TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark 2010/2011 Presentasjon av Fylkesrådmannens forslag- HK 11.nov 09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Studieforberedende utdanningsprogram
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk • Elektrofag.
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
INFORMASJONSDAG.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Sunnland Einar Stølevik
Opplæringstilbudet Fylkestingets vedtak.
November Vg1 Antall elevplasser opprettholdes på nivå med 2007/2008 Fordeling mellom yrkesfag og studieforberedende på 57/43 Økt satsing på Helse-
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Videregående opplæring i Follo
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Rådgiver Marianne Stray Aas
Fagforbundet Vest-Agder
Rådgiver Marianne Stray Aas
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Utskrift av presentasjonen:

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark 2010/2011 Presentasjon av Fylkesrådmannens forslag- HK 11.nov 09.

Faktorer som påvirker skoletilbudet: 1.Inntaksregler/områder/distriktshensyn 2.Elevutvikling og sammensetning av kjønn 3.Elevenes rettigheter, jfr opplæringslova 4.Elevenes forutsetninger 5.Skolenes kapasitet/utstyr 6.Arbeidslivets behov 7.Økonomiske rammer

Ad 1: Inntaksregler I InntaksområdeA er det 7 skoler og dobbelt så mange elever som i Inntaksområde B med 6 skoler

Endring i avgangselever fra grunnskolen faktisk elevtallendring Endring Vg1Klasser Endring Vg2 klasser pga endring Vg Endring Vg3 klasser pga endring Vg2 året før2040 SUMEndring iklasser862-9 Ad 2: Elevutvikling

Inntaksområde A Økning totalt 78 elever

Inntaksområde B Økning totalt 23  Økning fra 2009 til 2010 Gutter: Sauherad (25 -36) = 11 Jenter: Tokke (9-21) = 12 Tinn (24-37) = 13  Nedgang Gutter: Tinn (41-30) = 11 Vinje (29-19) = 10 Kviteseid (20-10) = 10

Ad 3:Rett til videregående opplæring  Opplæringslova § 3-1 • Rett til tre års heltids videregående opplæring • Hele retten må takast ut i løpet av en sammenhengene periode på 5 år og innen utgangen av det året vedkommende fyller 24 år • Retten blir utvidet med ett år ved omvalg • Elever med spesialundervisning, har rett til vgo i inntil to år ekstra når eleven treng det i forhold til opplæringsmåla for den enkelte. • Søker har rett til inntak på ett av tre utdanningsvalg som de har søkt på Vg1 • Etter Vg1 har søker rett til to års videregående opplæring som bygger på Vg1

Ad 4: Elevenes forutsetninger  Partnerskap TFK og kommune om utvikling av utdannings- og yrkesrådgiving i grunnopplæringa  Teoretisk flinke  Praktisk flinke  Grunnkompetanse – kompetanse på lavere nivå  Oimg  Motivasjon - frafall

Ad 5: Skolenes kapasitet/utstyr  Bygninger • I Grenland er det ”smekk fullt” • Bedre kapasitet i Inntaksområde B • ”kortreiste elever”  Utdanningsprogram på den enkelte skole skal (til en viss grad) gjenspeile det lokale arbeidsliv  Utstyr/ læremidler • En viss stabilitet i tilbudetliten investering • Vanskelig med ekstra elever i klassen  Lærekrefter/arbeidssituasjon/overtallighet

Ad 6: Arbeidslivets behov  Møter/samtaler med Opplæringskontor og bransjeforeninger.  Dimensjonere skoletilbudet ut fra arbeidslivets behov for arbeidskraft/ læringplasser  Lite forpliktende for arbeidslivet

Ad 7: Økonomiske rammer  Må forholde seg til gitte økonomiske rammer • Kutt på 2% i forhold til 2009 budsjett  Prioritere innen ansvar 2  Prioritere mellom lovpålagte oppgaver  Innsparing på 6,3 mill i forhold til skoletilbudet 09/10 • Pga elevveksten blir innsparingen på 10,3 mill høsten 2010, dvs anslagsvis kutt i antall klasser på ca 17. • I tillegg er 2 mill omprioritert fra Voksenopplæring  Kompensert for elevveksten i ramma, men ikke kompensert for elever med store tilretteleggingsbehov.

Innsparing i skoletilbudet 2010/2011: SkoleTilbudInnsparing i kroner Rjukan vgsVg1 Elektro (0,5)Kr Vest-TelemarkVg2 Realfag (0,5)Kr Bamble vgsVg2 Helseservi.(1)Kr Bamble vgsVg3 Tannhelse (1)Kr Hjalmar Johansen vgs Vg3 Formgiving (0,5) Kr HjalmarVg3 Påbygging (1)Kr Hjalmar Johansen vgs Forb. Kurs minoritetsspråk (0,5) Kr

Forts. Innsparing SkoleTilbudInnsparing i kroner Skien vgsVg3 Påbygging (1)Kr Skien vgsVg3 Drama (0,5) og Vg3 Dans (0,5) Kr PorsgrunnVg3 Medier og komm (1)Kr PorsgrunnVg1 TAF + 0,5 koordinatorstilling Kr SkogmoVg2 Overflatetek (0,5)Kr KragerøVg3 Fomgiving (0,5)Kr KragrøVg3 Språk,samf. økonomi (0,5) Kr

Forts. Innsparing SkoleTilbudInnsparing i kroner Kragerø vgsVg1 Service og samferdsel (1) Kr Flere skolerYmse delingstimer/ekstra elever i klassene Kr Hjalmar + Porsgrunn Vg2 omlegging MKKr Skogmo”ny modell” Helse og sosialfag (2) Kr Lunde”ny modell” Design og håndverk Kr

Ny 3-årig modell (HS / DH)  Lage et 3 årig tilbud for de elevene innen Helse- og sosialfag og Design og håndverk som i utgangspunktet har planlagt et løp med 2 årig yrkesfag og deretter påbygging.  Tilbudet prøves i første gang ut på de skolene som er store innen utdanningsprogrammene.  Tilbudet gis med 30 elever i klassen (1 klasse tilsvarer 2 klasser yrkesfag med noen tilleggstimer) og de får generell studiekompetanse  Deler av prosjekt til fordypn. erstattes med fellesfag  Kvalifisert til å gå ut i lære etter 2.år

Hvorfor?  Større mulighet for at elevene gjennomfører og består med generell studiekompetanse  Lurer ikke arbeidslivet

Utgår / ikke ”rom for”  Vg2 Treteknikk  Vg2 Design og trearbeid  Vg2 Anleggsteknikk  Flytting av Vg2 Blomsterdekoratør fra Lunde til Porsgrunn – rådmannens innstilling – nei  Det opprettes en klasse forberedende kurs for minoritetsspråklige ved Bø vgs.

Videre behandling av skoletilbudet:  Fylkesutvalget november  Fylkestinget desember

Store tilretteleggingsbehov SkoleårlæretimerkronerEndring/ økning 2007/081332, /091398, / /11??

Eksempel Studiespesialisering Vg1 Vg2 Realfag Vg2 Samfunn Vg3 Realfag Vg3 Samfunn Undervisning 30 timer i uka. 4 timer frem.spåk nivå 1 eller 2 5 timer matte prakt eller teoretisk 4 timer frem.språk 1 eller 2 3 timer matte prakt eller teoretisk 15 timer Programfag 15 timer programfag