MAURTUA`s RIM OG REGLER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

”Lopper i blodet” ble profilert som barnas nye jule-CD i fjor.

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Min hund Min hund heter Kofi og er 4 år.
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Ei dramatisering Maren & Agnete – fritt etter Johan Herman Wessel.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Kapittel 28 Norgeskartet
HVORFOR SÅ STILLE LILLE KANSKJE DU VILLE PÅ BALLET I GÅR
Seilturen En sommerfortelling…...
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Forunderlige nåde. Du gråter med De gråtende. Himmelens konge
En måte å lese Bibelen på
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Velkommen til gudstjeneste
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Geitekillingen som kunne telle til ti av Alf Prøysen.
Oppgave 1 ”Mannen som skulle stelle hjemme”
Synger du sammen med meg
Babysang & småbarnstrall
Til Noas ark.
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
O PPGAVE 31 Side 155 Fyll inn riktig form av det refleksive pronomenet.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Ett er nødvendig!.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Yggdrasil – Verdenstreet. Del 2.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
EVENTYRGÅTER.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Familie relasjoner Far Sønn Sønn Bestefar Søstre Brødre Ektepar Far
100 lure ord å lære.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Religioner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Sanger Glade jul Å jul med din glede Jeg er så glad hver julekveld Et barn er født i Betlehem Så går vi rundt om en enerbærbusk Deilig er jorden.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 2, SIDE 102 – 103 I ARBEIDSBOKEN Sett inn bestemt eller ubestemt form av substantivet.
Gruffalo Tema for Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
EGG.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Frem.
Advent av: Inger Hagerup  
Oppgave: Leke med rimkortene
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.
Utskrift av presentasjonen:

MAURTUA`s RIM OG REGLER Regler er grunnlaget for: Riming(mus-hus) som er grunnlaget for: Lyder(m-h) som er grunnlaget for Lesing.( Jørgen Frost, Tras s.89)

BAKE, BAKE KAKE BAKE, BAKE KAKE RULLE, RULLE BOLLE RINGLE, RINGLE KRINGLE ÅÅÅÅÅ ………… PUSH INNI OMNEN

HØNE, PØNE HØNE, PØNE SVART OG FIN LEGG ET EGG I LOMMEN MIN NEI, JEG LEGGER EGG PÅ STRÅ, FOR DET SKAL KONGENS TJENER FÅ.

KRABBE, KRABBE LITEN MUS KOM FORSIKTIG FRA SITT HUS OVER MORS KOMMODE OPPI GUTTENS HODE SÅ BLE MUSA BANGE HOPPA NERRI FANGET OPPI GUTTENS SKJORTE SÅ BLE MUSA BORTE.

RIDE, RIDE RANKE RIDE, RIDE, RANKE HESTEN HETER BLANKE HESTEN HETER ABILGRÅ DET SKAL PETTER RIDE PÅ

ORMEN LANGE ORMEN LANGE KRØP SOM EN SLANGE UNDER ET GJERDE TOK SEG EI PÆRE DELTE DEN I TRE: 1, 2, 3.

OPPE I GARDINENE OPPE I GARDINENE HENGER APPELSINEN MENNENE OG KONENE SPISER AV SITRONENE

LILLE TRILLE LILLE TRILLE LÅ PÅ HYLLE LILLE TRILLE RAMLA NED INGEN MANN I DETTE LAND BØTEKAN

OKKER GOKKER OKKER GOKKER GUMMIKLOKKER ERLE, PERLE, PIFF,PAFF, POFF.

TELLEREGLE 1,2,3,4,5,6,7 REVEN ER EN HØNSETYV 7,6,5,4,3,2,1 REVEN STJAL ET HØNSEBEIN.

ANNE - MARTA LIA ANNE - MARTA LIA RENT SÆ PÅ SKIA SKIA VA GLATT OG ANNE - MARTA DATT SÅ KOM`N SVÆRRE Å DA VART DET VERRE SÅ KOM A RUT Å DA VART DET SLUTT

HVORDAN KAN VI HJELPE BARN TIL STØRRE SPRÅKLIG BEVISSHET? Anvend sangleker og barnesanger som barna lærer utenat og kan gjennomføre med stor sikkerhet. Anvend regler, for eksempel telleremser, som barna lærer utenat og kan gjennomføre med stor sikkerhet. Lek med rimord. Lek med rytmen i ord. Jørgen Frost. TRAS s.92

SPRÅKLIG BEVISSTHET: Grunnlag for leseutviklingen. Viser barnet interesse for rim og regler? 3-4 år: Kan barnet huske noe av dette? Har barnet begynt å tøyse med språket på egen hånd? Kan barnet høre forskjell på hus-mus, bil-pil? 4-5år: Kan barnet rime på egen hånd? TRAS: Tidlig Registrering Av Språkutvikling.