Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Advertisements

Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Alkohol | SVØMMING.
ALKOHOL | IDRETT ALKOHOL|RYTTERSPORT Foto: Hesteguiden.com.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
ALKOHOL|IDRETT.
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Bestemmelser om barneidrett og idrettens barnerettigheter
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
VELKOMMEN TIL BARNEFOTBALLKVELD HOMMELVIK 11.MARS.
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
Motorsport – Idretten uten reservebenk !!! Barneidrett  Gruppearbeid  - innspill til gruppene.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Talentutvikling i barneidrett OG BARNEKULTUR
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Olympiatoppens ansvarsområder
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Å leve med ADHD i familien
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
BEVEGELSESGLEDE.
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Kvalitetsklubb – NFF regi
Foreldremøte DFI Turn 23. April DFI Turn - Historie 1.Etablert i 1918 (Damer fra 1934) 2.Har ca. 150 medlemmer 3.Beste presentasjon – medalje i.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Lyshovden Oppveksttun!
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Generalsponsor Visjon Friidrett skal være en attraktiv idrett for barn, ungdom og voksne. Friidrett skal skape og fremme idrettsglede, gode holdninger.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Kom i gang med brettseiling for juniorer!. Hva er viktigst for å lykkes? 1.Tilgjengelig utstyr som er godt egnet å lære å seile på når man er år.
For mye, for lite, allsidighet, spesialisering, variasjon, mengde, intensitet! – fysisk trening er individuelt, men ikke så vanskelig! Erlend Slokvik OLT.
Svømmeforbundet God barne- og ungdomsidrett - Fundamentet i den norske idrettsmodellen Mads Andreassen Leder seksjon for aktivitetsutvikling.
Stolte øyeblikk & bedre folkehelse IKKE FORDI VI MÅ, MEN FORDI VI VIL.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Flest mulig - lengst mulig - best mulig Foreldremøte J07 høst 2016 Agenda for møte Presentasjon av trenerteam Mål for sesongen sportslig og sosialt Treningstider.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Oppstartsmøte National ballskole
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Kom i gang med brettseiling for juniorer!
Aktivitetsleder barneidrettskurs
Foreldremøte i Viking F.K Tema: Overgangen til 11er fotball
Barneidrettsbestemmelsene
Velkommen til foreldremøte!
Oppstartsmøte National ballskole
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hovedmål ITF 5000 flere medlemmer sammenlignet med
Oppstart i barnehagen.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter

Bestemmelser om barneidrett 1. Med barneidrett menes idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år. 2. For konkurranser i barneidretten gjelder følgende: a) Barn kan delta i lokale konkurranser og idrettsarrangement fra det året de fyller 6 år og først og fremst i egen klubb b) Det kan benyttes resultatlister, tabeller og rangeringer i konkurranser for barn fra det året de fyller 11 år, dersom dette er formålstjenlig. c) Barn kan delta i regionale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 11 år.

Bestemmelser om barneidrett d) Barn kan fra det året de fyller 11 år delta i åpne (*) idrettsarrangement i Norge, Norden og Nordkalotten (**). e) Barn fra nordiske land og Nordkalotten kan fra det året de fyller 11 år delta på konkurranser og i idrettsarrangementer i Norge. f) Alle barn skal få premie i et idrettsarrangement dersom premiering skjer. g) Barn til og med det året det fyller 12 år kan ikke delta i mesterskap NM, EM og VM. h) Særidrettslag som organiserer barneidrett skal oppnevne et styremedlem ansvarlig for barneidretten (***)

Bestemmelser om barneidrett * Åpne idrettsarrangement: Ikke krav til kvalifisering  * *  Nordkallotten omfatter Sverige, Finland og Norge. Punktet omfatter også samarbeid innenfor Barentsregionen (Russland).  *** Vedtaket gjelder kun særidrettslag, men det anbefales at også fleridrettslag gjør dette  

Idrettens barnerettigheter Barneidrett er idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år. Idrettens barnerettigheter gjelder for alle barn, uten forskjellsbehandling og uten hensyn til barnet og dets foreldres kjønn, etniske bakgrunn, livssyn, seksuelle orientering, vekt, fysiske utvikling og funksjonshemming.

Idrettens barnerettigheter 1. TRYGGHET Barn har rett til å delta i et trygt treningsmiljø, fritt for utilbørlig press eller utnyttelse. Skader skal forebygges. Barn under 6 år skal ha med seg en voksen på aktivitetene.

1.TRYGGHET Stabile trenere Kjente /stabile treningssteder Sikkerhet på treningen God / trygg aktivitet

Idrettens barnerettigheter 2. VENNSKAP OG TRIVSEL Barn har rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter der det er lagt til rette for at de skal utvikle vennskap og solidaritet. Trivsel gir grobunn for læring og læring gir grobunn for trivsel

2.VENNSKAP OG TRIVSEL Alle må bli sett Godt humør på treningen Treneren er et forbilde og rollemodell Treneren må tilrettelegge for et sosialt, inkluderende miljø Regler på trening som gir et godt miljø

Idrettens barnerettigheter 3. PÅ BARNAS PREMISSER Barn har rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter som er tilpasset deres alder, fysiske utvikling og modningsnivå.

3.PÅ BARNAS PREMISSER Alle barn utvikler seg i svært ulikt tempo og treneren har store utfordringer med å differensiere innholdet slik at det gir utfordringer til alle. Organisere treningen slik at barn på ulike nivå blir tatt hensyn til i forhold til alder og modning.

Idrettens barnerettigheter 4. MESTRING Barn har rett til å oppleve mestring og lære mange ulike ferdigheter. De skal også ha muligheter for variasjon, øving og samspill med andre.  

4.MESTRING Viktig at treningene legges opp slik at barna opplever mestring Dele opp øvelsene hel – del – hel Treneren skal ha et stort nok øvelsesutvalg slik at barna får mestringsopplevelse og forståelse. Barn skal få være i sin utvikling til de føler god mestring.

Idrettens barnerettigheter 5. PÅVIRKNING Barn har rett til å si sin mening og bli hørt. De skal ha muligheten til å være med på planlegging og gjennomføring av egen idrettsaktivitet sammen med trenere og foresatte.

5. PÅVIRKNING Treneren skal alltid samle barna til felles samling ved start og la utøveren få evaluere sin innsats ved avslutning. Treneren skal alltid forklare barn hva de skal gjøre og hvorfor. Treneren må lytte til barna og høre deres mening. Gjennomføre foreldremøter hvor foresatte blir informert om treningen.

Idrettens barnerettigheter 6. FRIHET TIL Å VELGE Barn har rett til å velge hvilken idrett, eller hvor mange idretter, de vil delta i - og bestemmer selv hvor mye de vil trene.  

6. FRIHET TIL Å VELGE Treneren / klubben skal gi mulighet til utøveren å være med i flere enn en idrett uten at det får konsekvenser for deltagelse. Fysiologisk sett så tåler barn svært mye aktivitet. Det som er avgjørende er at treningen skal være lyst- og lekbetont og variert.

Idrettens barnerettigheter 7. KONKURRANSER FOR ALLE Barn har rett til å velge om de vil delta i konkurranser eller ikke, og ha like muligheter til å delta. Barn som melder overgang fra en klubb innen samme idrett skal ha full rett til å delta i konkurranser for en ny klubb straks overgangen er registrert.

Utviklingsplan: Alle som driver barneidrett bør følge en felles utviklingsplan for å sikre barna størst mulig variasjon og muligheter for stor bevegelseserfaring. Innholdet i de enkelte særforbunds utdanningsplaner og trenernes praksis bør følge denne planen: Opp til 6 års alder Lek og varierte aktiviteter som skal stimulere barnas utvikling og de grunnleggende bevegelsene. 7-10 år Gode muligheter til å utforske og øve på ulike fysiske aktiviteter eller idrettsøvelser med forskjellige bevegelsesmønstre, slik at de får bred bevegelseserfaring. Dette gir et godt grunnlag for senere bevegelseslæring. Dette kan gjøres innfor en eller flere idretter, men hver idrett har ansvaret for å gjøre tilbudet sitt variert og tilpasset barnas utviklingsnivå. 10-12 år Varierte aktiviteter og høyt aktivitetsnivå som sikrer gode basisferdigheter. Fordypning i en eller noen få idretter kan sikre et godt teknikkgrunnlag for senere utvikling innen idrettsgrenen.