MAURTUA`s RIM OG REGLER Regler er grunnlaget for: Riming(mus-hus) som er grunnlaget for: Lyder(m-h) som er grunnlaget for Lesing.( Jørgen Frost, Tras s.89)
BAKE, BAKE KAKE BAKE, BAKE KAKE RULLE, RULLE BOLLE RINGLE, RINGLE KRINGLE ÅÅÅÅÅ ………… PUSH INNI OMNEN
HØNE, PØNE HØNE, PØNE SVART OG FIN LEGG ET EGG I LOMMEN MIN NEI, JEG LEGGER EGG PÅ STRÅ, FOR DET SKAL KONGENS TJENER FÅ.
KRABBE, KRABBE LITEN MUS KOM FORSIKTIG FRA SITT HUS OVER MORS KOMMODE OPPI GUTTENS HODE SÅ BLE MUSA BANGE HOPPA NERRI FANGET OPPI GUTTENS SKJORTE SÅ BLE MUSA BORTE.
RIDE, RIDE RANKE RIDE, RIDE, RANKE HESTEN HETER BLANKE HESTEN HETER ABILGRÅ DET SKAL PETTER RIDE PÅ
ORMEN LANGE ORMEN LANGE KRØP SOM EN SLANGE UNDER ET GJERDE TOK SEG EI PÆRE DELTE DEN I TRE: 1, 2, 3.
OPPE I GARDINENE OPPE I GARDINENE HENGER APPELSINEN MENNENE OG KONENE SPISER AV SITRONENE
LILLE TRILLE LILLE TRILLE LÅ PÅ HYLLE LILLE TRILLE RAMLA NED INGEN MANN I DETTE LAND BØTEKAN
OKKER GOKKER OKKER GOKKER GUMMIKLOKKER ERLE, PERLE, PIFF,PAFF, POFF.
TELLEREGLE 1,2,3,4,5,6,7 REVEN ER EN HØNSETYV 7,6,5,4,3,2,1 REVEN STJAL ET HØNSEBEIN.
ANNE - MARTA LIA ANNE - MARTA LIA RENT SÆ PÅ SKIA SKIA VA GLATT OG ANNE - MARTA DATT SÅ KOM`N SVÆRRE Å DA VART DET VERRE SÅ KOM A RUT Å DA VART DET SLUTT
HVORDAN KAN VI HJELPE BARN TIL STØRRE SPRÅKLIG BEVISSHET? Anvend sangleker og barnesanger som barna lærer utenat og kan gjennomføre med stor sikkerhet. Anvend regler, for eksempel telleremser, som barna lærer utenat og kan gjennomføre med stor sikkerhet. Lek med rimord. Lek med rytmen i ord. Jørgen Frost. TRAS s.92
SPRÅKLIG BEVISSTHET: Grunnlag for leseutviklingen. Viser barnet interesse for rim og regler? 3-4 år: Kan barnet huske noe av dette? Har barnet begynt å tøyse med språket på egen hånd? Kan barnet høre forskjell på hus-mus, bil-pil? 4-5år: Kan barnet rime på egen hånd? TRAS: Tidlig Registrering Av Språkutvikling.