Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Teknologi i klasserommet
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Automatisering av tester
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Nettbasert flervalgseksamen i sykepleierutdanning
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Flervalgstester – introduksjon Hvordan lager vi gode tester?
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Pedagogisk utviklingsarbeid
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Erfaringer med og uten bruk av
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Java sertifisering - testern tester test
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Digital eksamen Fra behov til gjennomføring
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Digital vurdering Tord Høivik (Irene Lona) MOOCAHUSET kickoff, mars 2015.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Lesing og lesestrategier
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Ragnar Martin Joakimsen. Vurderingsformer Summativ Formativ.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Universellforum 2016.
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Vurdering og undervisning
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Universellforum 2016.
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning? Jarle Larsen og Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag

Motivasjon for arbeid Kvalitetsreformen – underveisvurdering Fjernundervisning: 1000++ fagpåmeldinger Effektivitet LMS har egne verktøy proprietære mangler vanskelig å påvirke utvikling Utviklet eget verktøy

Vårt utgangspunkt: Vi vil bruke flervalgstester både til: Formativ vurdering Støtte til studentene i hele læreprosessen Summativ vurdering Obligatoriske tester underveis, teller på karakteren Midtveiseksamen Eksamen Vi vil arbeide for å gjøre dette til et fullverdig alternativ til ”tradisjonelle” prøver og eksamener Teori og praksis

Noen muligheter Dekke større deler av pensum Effektiv prøveform lærer student administrasjon Fleksibilitet Objektiv vurdering Selvrettende

Noen utfordringer Informasjon før, under og etter testen? Formulere gode spørsmål? Tilbakemelding: Når og i hvilken form? Beregning av poeng? Karaktergrenser? Kan mer enn bare kunnskap testes?

Blooms taksonomi – hva kan testes ved hjelp av flervalgsspørsmål? Vurdering? Syntese? Analyse? Anvendelse? Forståelse? Kunnskap?

Se vedlagte ressurs. Der ser du et nettleservindu, og tre eksempler på koder. Hvilken kode må til for å lage det som vises i vinduet? Kodeeksempel 1 Kodeeksempel 2 Kodeeksempel 3 Ingen alternativer vil fungere Kodeeksempel 1 Kodeeksempel 2 Kodeeksempel 3

4 iterative faser for å lage gode tester Utforme test Forbedre test Gi test Vurdere resultatet 4 iterative faser for å lage gode tester Utforming: hvordan lage spørsmål av høy kvalitet, ... Distribusjon: utdeling, juks, # forsøk, ... Vurdering: beregne skår, strategi for karaktergiving, ... Forbedring: analyse, identifisere dårlige spørsmål, ... W. Horton: Designing web-based training Wiley, 2000

Forbedringsfasen Kvalitet Analyse av testresultater er viktig, men vanskelig og tidkrevende: sortere, sammenlikne ”populære” alternativer statistikk (spørsmål) tidsforbruk min, max, snitt, frekvens distraktøranalyse variasjonsbredde, varians, standardavvik andre statematiske formler

Web-basert system Alle fire faser Fra Multiple choice til fritekst Fokus på forbedringsfasen Fra Multiple choice til fritekst kan kombineres Sikkerhetsgrad LaTeX-kode: genererer formler som bilder Ressurser (bilder++) Testparametre strategi for vurdering timing tilgjengelighet # forsøk strategi for respons ... IMS QTI: import og eksport ”Spørsmåls-pool”

”Spørsmåls-pool” Alle spørsmål lagres i felles base (pool) Søkbar på Gjenbruk og statistikk... Verktøyet kjenner historikken til hvert spørsmål Ressurs for læreren stikkord fritekst kategori spørsmålstype forfatter (søk etter Truls) tema

Problemet med distraktører Hvem er forfatter av læreboka ”Webprogrammering i PHP”? Studenter må ikke kunne eliminere distraktørene De fleste lærere synes at oppgaven med å skrive gode distraktører er vanskelig... Svein Magne Sirnes: Flervalgsoppgaver – konstruksjon og analyse Fagbokforlaget, 2005 ... men et system kan hjelpe med automatisk generering av distraktører basert på feil svar fra tilsvarende fritekst-spørsmål ! ... eller fra liknende spørsmål  maler 1. Jon S. von Tetzchner 2. Svend Andreas Horgen 3. Ari Behn