ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyttig energi og fantastisk elektronikk
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
HVORFOR BLIR HÅRET ELEKTRISK?
Vurdering for læring.
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Fysikk 1: Potensiell energi og vannkraftverk
Fotosyntesen Her er et forsøk på å vise på en veldig enkel måte hvordan vi kan tenke oss fotosyntesen foregår Vi kan tenke oss at det er en liten fabrikk.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Engia.
Velkommen til Newtondag!
Dannelse og anvendelse
Side Av Karina Schjølberg
Oppsummering til eksamen Kap.1, 3, 4 og 5
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at dere skal kunne:
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Hegg Kraft Årsrapport Kort om Hegg Kraft Produserer, overfører og omsetter energi Planlegger og bygger kraftanlegg og kraftledninger Driver regionalnettet.
Energi – ting skjer Energi – den har mange forkledninger
Magnetisme og elektrisitet – nære slektninger
Formelmagi 34-1 (34.2) Spenning indusert ved bevegelse (motional emf)
Elektromagnetisme: Første del av
Johanne Molnes Harkjerr
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Fossilt brensel. Anvendelse
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Naturfag /8 Elektrisitet (og magnetisme)
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) Arbeider for å fremme økonomisk vekst i og handel mellom medlemslandene. Om OECD:
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Grunnstoffene og periodesystemet
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Framtida er bioøkonomisk
Kortslutning Ein snarveg for elektrona
Produksjon av elektrisk energi
Begreper Uttrykk med olje Hva er råstoffet Fleip eller fakta
Elektrisitet.
Arbeid, energi og effekt
Økt 3 Lyspæra.
Elektrisitet og magnetisme
Elektrisitet og magnetisme
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
6 : Alternativ energi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
ENERGIKJEDE På dette bildet ser vi hele energikjeden i kulebanen, - fra energien i sola til at melkekartongen beveger seg. Første energikilde er sola som.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Produksjon av elektrisk energi
Arbeid, energi og effekt
Energi – hva er det? - evnen til å utføre arbeid. - det som får noe til å skje. Dere har arbeidet med fart og akselerasjon tidligere i dag, og nå skal.
Utskrift av presentasjonen:

ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________ Kompetansemål Læringsmål Mål for opplæringen er at eleven skal kunne forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder Elevene skal kunne forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi med vann og vind. Sentrale begreper vil være turbin, magneter og generator. Elevene skal kunne demonstrere at en magnet som beveger seg i en spole induserer (frembringer) elektrisk strøm Elevene skal kunne forklare hva en energikilde er og kunne gi noen eksempler på energikilder. Elevene skal kunne forklare sentrale begreper som energi, energioverføringer, energitap, stillingsenergi, bevegelsesenergi Vurderingskriterier (lav kompetanse) Eleven har behov for høy grad av veiledning for å kunne forklare hvordan elektrisk energi blir produsert. Eleven trenger veiledning for å forstå begrepene. Eleven trenger veiledning for å gjennomføre forsøket og forklare det Eleven har i høy grad behov for veiledning for å kunne gjøre rede for begrepene og forklare dem Eleven har i høy grad behov for veiledning for å kunne snakke om enkelte av begrepene på en hverdagslig måte. (middels kompetanse) Eleven har behov for noe veiledning. Eleven kan fortelle om og beskrive forsøket. Eleven har behov for noe veiledning for å kunne gjøre rede for begrepene og forklare dem. Eleven har behov for noe veiledning for å snakke om begrepene og gi enkle eksempel (høy kompetanse) Eleven jobber selvstendig og bruker fagbegrepene naturlig og sikkert. Forklarer på en sikker måte til medelever og lærer Eleven forteller, forklarer og gir eksempel på induksjonen, hva som gir mye og lite elektrisk strøm og forklarer bakgrunnen for induksjonen. Eleven jobber selvstendig med forsøket og forklarer resultatene på en god faglig måte. Eleven arbeider selvstendig og gjør rede for energikildene og grupperinger av dem, han bruker også faglige begreper på en selvstendig og naturlig måte. Eleven framlegger på en trygg og selvstendig måte forklaringer, definisjoner og gode eksempel på alle begrepene.

FAGPRØVE ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER NATURFAG UNGDOMSTRINNET Hvis ikke annet er oppgitt er det kun ett riktig svar. Les nøye gjennom alle alternativene før du krysser av for det du mener er det riktige. Hva er felles for alle typer energi? Jo mer energi vi bruker, jo mindre blir igjen til våre etterkommere Energi kan verken forsvinne eller oppstå av seg selv Energi kan forsvinne helt, men kan da lages på nytt igjen Hva er en fornybar energikilde? energikilde som kontinuerlig fornyes gjennom prosesser som går av seg selv i naturen energikilde som fornyes gjennom prosesser som går av seg selv i naturen, men som også kan produseres av mennesker energikilde som det finnes så mye av at det i overskuelig framtid ikke går tomt energikilde som kan omdannes til andre energiformer kalles også fornybare Hva er en ikke-fornybar energikilde? energikilde som kan brukes opp og som ikke fornyer seg i særlig grad i et menneskelig tidsperspektiv energikilde som ikke kan omformes til andre energiformer energikilde som ikke finnes naturlig i naturen, men som må produseres kunstig Hvilke av disse er fornybare energikilder? Merk av alle dere mener er riktig. atomkraft olje vind gass bølge vann kull sol Hvordan kan vi få elektrisk energi ved hjelp av vindkraft? luft i bevegelse (vind) kommer inn i generatoren, hvor den treffer spoler med ledninger. Den kraftige luftstrømmen setter elektronene i bevegelse slik at det produseres elektrisk energi luft i bevegelse (vind) driver vingene rundt. Når vingene går rundt, roterer magnetene inne i generatoren, og det produseres elektrisk energi luft i bevegelse (vind) driver en brenselcelle som produserer elektrisk energi Hva er et kraftverk? et anlegg der det produseres elektrisk energi gjennom en eller flere generatorer et anlegg som har som formål å lagre energi en stor fabrikk som bruker svært mye energi