Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Xtra personell as HiB-seminar april FU informatikk UiB mars 2006 Xtra personell as Xtra personell tilbyr de enkleste løsningene for midlertidig.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
PKO I Norge Forankring Status og veien videre Kirkenes 3. juni 2010.
Avdeling i Varberg, Sverige Partner med IBM
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Valdres Destinasjon AS
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Legemiddelindustrien (LMI)
1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Grunnkurs i webpublisering
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Presentasjon av konsept
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
FRIVILLIGHETSREGISTERET En presentasjon fra Frivillighet Norge.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Øving 1 - Forretningsideen
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
KULTURTILBUD OG KULTURINTERESSER PÅ NORD-JÆREN 2012 Interkommunalt kulturåd Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Hvordan kan kommunereformen styrke kulturlivet? Sandnes, 29. april 2015 Rolf Norås.
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Markedsføring.
Gruppe- og bedriftssalg
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Utskrift av presentasjonen:

Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs

AGENDA • Kort presentasjon av tellUs • Case - Kulturarrangementer. •Hvem legger dette inn? •Hvor blir det markedsført? • Samarbeid om registrering og distribusjon av kulturarrangementer - et praktisk eksempel • Utfordringer og veien videre

Dette er tellUs •tellUs har siden 1996 levert informasjonsløsninger til destinasjonsselskaper. I dag er tellUs Nordens største medie- og kommunikasjonsselskap på formidling av opplevelsesprodukter og destinasjoner innen reiseliv og kultur. •Det startet med Portier i 1992 og fortsatte med tellUs i 1996 •Gründer og daglig leder er Michael Borge •tellUs leverer programvaren Destinator – et verktøy som gir effektiv informasjonsflyt for destinasjonsselskaper. Informasjonsflyt = registrering, vedlikehold, kvalitetssikring og gjenbruk av informasjon i mange sammenhenger og i mange kanaler. •tellUs’ kunder inkluderer over 90 destinasjoner i Norge og over 80 i Sverige. •tellUs databasen inneholder i dag over opplevelsesprodukter. •tellUs distribuerer informasjon i dag til en rekke regionale og nasjonale kanaler som google, visitnorway, FINN, Opplysningen 1881, kulturnett, Stavanger Aftenblad m.fl. •tellUs er et økonomisk sunt selskap som har levert overskudd i en årrekke. •tellUs har pr i dag 7 ansatte, 3 på teknologi og 4 på salg/support. Alle har spesiell kompetanse innen reiseliv og IT. Kombinert med selskapets lange fartstid i bransjen ser vi på oss selv som en verdifull samarbeidspartner for destinasjonsselskapene

Markedsføringskanaler Hvilke kanaler bruker destinasjonsselskaper for å kommunisere med besøkende? • Internett • Brosjyre • Turistinformasjonen (mail, telefon, over disk)

”Tore Web” har ansvaret for webben Markedsføringskanaler

”Tove Trykk” har ansvaret for brosjyren Markedsføringskanaler

”Turid Turist” er sjef i turistinformasjonen Markedsføringskanaler

Tove TrykkTore WebTurid Turist Markedsføringskanaler Informasjonen i disse kanalene er % like. Presentasjonen er ulik. Hvorfor jobber man på hver sin kant med den samme informasjonen?

Tove Trykk Tore Web Turid Turist En annen måte å jobbe på Holder det med Turid? Frigjør Tore og Tove til andre oppgaver. Destinator

Markedsføringskanaler I hvilke andre kanaler vil besøkende benytte når de søker etter informasjon om din destinasjon? Egen web Egen brosjyre Egen turistinfo

•TellUs distribuerer informasjon til flere store kanaler •Disse kanalene har enormt mange besøk noe som igjen bringer flere mulige besøkende til destinasjonene •Hvordan gjøres dette? Markedsføringskanaler

En annen måte å jobbe på Destinator Turid Turist og tilbyderne selv registrerer all informasjon Og publiserer til de kanalene hun ønsker

Case - kulturarrangementer Hvem er interessert i kulturarrangementer? Hvem har ansvaret for å registrere disse? Hvor søker publikum denne informasjonen?

Kulturprosjekt Stavanger Oppdrag fra Interkommunalt kulturråd: Utrede og etablere felles database/ kulturkalender for regionen. Arbeidsgruppe: Region Stavanger og Kulturavdelingene i Sandnes, Stavanger, Randaberg, Sola Formål med felles kulturkalender, overordnet mål: Et bedre kulturtilbud til innbyggere og tilreisende gjennom en mer samlet markedsføring og informasjon om kulturarrangement i regionen. Samle informasjon ett sted Samme informasjon skal publiseres flere steder - elektronisk og i papirformat

Kulturprosjekt Stavanger Hvor søker folk informasjon om kulturarrangementer? Sandes

Kulturprosjekt Stavanger Destinator Region Stavanger

Kulturprosjekt Stavanger Destinator Flere destinasjoner Destinator Tilbyder - Arrangører Destinator Distribusjon Skjema for enkeltarrangementer

Historikk Kultur Stavanger Mars.2005: Kurs i Tellus Destinator for alle 4 kommuner + Region Stavanger og igangsetting av prosjektet. April 2005: Alle kommunewebber har fått implementert arrangementssøk på lokale webber. Juni 2005: Aftenbladet begynner utviklingen mot Tellus databasen Økning i antall arrangementer registrert: Mars 05 – Februar 06 : 150% Februar 2006 Møte med Arrangørene / Lanseringsmøte Mars 2006 Aftenbladet ute med Tellus søk Stavanger Aftenblad har aldri hatt så mange arrangementer registrert og aldri så mange brukere av kalenderen. Stavanger Aftenblad har også spart kostnader. April 2007 – 4 siste kommunene kommer med. Gjesdal, Hå, Klepp og Time.

Konklusjon TellUs skal bidra til høyere effektivitet på følgende måte: • Mer effektiv informasjonshåndtering • Alle – Arrangører, kulturmedarbeidere, Turistkontorer, enkeltpersoner registrerer i samme database • Mindre kostnader. • Når alle er med bruker hver person mindre tid. • Bedre informasjon. • Ved at samme informasjonen ligger til grunn for flere bruksområder og kanaler så økes kvaliteten. Tellus skal bidra til flere besøkende • Gjennom distribusjon til mange kanaler vil flere potensielle besøkende få tak i informasjon.

Utfordringer Samarbeid offentlig - privat: • Det har vært enkelt å overføre info fra tellUs til Kulturnett. Ikke like enkelt andre veien. • Møter ofte kulturnett som en slags konkurrent. Leverer arrangementskalender og input system. • Resultatet er fragmentert innsamling og distribusjon av denne type informasjon. De fleste taper på dette: • Kommunene: Må bruke mer tid og ressurser på noe andre allerede gjør. • Arrangørene: Må forholde seg til mange aktører og legge ut sine arrangementer mange ganger til ulike portaler/medier. • Publikum: Finner ikke alle arrangementene der de søker informasjon og kvaliteten er sterkt varierende.

Takk for meg ?