Lynkurs i journalistikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Demens - Test.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Bokanmeldelser..
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive en sakpreget tekst
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Mandag 8. November Powerpoint..
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Problemløsning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Utskrift av presentasjonen:

Lynkurs i journalistikk Nordenkorrespondentene 2012 Katrine Ziesler kaz@norden.no

Din oppgave som journalist: Innhente informasjon Selektere, sortere og strukturere informasjonen Formidle den på en sannferdig og interessant måte til ditt publikum.

Forberedelser: Research! Jo mer du kan og forstår av temaet jo lettere er det å finne en spennende vinkling, gode spørsmål og få en god tone med intervjupersonen. Mulige kilder: Pressemeldinger Internett (Vær kritisk!) Fagpersoner / sakkyndige Bøker/publikasjoner

Finn en vinkel Tenk som en fotograf: Du kan ikke få med ALT, du må velge et utsnitt og et ståsted. Fokus/problemstilling avhenger av: Målgruppe – hvem skriver du for? Publikasjonen / mediet – har ofte en stil. Plass – hvor langt kan du skrive? Budskapet – Hva vil du at leseren skal sitte igjen med? Dette kan forandre seg – justér vinkling underveis.

Nyhetskriterier: aktuelt vesentlig nærhet identifisering og personifisering sensasjon konflikter elite nyhetsterskel

Forberede spørsmål: Gode spørsmål er viktigere enn mange. Ikke ja/nei-spørsmål! Hvem, hva, hvor, når, hvorfor, hvordan, hva så? Prøv å gjette på hva vedkommende vil svare Tips: Ha minst ett spørsmål klar til hver av politikerne dere kan regne med å møte i morgen Finn ut hvem som er hvem (- eller hvem som vet hvem som er hvem).

Notatteknikker Opptak – spør først! Blokk og penn (alltid) – noter stikkord, korte setninger, skriv dem ut så fort som mulig etterpå! Laptop - ok på pressekonferanse, telefonintervjuer Tips for reportasjenotater: Ta bilder som notater skriv på brosjyrer, pressemeldinger, stikkord på visittkort bruk sansene! Notér lyder, lukter, fakter

Oppgave 1 Dere skal lage en sak om Nordenkorrespondentene og deres interesse for nordisk samarbeid og Norden-spørsmål/politikk for et magasin for ungdom hjemme. Lag tre spørsmål dere vil stille en 17-åring fra et annet nordisk land.

Klar for intervju Sjekk at utstyret er klart Opptaker og kamera ladet opp Nok plass på minnekort Du har med penn og papir Kle deg pent, vær høflig Husk å introdusere deg selv, si hvor du kommer fra, fortell hvor saken skal/kan publiseres Har folk vanskelige navn – be om visittkort, evt. be dem skrive det ned

Underveis i intervjuet Vis interesse, si gjerne ting som ”jeg har lest notatet ditt om xxx”, smil! LYTT! Still oppfølgingsspørsmål: be om eksempler be om utdyping Hvis personen sier ting du vet er feil, si ”nå ble jeg litt forvirret” Husk! Du er ikke et mikrofonstativ!

Profesjonelle kilder: Har politikeren faktisk svart på det du lurte på? Rett på sak – du har ikke mye tid! Oppfølgingsspørsmål! Hvis svaret innbyr til et ”Hvorfor” eller ”Hvordan”-spørsmål, still det! Trekk det ned til personnivå – hva har dette å si for menneskene i Norden? For meg? For tante Gunda? Hvis du har ett spørsmål du vet at er litt kontroversielt – ta det til sist. Radiotrikset: ”Kan vi ta en liten oppsummering når det gjelder dine syn på tema x”, - det er der det perfekte sitatet kommer.

Spesielle intervjuer Pressekonferanse: Enquete (”5 på gaten”) Introdusér deg først (navn, Nordenkorrespondentene) Gå rett på sak, still det viktigste spørsmålet først Ikke gjenta andres spørsmål Enquete (”5 på gaten”) Uvant / skremmende med intervju Barn og ungdommer gir ofte korte svar, typ ”Vet ikke” 2-3 spørsmål Husk å be om navn, alder, stilling/skole (hvis aktuelt) Notér stikkord om utseende for at det skal bli riktig. Regn med noen avvisninger – vær smilende, prøv neste!

Krise! Opptaket feilet To timer opptak og en time til deadline Godt du tok notater i tillegg! Ring intervjupersonen for sitatsjekk dersom du er veldig i tvil om presisjonen To timer opptak og en time til deadline Godt at du noterte tidspunkt for ”gullkorn”! Hva husker du best?

Oppgave 2 Saken om nordiske ungdommers syn på Norden skal lages som en enquete. Finn en ungdom fra et annet land, still spørsmålene du laget i sted som en enquete Husk å notér navn, alder, skole Bytt roller – svar på den andres spørsmål.

Nyhetsartikler og reportasjer Består av: Tittel – lag en arbeidstittel. Justeres til slutt Ingress – Salgsplakaten. Fang leseren! Brødtekst – gjerne oppdelt med mellomtitler Bilder – Hva slags bildekrav har publikasjonen? Bildetekster – Noe av det som leses mest! Faktaboks

Oppbygning: nyhetssak Nyhetssak: Iskrem Det viktigste først, kan kuttes nedenfra Sørg for at du har svar på hva, hvem, hvor, hvordan og hvorfor Kan gjøres litt mer spennende: Hey! Grip tak You! Hvorfor dette angår deg See! Forklar, bruk tall, sitater, dokumentér So! Pek på konsekvenser og løsninger

Ingress - nyhetssak Leseren skal få hovedpunktene servert Rett på sak, men trekk frem det mest spennende i ingressen. 1 – 3 setninger. Overskriften= konklusjonen Hovedpoenget i saken: ”Hva har skjedd” Viktige personer – hvis statsministeren har en viktig rolle i saken kan hans/hennes navn godt nevnes i ingressen. Har noen gitt deg ”en linje som sier alt”? Der har du overskriften din.

Oppbygning: Reportasje Form: Fisk (bitt, kropp, hale med snert) Journalisten er våre øyne og ører på stedet ”Show, don’t tell” Bruk av Scener - illustrerer Case – eksempler Kombinér flere uttrykk

Tittel og ingress – viktigst! Tittel og ingress er salgsplakaten Tidenes kanskje beste reportasjeingress: ”In Barcelona it was perfect bombing weather” Pirrer nysgjerrigheten og frister leseren til å ta seg tid. Setter stemningen. Åpner noen spørsmål

Underholdende, morsom, poetisk gripende – legg flid i innledningen Fra ”Kolonialherren”, Hallgeir Opedal, Dagbladet Magasinet: SJER DU DEN GÅRDEN med kuppel dærr? spør Odd Reitan og peker på en vakker bygård med kuppel og spir. – Moxnessgården, sier han andektig. - Trondheims vakreste bygård. Den e' vårres. Vi glir gjennom Trondheims vintervakre gater i hans smekre Jaguar. Reitan sitter stor og blid bak rattet og bagasjerommet er fullt av Rema-varer. På dashbordet står det at det er 22 grader i bilen og at vi hører på P4. Og nå peker han på et nytt bygg. – Bajazzo-gården. Den eier vi. Pluss det bortafor der. Han peker. Og han peker mer, på murbygninger og trebygninger, på kontorer og butikklokaler, på sjøhus og høyhus. – Det store oransje bygget dærr borte e' vårres. Og hele det kvartalet dærr e' vårres. Og hele bankkvartalet eier vi. Nei, sje! Dærr e' han Dag. – Dag? – Dag Ingebrigtsen. Han med den, begynner Reitan, rensker de tjærebredde stemmebåndene og synger med ru røst: «Vil du værra med meg hjem i natt.» Han bremser, trykker på en knapp, vinduet glir ned. – Godt nyttår, Dag, roper Reitan. – Har du kjøpt deg ny bil? spør Dag. – Ja. E' den itj kvalm, gliser Reitan, trykker på knappen og vi glir videre. – Korr var vi? Jo. Det bygget dærr e' vårres.

Oppave 3 Dette er saken: Nordenkorrespondentene 2012 er samlet i Helsingfors 16 ungdommer fra 4 land skal rapportere fra Nordisk Råds 64. sesjon for Foreningen Norden og sine lokale medier. Lag ny ingress/tittel til feature!

Ordrett sitat? Fra Geelmuydens intervju med Gro Harlem Brundtland (Det Nye, 1993): – Undersøkelser har vist at norske kvinner ikke er noe særlig interessert i EF, ikke kan noe om det, og slett ikke vil at Norge skal bli medlem. Hva tror du det kan komme av? Informasjonssjef Østang skrur båndopptageren på, med den følge at jeg ikke våger å gjengi Statsministeren anderledes enn slik ordene velter utover langbordet. Som fra en sprukken pose med puffet ris. – Ja, altså, først så har vi det at det er på den ene siden de områdene hvor folk faktisk nå engasjerer seg i diskusjonen, det er jo, dreier seg om EF. det er faktisk av de temaene som folk også svarer at de er opptatt av. Så det er vel, jeg tror man må nyansere det du sier der med det. Og det gjelder både kvinner og menn, at de er opptatt av det på godt og vondt, og til dels for kvinners vedkommende enda mer, da med en skeptisk innfallsvinkel. Så det. Men den debatt vi har hatt i samfunnet i de siste fem årene, faktisk, og mer enn det, ja, fem årene, for det var fra niogåtti, fire år, har jo blant annet dreiet seg om at noe det folk, det har vært mulig å oppvise engasjement på, har vært hva man mener om EF, spesielt hvis man er mot, altså engasjement mot EF har vært noe av det engasjement som har vært mobilisert, faktisk, og der har ikke kvinnene vært noe mindre engasjert enn menn i det. Så, men hvis vi går mere til kvinners større skepsis, jeg tror det må være det du er mest opptatt av, er det ikke det, altså, og da er det nok det fjerne og følelsen av at, ja, det er fjernt fra kvinners hverdag. Og de er opptatt av det nære, hverdagen, familien, altså barna. Og de er opptatt av å ta vare på de verdiene Norge har med et trygt velferdssamfunn, og med betydelige rettigheter og muligheter for kvinner. Jeg tror alt det der, det ligger der. (Niels Chr Geelmuyden: Ærlighetens komedie, Portrettdrama i 28 akter, C Huitfeldts Forlag, 1998.)

Fortellermodeller Tre fortellermodeller: Den tredje fortellermåten Kronologisk fortelling Dramaturgisk fortelling Den tredje fortellermåten Kombinerer fortelling med faktainformasjon Velg ut scener / elementer som er relevante for din problemstilling. Scene – BBI – scene – BBI – scene Eksempel: mariakyhl.wordpress.com/artikler/leif-vs-keschhutte/

6 fototips Tenk lys Portrett: Personen trenger ikke være i midten Gå nærmere Finnes det mer spennende vinkler? Bilder kan fortelle! Studér fotoreportasjer Tenk litt mer på lys

Reportasje - arbeidsflyt: Lag en arbeidstittel + intro Se gjennom bildene dine først – gjør en grovsortering Lag en disposisjon – blir mellomtitler Les/lytt gjennom notater, skriv ned viktige sitater Skriv ut saken Rediger mellomtitler Bestem bilder, skriv bildetekster Skriv om tittel og ingress til slutt

Å være i ”idémodus” • Ideer kan ligge overalt/alt kan være ideer • Ideer er nysgjerrighet med en journalistisk vri • Å lese en avis/magasin i idémodus innebærer en helt annen lesemåte