og tekstene i nyhetene a)Mellompersonlig interaktivitet: tilføre nyhetsbildet med noe nytt eller annet b)Innholdsinteraktivitet: valg av tekster → skape sin egen tekst: •Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng •Alternative synspunkter •Bakgrunnsinformasjon
1. Kontroll over nyhetene •”Person of the year” i Time • %3A// %3A// •Saddam Hussein siste åndedrag • • •
bin/front.cgi/0/
Potensialet 1. 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene teksten 2. 2.Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng 3. 3.Alternative synspunkter 4. 4.Bakgrunnsinformasjon 5. 5.Animasjon, lyd og levende bilde
Animasjon •Trippeldrapet •11. september
Potensialet 1. 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene teksten 2. 2.Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng 3. 3.Alternative synspunkter 4. 4.Bakgrunnsinformasjon 5. 5.Animasjon, lyd og levende bilde 6. 6.Kontinuerlig tilgang til oppdaterte nyheter
6. Kontinuerlig oppdatering •Kampen om å være først •Fokus på hendelsesnyheter •Nyheter basert på andres oppslag (og feil) •Svekket kildekritikk før publisering •Lett å rette opp feil •Forandrer, uten beklagelse
Eksempel fra Sverige Just nu: 49 döda i rysk flygkrasch (expressen.se , kl ) Just nu: 29 döda i rysk flygkrasch ( , kl )
Kjønnsbytte i expressen.se ”Svensken hög ihjäl transvesitten” Den 40-årige svensken tappade besinningen när ”kvinnen” han köpt sex av var man. Ham misstänkas ha huggit ihjäl transvesitten på sitt hotellrum. (expressen.se , t.o.m.kl ) Här släpper svensken ut en mördad kvinna ( , kl )
Drepte i Syria • •Angrep på USAs ambassade i Syria , ca. Kl • •Tre av fire angripere drept • •Én av angriperne såret • •Én av sikkerhetsvaktene drept
- Ifølge mine kilder skal det ha vært sju angripere, og fem av dem ble drept. De brukte kalashnikover og rakettkastere i angrepet. En av dem skal ha kommet seg vekk, og politiet forfølger ham i et stort parkområde, sier Ibrahim Hamidi til TV2 Nettavisen. Han er kontorsjef for al-Hayat, en av de to største arabiske avisene. ( kl )
- Ifølge mine kilder skal det ha vært sju angripere, og fem av dem ble drept. De brukte kalashnikover og rakettkastere i angrepet. En av dem skal ha kommet seg vekk, og politiet forfølger ham i et stort parkområde, sier Ibrahim Hamidi til TV2 Nettavisen. Han er kontorsjef for al-Hayat, en av de to største arabiske avisene. ( kl )
11. september 2001 Pentagon i flammer; flyplassen i Los Angeles brenner; Det hvite hus og Capitol Hill evakuert Bilbombe mot Utenriksdepartementet (El Pentágone en llamas; el aeropuerto de Los Ángeles, ardiendo; la Casa Blanca y el Capitoloio, evacuados Coche bomba en el Departemento de Estado) (elmundo.sp, , kl GMT)
Bilbombe eksploderte ved Utenriksdepartementet (Un coche bomba explotó en el Departamento de Estado) (lanación.com.ar, , kl GMT og clarín.com) Bilbombe eksploderte utenfor Utenrikspartementet (Vor dem Auβenministerium explodierte eine Autobombe) (faz.de – Frankfurter Allgemeine )
Hvordan skrive på nett 1.Hvordan leser folk nettsider? 2.Hvordan skrive tekster/artikler? 3.Linker – hypertekster 4.Utnytte det teknologiske potensialet
1. Hvordan leser folk nettsider? • • Skanner sidene • • Store fonter oppfordrer til skanning • • Brukere av nettsider skanner venstre del av overskrifter og ingresser • • Brukere er villig til å skrolle • • Store bilder få brukere til å skrolle
2. Hvordan skrive tekster • • Punktlister • • En idé/tanke pr. avsnitt • • Det viktigste først • • Konkret og informativt språk • • Forståelige og nyttige lenker
3. Linker – hypertekster Oppfordre brukere til å følge linker 1.Ut fra overskrifter: ofte uforståelige 2.Med ingresser: Fått med det viktigste 3.Forsider: Skape nysgjerrighet og interesse
4. Det teknologiske potensialet Linker fra artikler: •Utfyllende informasjon •Bakgrunnsinformasjon •Alternative kilder og synspunkter •Oppsummerende kontekst
Eksterne og interne linker •Interne linker: ofte til utdaterte hendelsesnyheter •Eksterne linker: kan fungere hvis de er direkte relevante
Sentrale momenter 1.Skrive gode forsidetekster 2.Skrive klart og konsist i artikler 3.Tydeligere fokus 4.Utvikle nyttige linker og tillinkede artikler
”Nyttige linker” •Hva? (hva var/er hendelsen?) utfyllende kontekst •Når? (når skjedde hendelsen?) •Hvor? (hvor skjedde hendelsen?) •Hvem? Flere personer involvert og flere kilder •Hvorfor? Flere årsaker til hendelse •Konsekvenser Flere konsekvenser
Primærartikkel: Hva? Når? Hvor? Hvem? Hvorfor? Konse- kvenser Flere personer involvert og flere kilder som kommenterer hendelsen Tilinket artikkel: Flere årsaker til hendelsen Flere konsekvenser Nyttig informasjon i tillinkede artikler Det samme som i primærartikkelen - Utfyllende kontekst