Journalistikk i nettaviser Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda 09.01.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Rett på sak.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Publisering på internett
Grafisk design Visuell kommunikasjon
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Splashforside. Opprett ny kategori med slug: small_alternate.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Øystein Pedersen Dahlen
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Søking og bruk av nettressurser Samfunnsfag og Historie Tirsdag 20. oktober 2009 Thrine Merethe Broch Bibliotekar
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webkommunikasjon og evaluering
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Kommunens informasjonsstrategi
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Maja Michelsen Norsk november 2010
Gruppe 6 "Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
God kommunikasjon på nettet
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Hvorfor og hvordan skrive bok
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Novapoint Arealplan og ny PBL Erling Tronsmoen Vianova Systems AS.
Strømbrudd Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Anita Haslund ved Jordal Ungdomsskole.
Blogg og publisering på nett
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Evaluering etter brann ved Tverlandet mottak, avd. Mørkved 17
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunnkurs i webpublisering
1 ENGASJER DEG! Still til valg som studenttillitsvalgt.
Hvordan føre kilder?.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Tale Berntsen - HR-seksjonen, Bergen kommune
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
* Slik taler norske politikere * Og slik stemmer Europa i Eurovision Song Contest.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Hva kjennetegner nettjournalistikk? Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Hvilke plattformer bruker dere?
Gode venner som hjelper andre
Utskrift av presentasjonen:

Journalistikk i nettaviser Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda

Journaliststudenters ønskeliste 1. Riksavis 2. NRK-TV 3. NRK-radio 4. Regionsavis 5. Annen riks-tv 6. Bransjeblad 7. Lokalradio 7. Informasjonsarbeid 9. Ukepresse 9. Nettavis 9. Lokalavis 12. Nyhetsbyrå Kilde: StudData

Potensialet i nettjournalistikken 1. 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene og tekstene 2. 2.Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng 3. 3.Alternative synspunkter 4. 4.Bakgrunnsinformasjon 5. 5.Animasjon, lyd og levende bilde 6. 6.Kontinuerlig tilgang til oppdaterte nyheter

Teknologisk nyvinning: Hypertekster •Potensielle relasjoner ved hjelp av hyperlinker •Analoge hypertekster: –Førstesidehenvisninger –Innholdsfortegnelser

Interaktivitet 1.Mellompersonlig interaktivitet - innholdspåvirkning a.Direkte innskriving: Debatt og blogger b.Indirekte påvirkning: Kommunikasjon med journalister og måling av brukeraktivitet 2.Innholdsinteraktivitet - innholdsvalg •Valg av innhold ved hjelp av linker - hypertekster

Potensialet i nettjournalistikken 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene og tekstene i nyhetene a)Mellompersonlig interaktivitet: tilføre nyhetsbildet med noe nytt eller annet b)Innholdsinteraktivitet: valg av tekster → skape sin egen tekst: •Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng •Alternative synspunkter •Bakgrunnsinformasjon

1. Kontroll over nyhetene •”Person of the year” i Time • %3A// %3A// •Saddam Hussein siste åndedrag • • •

bin/front.cgi/0/

Potensialet 1. 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene teksten 2. 2.Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng 3. 3.Alternative synspunkter 4. 4.Bakgrunnsinformasjon 5. 5.Animasjon, lyd og levende bilde

Animasjon •Trippeldrapet •11. september

Potensialet 1. 1.Brukeren får mer kontroll over nyhetene teksten 2. 2.Trenger ikke å gjenta gårsdagens nyheter for å skape sammenheng 3. 3.Alternative synspunkter 4. 4.Bakgrunnsinformasjon 5. 5.Animasjon, lyd og levende bilde 6. 6.Kontinuerlig tilgang til oppdaterte nyheter

6. Kontinuerlig oppdatering •Kampen om å være først •Fokus på hendelsesnyheter •Nyheter basert på andres oppslag (og feil) •Svekket kildekritikk før publisering •Lett å rette opp feil •Forandrer, uten beklagelse

Eksempel fra Sverige Just nu: 49 döda i rysk flygkrasch (expressen.se , kl ) Just nu: 29 döda i rysk flygkrasch ( , kl )

Kjønnsbytte i expressen.se ”Svensken hög ihjäl transvesitten” Den 40-årige svensken tappade besinningen när ”kvinnen” han köpt sex av var man. Ham misstänkas ha huggit ihjäl transvesitten på sitt hotellrum. (expressen.se , t.o.m.kl ) Här släpper svensken ut en mördad kvinna ( , kl )

Drepte i Syria • •Angrep på USAs ambassade i Syria , ca. Kl • •Tre av fire angripere drept • •Én av angriperne såret • •Én av sikkerhetsvaktene drept

- Ifølge mine kilder skal det ha vært sju angripere, og fem av dem ble drept. De brukte kalashnikover og rakettkastere i angrepet. En av dem skal ha kommet seg vekk, og politiet forfølger ham i et stort parkområde, sier Ibrahim Hamidi til TV2 Nettavisen. Han er kontorsjef for al-Hayat, en av de to største arabiske avisene. ( kl )

- Ifølge mine kilder skal det ha vært sju angripere, og fem av dem ble drept. De brukte kalashnikover og rakettkastere i angrepet. En av dem skal ha kommet seg vekk, og politiet forfølger ham i et stort parkområde, sier Ibrahim Hamidi til TV2 Nettavisen. Han er kontorsjef for al-Hayat, en av de to største arabiske avisene. ( kl )

11. september 2001 Pentagon i flammer; flyplassen i Los Angeles brenner; Det hvite hus og Capitol Hill evakuert Bilbombe mot Utenriksdepartementet (El Pentágone en llamas; el aeropuerto de Los Ángeles, ardiendo; la Casa Blanca y el Capitoloio, evacuados Coche bomba en el Departemento de Estado) (elmundo.sp, , kl GMT)

Bilbombe eksploderte ved Utenriksdepartementet (Un coche bomba explotó en el Departamento de Estado) (lanación.com.ar, , kl GMT og clarín.com) Bilbombe eksploderte utenfor Utenrikspartementet (Vor dem Auβenministerium explodierte eine Autobombe) (faz.de – Frankfurter Allgemeine )

Hvordan skrive på nett 1.Hvordan leser folk nettsider? 2.Hvordan skrive tekster/artikler? 3.Linker – hypertekster 4.Utnytte det teknologiske potensialet

1. Hvordan leser folk nettsider? • • Skanner sidene • • Store fonter oppfordrer til skanning • • Brukere av nettsider skanner venstre del av overskrifter og ingresser • • Brukere er villig til å skrolle • • Store bilder få brukere til å skrolle

2. Hvordan skrive tekster • • Punktlister • • En idé/tanke pr. avsnitt • • Det viktigste først • • Konkret og informativt språk • • Forståelige og nyttige lenker

3. Linker – hypertekster Oppfordre brukere til å følge linker 1.Ut fra overskrifter: ofte uforståelige 2.Med ingresser: Fått med det viktigste 3.Forsider: Skape nysgjerrighet og interesse

4. Det teknologiske potensialet Linker fra artikler: •Utfyllende informasjon •Bakgrunnsinformasjon •Alternative kilder og synspunkter •Oppsummerende kontekst

Eksterne og interne linker •Interne linker: ofte til utdaterte hendelsesnyheter •Eksterne linker: kan fungere hvis de er direkte relevante

Sentrale momenter 1.Skrive gode forsidetekster 2.Skrive klart og konsist i artikler 3.Tydeligere fokus 4.Utvikle nyttige linker og tillinkede artikler

”Nyttige linker” •Hva? (hva var/er hendelsen?) utfyllende kontekst •Når? (når skjedde hendelsen?) •Hvor? (hvor skjedde hendelsen?) •Hvem? Flere personer involvert og flere kilder •Hvorfor? Flere årsaker til hendelse •Konsekvenser Flere konsekvenser

Primærartikkel: Hva? Når? Hvor? Hvem? Hvorfor? Konse- kvenser Flere personer involvert og flere kilder som kommenterer hendelsen Tilinket artikkel: Flere årsaker til hendelsen Flere konsekvenser Nyttig informasjon i tillinkede artikler Det samme som i primærartikkelen - Utfyllende kontekst