IT er for viktig til å overlates til IT-Folk! Renny Bakke Amundsen I’m on the net – therefor I am! Styrenettverket 14. september 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Kunden som med-designer
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Nettverking – din fremtids muliggjører nettverksevangelist.
BHC © 1 “The times they are a-changin´” Refleksjoner knyttet til status, muligheter og begrensninger Stav Hotel 4. Juni 2013 Bo Hjort Christensen Sivilingeniør/Bedriftsøkonom.
Styrearbeid i Norwegian
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Anvendelse av verktøyene
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Elektronisk forretningsdrift
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Ledelse av innovasjonsprosesser
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Forretningskonsept og forretningsplaner
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Java sertifisering - testern tester test
Arbeidsmarked NHH-kandidater
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Skien, 2. oktober  Et nasjonalt samarbeid mellom bedrifter  Spennende medlemsmasse  Skape en sterk og internasjonal konkurransedyktig næringsklynge.
E-handel i Norge – en sammenligning med resten av verden
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
E-læring som kunnskapsorganisering
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Historie 1982 Starter i kjelleren 1985 Sæbø Sykkelshop DBS Sykkelshop Sandnes/Racing Depot Hillevåg 1995 Ny butikk i Oslo, Storo
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
The Fjords - Excited by the Fjords
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

IT er for viktig til å overlates til IT-Folk! Renny Bakke Amundsen I’m on the net – therefor I am! Styrenettverket 14. september 2005

•Siviløkonom BI 1981 •Sales and Aplications Engineer (KV -81) •Bedriftsrådgiver (STI -85) •Supportsjef (Mycron/Mysoft -93) •IT & Administrasjonssjef (NIF -02) •eMomentum.no •CEO – EUCIP Norge as •Dataforeningen – L&S, FFI •Styrerer råd og utvalg •Høyskoleforeleser Renny Bakke Amundsen

Tema Erfaringer viser at mange virksomheter ikke oppnår de forventede gevinster ved bruk av IT. En grunnleggende problemstilling er manglende kjennskap til sammenhengen mellom IT-satsingen og virksomhetens resultater. Mulighetene ved ny teknologi må omsettes til forretningsmuligheter, og risikoen må styres. Gode strategiprosesser kan i slike tilfeller bidra til å avklare strategiske veivalg i denne sammenhengen. IT Matters og derfor hører så vel IT- som virksomhets- strategi hjemme i styrerommet. Det sistnevnte er vel en anerkjent sannhet, men er det første det? Skyver ikke styret ofte IT- spørsmål fra seg fordi det er ukjent og skummelt?

Agenda •Does IT Matter?IT •Hvordan koble forretningsstrategi med IT-strategi - eller er det en og samme sak? •Muligheter og trusler innenfor IT •Kritiske suksessfaktorer for vellykket implementering av innovative IT- løsninger

IT Matters mer enn noen gang Mye IT-infrastruktur har blitt allemannseie. Investeringer gir ikke noen konkurransefordel i seg selv, først når brukerne finner en innovativ bruk. ??? RFID – global sporing EASYPARK – muliggjort av mobiltelefon Forenklet selvangivelse – store samfunnsmessige innsparinger IDA/Fellesdata - verdensledende NOROLKORTET – åpnet døren for betalingskort

Explosion of Transactions More users, more devices, B2B Deep Computing Intelligent commerce Rich media New uses, new markets Interoperability Flexibility, open standards Mobile Services/ Wireless Technology Anytime, anywhere Next-Generation Internet Very high bandwidth, low costs Markeder endres: Fremtiden blir dynamisk, tilpasningsdyktig oghele tiden løpende optimert, avhengig av kraftfulle analyser og kunnskapsstyring for å overleve Improve Operating Efficiency Reach Existing or New Markets Increase Organizational Effectiveness Change Industry Structure Foundational Activities Innovational Activities Value Proposition InfrastructureProcessesMarketplace Value Orientation Type text Towards the physical assets of the client Towards the operational activities of the client Towards the external customers of the client BusinessesandIT'sChangingDestiny  Virksomheter kan i dag differensiere sine tjnester gjennom innovativ bruk av IT - og de gjør det  Den digitale forvandling muliggjør nye forretningsmodeller  IT-ansvarlig har en viktig utfordring i å skape sammenheng mellom ”butikk” og IT - og vise verdien av IT Den nye økonomien

eBusiness

10 NIT Determinanter 1.Elctronic Deliverability - Digitaliseringsgrad 2.Information intesity - Informasjonsintensitet 3.Customizability - Kundetilpasningsgrad 4.Aggregation effects – Aggregeringsgrad 5.Search cost - Undersøkelsesgrad 6.Real-time interface – Sanntidsgrensesnitt 7.Contrakting risk – Kontraktsrisiko 8.Nettworks effects - Nettverkseffekt 9.Standardization benefits - Stand. fordeler 10.Missing competencies - Kompetansegrad

En vellykket allianse IT ledelsenVirksomhets ledelsen Styret Bidrar til at virksomheten utnytter IT optimalt. ”Oversetter” ny teknologi til forretningsmuligheter Utnytter IT aktivt for økt produktivitet, bedret konkurranseevne, høyere servicenivå og/eller muliggjøring av ny virksomhet. Støtter IT-strategien virksomhetsstrategien og hvordan er sammenhengene og samhandlingen? Har utformet en IT arkitektur som er tilpasset virksomhetens arkitektur. Rask reaksjon ved behov for endringer. Stiller forretningsmessige krav til ytelse/avkastning av IT bruk. Hvordan stille strategiske krav til IT-anvendelse og utnyttelse? Har en konkurransedyktig pris på sine tjenester i forhold til eksterne alternativ Etablerer krav til tjenestekvalitet. Måler ytelsene/leveransene. Gjøre selv eller kjøpe tjenester – et strategisk valg?

IT Matters

Hvordan bruke sjekklisten? •Formålet er å –Synliggjøre IT som en ressurs i virksomheten –Øke bevisstheten om IT som et element i virksomhetens strategi, og –Bidra til en bedre kommunikasjon mellom virksomhets- og IT-ledere •IT Matters er laget som et hjelpemiddel for –Styret og ledere som ønsker en bevisst vurdering av IT som en del av virksomhetens strategi –IT-sjefer/-ansvarlige som ønsker å bidra i strategiarbeidet –Styringsgrupper, prosjektgrupper og arbeidsgrupper som er ansvarlige for utformingen av en virksomhetsstrategi, og som ønsker å se lenger enn tradisjonelle virkemåter

Strategiprosess med IT •Todelt tilnærming –IT som ressurs ved realisering av virksomhetens strategi –Strategiske IT valg ved realiseringen av vedtatt IT innsats. •IT som muliggjøring –Ny teknologi: ”Hva så?” –Evne til å tilpasse seg endringer •Bruken av tabellene –Hjelp i egne vurderinger –Tilpasses det enkelte strategiprosjektet •Vedlegg –Detaljering/fordyping

Bevisstgjøring og Egenart