telenor.com – forsideanalyse www.telenor.com Telenor lanserte ny versjon av telenor.com i februar 2009 Oktober 2009: Analyse av gammel og ny forside – basert på månedlige klikk-rapporter Resulterte i endringer på forsiden i november Hva ble resultatet?
telenor.com – ny forside – clickmap september 2009 1923 94 1310 205 858 2795 3801 2564 829 641 3455 1695 3641 324 2750 1351 184
telenor.com – gammel forside – clickmap januar 2009
telenor.com – forsideanalyse – utvikling i klikktall for innholdsområder Toppmeny En viss nedgang, men ikke dramatisk
telenor.com – forsideanalyse – utvikling i klikktall for innholdsområder Små bannere Highlights – nyhets-teasere: God utvikling
telenor.com – forsideanalyse – utvikling i klikktall for innholdsområder Sentralt innholdsfelt: Dramatisk reduksjon i antall klikk
telenor.com – forsideanalyse – utvikling i klikktall for innholdsområder Shortcuts Gammel forside: Shortcuts var svært populære Ikke med på ny forside
telenor.com – forsideanalyse Stor banner og Shortcuts på gammel site: Ca 12 500 klikk pr måned Erstattet med flash-område med slogan på ny site: ca 800 klikk pr måned ca 11 000 færre klikk pr måned i dette området Toppmenyen: 4000 færre klikk pr måned: 20% nedgang - I utgangspunktet ikke alvorlig… Men burde ha økt kraftig – fordi Shortcuts var alternativ til toppmenyen på gammel site Til sammen 15 000 klikk pr måned er blitt borte
telenor.com – forsideanalyse Anbefalinger Lag ny shortcut-liste Baser utvalget på popularitet og etterspørsel - bare delvis på nettstedets struktur - tilbakemeldinger fra brukerundersøkelse gir god input Nyhetsteasere fungerer godt Lag plass til to ekstra nyhetsteasere (2x2)
Oppfølging – ny forside lagt ut 20.11.2009
telenor. com – forsideanalyse - resultater Ny forside lagt ut 20 telenor.com – forsideanalyse - resultater Ny forside lagt ut 20. nov 2009 – med shortcuts og 4 nyhetsteasere: >
telenor.com – forsideanalyse – resultater - Bounce rate pr uke Bounce rate = andel som forlater siten umiddelbart etter én side Mål: Bounce rate bør være lav Bounce rate stabilt på ca 55% hver uke siden 1. sept. Faller umiddelbart til ca 40% uken etter ny forside Har holdt seg stabilt på det nivået siden det
Optimaliseringsprosessen – Telenor Klikkrapporter Målsetning Måle Analysere Optimalisere Redusere bounce rate Hva klikkes mye? Hva klikkes lite? Hvorfor? Profilér det som fungerer godt og er populært Gjør det som er lite klikket mer synlig Utvikling og design Innhold og konsepter Web-tilpasning av innhold Konseptutvikling Internett-løsninger og intranett Strategi og rammeverk for måling Informasjonsstruktur Interaksjonsdesign Grafisk design Brukertesting Grensesnitt for applikasjoner Online markedsføring Strategi Markedsplan på nett (Bannere, SEO, PPC, epost, RSS) Måling og optimalisering
Agenda Webanalyse Steria – optimalisering av 3 minutters-guider Telenor.com - forsideanalyse Telenor Mobil - brukerundersøkelse
Brukerundersøkelser Ordinær webanalyse gir svar på: Hvor mange brukere og besøk nettstedet har Hvilke sider er mest poplære Hva brukerne gjør på nettstedet: Nedlastinger, bruk av funksjonalitet, bestillinger Men i liten grad hvorfor de gjør noe, og om de får utført det de kom for Finner brukerne informasjonen de leter etter? Forstår de det som står på sidene? Hva er det de ikke finner? Spør brukerne! Be brukerne fortelle deg om de fikk hjelp og hva de ikke fant
Brukerundersøkelser Utvikling og design Målsetning Måle Analysere Optimalisere Kvalitativ analyse: Bruker-undersøkelse Utvikling og design Innhold og konsepter Web-tilpasning av innhold Konseptutvikling Internett-løsninger og intranett Strategi og rammeverk for måling Informasjonsstruktur Interaksjonsdesign Grafisk design Brukertesting Grensesnitt for applikasjoner Online markedsføring Strategi Markedsplan på nett (Bannere, SEO, PPC, epost, RSS) Måling og optimalisering
Brukerundersøkelse på telenormobil Brukerundersøkelse på telenormobil.no - Fikk du svar på det du lurte på her på denne nettsiden? Vi stilte følgende spørsmål nederst på en rekke sider hvor brukerne skal få hjelp, f.eks pris-sider og brukerveiledninger: Spørsmålet lå fast på siden Brukerne må selv klikke for å delta De får da flere oppfølgingsspørsmål og kan fortelle hva de evt ikke fikk svar på
Spørsmål til de som ikke fikk hjelp: Brukerundersøkelse på telenormobil.no Spørsmål til de som ikke fikk hjelp: Spør alle som ikke fikk hjelp Over 1700 tilbakemeldinger mars-mai 2007
Brukerundersøkelse på telenormobil.no Et godt eksempel på hvordan undersøkelsen bør brukes: - MobilSvar produktside og brukerveiledning November 2005: - Fikk du svar på det du lurte på her på denne nettsiden? 97% fikk ikke hjelp på MobilSvar - Brukerveiledning 81% fikk ikke hjelp på MobilSvar - Tjenesteside
Brukerundersøkelse på telenormobil.no Mottok 77 forklaringer ang MobilSvar tjenesteside og brukerveiledning: - 47 av disse handlet om hvordan man slår av eller utsetter viderekobling til MobilSvar Eksempler: Jeg ønsker at telefonen min skal ringe lenger før mobilsvar kobles inn, hvordan styrer jeg dette? Hvordan forandre ringetid før mobilsvar slår seg på? Har forsøkt å finne ut hvordan man avslutter Mobilsvartjenesten. Hvordan slår jeg av Mobilsvar - ønsker ikke å bli koblet over til mobilsvar. MobilSvar-sidene ble oppdatert med nytt innhold etter hver delrapport
Nov 2005: 3 % fikk hjelp på MobilSvar Brukerveiledning Mai 2007: 60 % fikk hjelp på MobilSvar Brukerveiledning MobilSvar Brukerveiledning gikk fra å være undersøkelsens dårligste side til å bli den beste Identifiser problemsider og oppdater dem med det brukerne ikke får hjelp til!
Brukerundersøkelse på telenormobil.no Brukerne skal greie å hjelpe seg selv på web Lage spørsmål Implementere undersøkelsen Målsetning Måle Analysere Optimalisere Hvilke sider får brukerne ikke hjelp på? Hvorfor? Hva leter de etter? Oppdatere sider med det brukere ikke forstår eller ikke finner Kvalitativ analyse: Bruker-undersøkelse Utvikling og design Innhold og konsepter Web-tilpasning av innhold Konseptutvikling Internett-løsninger og intranett Strategi og rammeverk for måling Informasjonsstruktur Interaksjonsdesign Grafisk design Brukertesting Grensesnitt for applikasjoner Online markedsføring Strategi Markedsplan på nett (Bannere, SEO, PPC, epost, RSS) Måling og optimalisering Kontinuerlig prosess!
HALOGEN AS www.halogen.no Feel free to take contact if you want to discuss or share your thoughts