Flytende betongkonstruksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Radon.
Litt om meg selv Faglærer for Klima, energi og miljø på Tangen VGS i Kristiansand Utdannet rørleggermester i Tyskland Jobbet i 7 år for en stor messingprodusent.
Enkle regler for koking av kjøtt (1)
TRE SOM BYGGEMATERIALE
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
Hvordan er et atom bygd opp?
utnytte ledg rom/medløpspasning
Veiledning: Fylling av R-410A på luft-luft varmepumpe
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Forelesning i faget Materiallære
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Brannforebyggende tiltak
Om sikkerhet og brann.
Praktisk info til prosjektkunder
Programvare for nisje SMS
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Betong skader Av den super deilige Terje Fjellby Og
Værskip.
Fjernvarmedagene 2011 Termografering av rørnett
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Potetkanon Prosjekt i TIP VG1 Potetkanon
Eksperimentelt arbeid
Tiltak mot sopp og råteskader
Betongelementproduksjon Av Dat, Hans og Marius. Alt fra de tidligste tider har menneskene benyttet prefabrikkerte elementer til sine byggverk.
TEF / ESF / TPF Fagdag Sarpsborg torsdag 19. mars 2009
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Hempel Yacht Dag Andre Hoem
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Bruken av storsekkløft
Tetting og varmeisolering av vegger
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Pallegaffel.
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
V angtilhenger Det trygge valg Eit prosjekt på Blæstad.
Marius Vøllestad Bø vgs
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Grensemerker - Videreutvikling
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Forflytning mellom to enheter
Tiltak mot telehiv og teleskader
dekke opp innenfor egen 16-meter
Å tenke på ved kjøp av MC utstyr
Kort om | skinn. Skinn er et levende materiale og hver hud har sine merker og karakter. Strukturen kan variere. Det er vanlig at man trykker et nytt mønster,
Kort om | Funksjonsmembran
Mappeoppgave i Verksted og konstruksjon
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sand i vann, det går an - Abrajet
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Deloppgave 4 Tilvirkning.
Elektronisk løgndetektor
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Den dynamiske snøen Karsten Müller. Norges vassdrags- og energidirektorat Innhold ■ Snø ■ Snøens egenskaper ■ Omvandlingsprosesser i snøen ■ Flakdannelse.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Vannrakett med fallskjerm
MONTASJE AV HULLDEKKER
1 Lunsjkurs akkord Akkord er et produktivlønnssystem, hvor timelønna til montørene regnes ut etter mengden montert materiell.   Fokus på effektiv og rasjonell.
Naturhistorisk Museum UIB Nordfløyen
Fjord Pontoon Norway AS
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Flytende betongkonstruksjoner Av Andreas Carlsen og Marius Holmar Brekke

Innhold Flytende kaianlegg Ferrosementbåter Betongpongtonger

Betongflytebrygger Flytende kaianlegg

En havn skal være trygg og sikker, komfortabel og lett å legge til i – selv i dårlig vær. Kvalitet, sikkerhet og komfort er derfor kjernen i produktet.

Betongflytebrygger Mangen mennesker undrer seg sikkert på hvordan en flytebrygge i betong kan flyte. Denne konstruksjonen har innstøpt 25 kubikkmeter med isopor som gir en oppdrift på rundt om 25 tonn. En betongbrygge som den på bilde har en egenvekt på ca. 14 tonn, så det skal fortsatt mye til for å senke en slik brygge.

Betongen som blir brukt er av typen C40 eller C45 Betongen som blir brukt er av typen C40 eller C45. Dette er to meget sterke betongtyper som har stor tetthet slik at saltvannet ikke trekker inn i betongen

Armeringen fungerer som bryggens skjelett og uten den ville bryggen raskt gå i oppløsning. Armeringen ligger tettest i bryggens hjørner. Det er viktig at armeringen har en overdekning på minimum 5cm slik at stålet ikke blir angrepet av rust pga. saltvann som trekker inn i konstruksjonen.

Bygging av båter i betong\ferrosement

I hele vårt århundre har det blitt laget båter av betong, men det er først forholdsvis nylig at små båter har sett dagens lys. Ferrosementkonstruksjonen er mer tiltalende enn det høres ut, og bedre en materialet antyder. Til kommersielt bruk har denne metoden åpenbare fordeler i retning av holdbarhet og styrke, men den anvendes også mye til ikke seriebygde seilbåt og racerbåtskrog. Et grunnskjelett av armeringsjern, formet slik som båten skal være, kles med flere lag hønsenetting til ikke fullt den ønskede tykkelsen. Neste skritt er ganske avgjørende. Hele skroget må bygges opp på en gang, slik at den endelige finishen inn og utvendig er avsluttet. Og for at styrken skal bli størst mulig. Mens betongen herdes, noe som tar ca 2 uker, må fuktigheten kontrolleres nøye, slik at prosessen skjer langsomt og jevnt. Materialets lave pris og den enkle byggeprosessen som bare kreveren eller to personer, unntatt ved selve støpingen, gjør at metoden er tiltalende for amatører.

Armering Bildet viser skjelettet med spant og armeringstål. Spantene ble bøyd og  sveiset i vanlig 6mm armeringstål. Langsgående armering har høyere kvalitet (6mm stål) som er kaldherdet og har hele lengder som kun er sveiset i endene

Armering Båt-skjelettet ble dekket med 6 lag kylling-netting type 19 tråd, tre lag på hver side av armeringen. En god del timer gikk med for å stramme opp nettingen og binde den fast med jernbindingstråd. Her med god assistanse fra junior. 

Støyping Når selve støpingen skal utføres er det lurt og få assistanse fra venner og kjente. Det er nødvendig  fordi hele skrogstøpingen bør utføres i en operasjon for å få lik vektfordeling på begge sider og unngå mest mulig skjøter. 

Pussing Sementen blir presset igjennom nettingen med pusse-brett av stål og siden overpusset med bretter av isopor for å få rett overflate. Tykkelsen på skrogveggen er 15mm,etter herdingen ble skroget sparklet og pusset med en spesial sement som heter Thoropatch.  

Tilpassing Overbygget og innredning kan lages i glassfiber Motorinstalasjon utføres som i en vanlig båt. Beregninger og tilpasninger av marinegear, propell og aksling med hylse kan bli utført av diverse firma som leverer motorer og utstyr. 

Ferdig båt Her ferdig båt på tur i Ryfylke tre og et halvt år etter byggestart.

Betongpongtonger benyttet på Nordhordlandsbrua Nordhordlandsbrua utenfor Knarvik er den lengste flytebrua i Europa (1.614,75m) Den består av en skrå-kabelbro og en flyte-bro som hviler på 10 pongtonger.

Pongtongene er laget av lettbetong (LC55). De 10 pongtongene er 42 m lange og 20,5 m breie. Høyden varierer mellom 7 til 8,6 m. Pongtongene er inndelt i 9 vanntette celler som bare har åpninger i betongdekket gjennom vanntette luker og er laget slik at 2 naboceller kan bli fylt med vann uten at det oppstår fare for brua.

Når pongtongene er belastet stikker de mellom 4,3 til 5,6 m under vannoverflaten. På Nordhordlandsbrua står pongtongene med 113,25 meters mellomrom. Det er brukt både slakkarmering og spennarmering i pongtongene.

Kilder Statens Vegvesen v/ E. Norman www.vegvesen.no Fardal Betong sine nettsider www.fardal.no Pontona Båthavner AS www.pontona.no Bilder og info fra http://home.online.no/~tespedal/boat/ Boken om Fritidsbåter