Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Publisering på internett
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - OPPHAVSRETTENS OBJEKT OG SUBJEKT.
Opphavsrett, åndsverksloven Kirsten Ribu
Sammensatte tekster: Photo Story
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Gå inn på denne internettadressen:
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Advokatselskapet Seljevoll, Hamnes, Olsen & Wikstrøm DA Ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Interesseavveining Opphavsmannens interesse i vern Allmennhetens.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Forelesning i informasjonsrett: Opphavsmannens beføyelser H 2011 Olav Torvund.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 8: Sitatrett, rettighetsoverdragelse og rettighetshåndheving Professor dr. juris.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1200 Hvem har opphavsrett?
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - INNLEDNINGSFORELESNING.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATABASER - Thomas Rieber-Mohn.
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Lov om opphavsrett til åndsverk §. § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige.
Musikk er vernet som kunstnerisk verk.
Ungdom i teknologisamfunnet - på grensen til det ulovlige? Oslo, 24. mai 2007 Magnus Buflod og Knut Anders Sannes.
Arkivmateriale på nett – med rettighetene klarert Det 7. norske arkivmøte 5. april 2016 Yngve Slettholm, adm. direktør, Kopinor.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Opphavsmannens beføyelser
Nærstående rettigheter
Opphavsrett og markedsføringslov
Overdragelse av opphavsrett
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Teknisk beskyttelse.
Utskrift av presentasjonen:

Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele

Mål for undervisningen • Å få kjennskap til lovligheten rundt nedlasting og deling av opphavsrettslig beskyttet materiale • Å kjenne til kilder hvor elever i skoleverket kan laste ned innhold • Å kunne forstå hva elever snakker om når de nevner PirateBay, torrent, Spotify og Wimp

Hva vi gjennomgår og ikke Dette blir gjennomgått • Kort historikk rundt deling av filer over Internett • Nye og gamle prinsipper rundt fildeling • Lovligheten rundt fildeling • Parter i saken • Praktisk bruk og nedlasting – Musikk – Film – Annet Dette blir ikke gjennomgått • Historiske strømninger om kunnskapsfellesskap • Teknisk gjennomgang av hvordan fildelingssystemene fungerer • Grundige årsaksforklaringer til partenes forskjellige standpunkt

Begreper til modning • P2P: Peer to Peer • Fildeling • Streaming tjeneser: Wimp og Spotify • Napster, LimeWire, BitTorrent, BearShare • DVD-R, mp3, DivX • DRM • Piratkopiering

Tradisjonell (analog) formidling • Kunstner laget et åndsverk, publisert gjennom plateselskap, agent eller lignende • Forbruker kjøpte en kopi av åndsverket, for eksempel kassett, LP eller CD • Forbruker hadde egen fysisk kopi • Eventuell kopiering foregikk i liten skala – var avhengig av 1-til-1-kopiering mellom familie, venner etc.

Moderne (digital) formidling • Kunstner lager et åndsverk, publisert gjennom plateselskap, agent eller lignende • Forbruker kjøper en kopi av åndsverket • Forbruker besitter enten en digital eller fysisk kopi av originalen • Eventuell kopiering kan skje ved et par museklikk, og hele verden er like nært som familie og venner

Opphavsrettslige utfordringer • Tankelek: Hvis alle har tilgang til Internett, trenger kun en person kjøpe ett fysisk eksemplar som gjøres digitalt, og resten av verden kan motta det helt gratis • Mottrekk: Hvis opphavsrettslig side kan begrense bruken av digitale eksemplarer ved hjelp av elektroniske sperrer, vil situasjonen bli som den var.

Piratkopiering og fildeling • Eksempel: Ratatouille (utgitt 2007) • Pirataktører kopierer filmen fra en eller flere kilder, trykker opp omslag, pakker det så likt som originalen som mulig og tar seg betalt for produktet • Fildelere kopierer filmen enten fra kinolerret eller andre kilder, tilpasser den til digital distribusjon og tilgjengeliggjør den for nedlasting uten vederlagtilgjengeliggjør den for nedlasting

Hva sier Åndsverksloven? § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. • Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som…

Hva er beskyttet under loven? • 4) musikkverk, med eller uten tekst • 5) filmverk • 6) fotografiske verk • 12) datamaskinprogrammer

Hva er opphavsrett? • § 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk. Kjetils utheving av tekst

Hvordan forholder vi oss til dette? • § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. utheving av tekst

Hvordan forholder vi oss til dette? • § 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk. utheving av tekst

Hva er DRM? Digital Rights Management (DRM) eller Digital rettighetsadministrasjon (DRA) er en samlebetegnelse for ulike digitale teknologier som har som mål å administrere rettighetene til opphavsrettsbeskyttet informasjon.opphavsrettsbeskyttet DRM-systemer er mest kjent for at de vanligvis tvinger brukeren å følge de restriksjoner som følger det opphavsrettsbeskyttede materialet, ved å legge tekniske føringer på hvordan materialet kan benyttes. Eksempler på føringer kan være kopibeskyttelse eller -reduksjon, utskriftsperre eller -reduksjon og begrensninger i antall ganger man kan åpne/kjøre materialet. I tillegg bør/skal DRM-systemer inneholde en lisens som beskriver rettighetene som følger materialet, samt en beskyttelse av denne lisensen. Motstandere av DRM har foreslått å endre navnet til Digital Restrictions Managment (Digital restriksjonsadministrasjon), fordi de mener at DRM er mer knyttet opp mot restriksjoner enn rettigheter [1]. [1]

Fildeling før Napster ( )

Fildeling etter Napster ( )

Peer to Peer – P2P • Ingen sentral tjener hvor opphavsbeskyttede filer er lagret • Brukerne lagrer og deler filene de laster ned • BitTorrent er basert på opplasting under nedlasting • Enkelte tjenester påbyr opplasting for å kunne laste ned – Man deler opphavsrettsbeskyttet innhold

Programmer for fildeling • Vi kommer til å bruke: – BitTorrent – LimeWire – Songr • Utfordringer vi kan støte på: – Brannmurer som stanser trafikk – Falske filer – Pornografisk innhold

Streaming (media) Streaming er nedlasting ("en-til-en") av data, bilder eller lyd fra en sender til bare en mottaker (nedlaster). Det motsatte er kringkasting ("en-til-mange") hvor dataene distribueres fra en sender og mottas samtidig av mange mottakere. Med streaming kan man se eller høre innholdet når man selv vil, mens kringkasting foregår i sanntid. kringkastingsanntid

Programmer for Streaming • Vi kommer til å bruke: • Andre eksempler:

Linker • • • • • • • •

Opphavsrett: • z87XOoWGXpZGZiOGRxajVfMjByNXg3bTZkaw z87XOoWGXpZGZiOGRxajVfMjByNXg3bTZkaw