Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Timesammedag Hvordan komme i gang og hvordan unngå fallgruver?
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
En innføring i spillet: Lag En Setning
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
”Time Samme Dag (TSD)” Erfaringer fra Stovner Legesenter as
Om tyver og helse Andreas Moan Dr.med. Pt HOD 2041 – et magisk år.
Spøken som gir deg lykke!
Individuell plan: ”Gjør det så enkelt som mulig”
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Skattejakt-samling på torsdag
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
SARS Håndtering i allmennpraksis Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern 6. mai 2003.
Du er innkalt til gastroskopi ved
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Post 4, sykehuset Levanger
Utfordringer i tjenestetilbudet til eldre Bergen 2. april 2008
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud i Fosnes kommune Med fokus på et helhetlig pasientforløp og kompetansebygging Gardermoen 4 juni-14 Anne Johanne.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Mobilt røntgen
Augustbrev for FROSKENE 2104 Viktig info for dere som er tilbake fra ferie VELKOMMEN TILBAKE -VI GLEDER OSS TIL SNART ET NYTT BARNEHAGEÅR Månedsbrev blir.
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Raskere tilbake Lovisenberg DPS
PASIENTFORLØP VED BILDEDIAGNOSTIKK: ”AKUTT APPENDICITT” HOS VOKSNE PASIENTER REIDUN FOUGNER overlege AVD FOR BILDEDIAGNOSTIKK ST OLAVS HOSPITAL rf.
Kommunikasjon Lege - Pasient En presentasjon av: Maria Johansson Cathrine Løvmo Prosjekt 104.
- reduserer bedriftens sykefravær!
Vakt- og reservelisten for representanter
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Feil og mangler etter siste PasDoc oppgradering Superbrukerforum
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Oppfølging av etterlatte
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver Vanskelige situasjoner
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Hydrocephaluspoliklinikken
INFORMASJON OM DIAGNOSE, BEHANDLING OG UTFORDRINGER
Informasjon om Avansert hjemmesykehus for barn
Helseforsikring i Lemminkäinen Norge AS
Enkel brukerveiledning
Skype for Business i pasientbehandling
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger Stein Kristian Lereim Fastlege Risvollan legesenter

Hva gjør vi på kontoret. 2006: 11 Hva gjør vi på kontoret? 2006: 11.6 mill konsultasjoner 9,1 mill andre kontakter Hyppigst brukte takster: 1) 2ad (konsultasjon) 22,7% 5) 1bd (tlf/brev) 6,1% 7. 1h (resept/sykemeld) 4,3% Konsultasjonsstatistikk for 2006 (Nossen 2007) 2: 2dd 3: 701a 4: 2cd 6: L1

Noen som kjenner seg igjen?

Forsinkelse, et problem. For hvem. Pasienten. Legen. Medarbeidere Forsinkelse, et problem? For hvem? Pasienten? Legen? Medarbeidere? Økte krav fra pasienter om utredning, behandling, tilgjengelighet og sannsynligvis punktlighet.

”I tråd med samfunnsutviklingen må også fastlegers tjenester i størst mulig grad være tilgjengelige på tidspunkter som passer for pasientene. Ikke alle pasienter kan ta seg fri fra jobben eller andre forpliktelser. Og leger må, som andre tjenesteytere erkjenne at de er til for sine kunder og klienter, og ikke omvendt. Noen legesentre har allerede utvidet åpningstid. De bør bli flere”. (Torunn Janbu) Gjelder nok også for punktlighet Mer krav til punktlighet vil trolig komme fram fra pasienter

Samfunnsøkonomi Tall satt litt på spissen… 15 min forsinkelse på alle konsultasjoner: Utgjør 3 mill timer Et årsverk er 1800 timer Gir 1600 tapte årsverk per år Debatt ang leder i Dagens Medisin. Dette er nok ikke fakte, men forsinkelse koster

Hva gjør forsinkelse med oss Økt stress Harelabb? Kveldsarbeide Helgearbeide Lunsjen Middagen Barnehagen

Årsaker til forsinkelse Hvem sin skyld. Pasienten. Legen Årsaker til forsinkelse Hvem sin skyld? Pasienten? Legen? Legekontorets organisering? Multifaktorelt. Gå litt inn på de forkjellige

Pasienten Pasienten kommer for seint, gammel vane ? Legen stort sett alltid forsinket tidligere Har for mange problemer Har sammensatte problemer Har rituelle ønsker BT, lytte på

Forsinkelser årsaket av andre pasienter Akutt alvorlig syke pasienter utenfor kontoret: hj.spl, ØH sykebesøk Akutt alvorlige pasienter på kontoret Ekstra pasienter som sekretæren ikke finner ledig plass til

Legen Legen kommer for seint på jobben Legen kommer for seint fra lunsjpausen Legen kommer for seint fra møtet Legen gir åpning for for mange og omfattende problemer Legen har ingen ”buffersoner” i løpet av dagen Legen tar telefoner som tar lengre tid Legen starter opp for lange skrivejobber

Kommunikative problem  Legen stiller for mange åpne spørsmål Pasientens verbale tendenser får dominere Legen makter ikke å sette grenser Uheldig utenomsnakk gir invitt til tidstap:”Hvordan var konfirmasjonen?”

Legekontorets organisering Lab forsinkelser, alltid noen pasienter på vent Skiftestua, ”titte på sår” Telefonavbrytelser hj.spl, apotek, sykehus, medhjelpere, fysioterapeuter, kiropraktorer, pasienter, pårørende, listen er lang Dataproblemer forsinker

Løsning Pasientene De som er notorisk seine bør få advarsel. Om ikke det hjelper må de ha ny time og da møte presis Avgrens konsultasjonen. "Du har mange viktige problemer, i dag tar vi problem 1 og 2. Du får ny time for 3 og 4. Sammensatte psyko/sosialmedisinske problemer legges til spesielle dager du har mere tid Bryt ritualer, man trenger ikke lytte på hjertet og lungene hver gang du kommer på time

Løsning Organisering Hver lege bør ha rikelig ledige timer hver dag, bare en ting er sikkert i vår hverdag: Arbeidsdagen vår er uforutsigbar Om nødvendig legg inn en buffersone på for-og ettermiddag Husvakt ordning: En lege er ansvarlig for å ta livstruende  tilstander eller utrykning av kontoret. Rullerer blant legene Avklar hvilke telefoner som skal inn til legen, hva skal inn på time, når skal legen ringe tilbake.

Løsning Legen Møt på jobb før første pasient! Det tar tid å starte dataen. Ta lunsjpausen til rett tid, og forlat lunsjen presis Henlegg telefoner som tar tid til dager du har tid Start lange skrivearbeider på slutten av dagen når ingen pasienter venter på deg

Takk for oppmerksomheten!

Nå blir det kaffepause frem til kl 15:15.