KomUt – Sør-Trøndelag Overvåking/oppfølging av meldinger Mars 2013 v/ Trondheim kommune
Samhandling med St. Olavs Hospital Meldingsoversikten sjekkes minst 4 ganger pr. døgn av meldingsansvarlig (gjelder spesielt hjemmetjenesten) Morgen – Lunsj – Ettermiddag (vaktskifte) – Kveld For boliger, helsehus og helse- og velferdssenter følges dette opp på samme måte som mot fastlege og ved kjente innleggelse på sykehus
Meldinger fra St. Olavs hospital som utfører skal følge opp er: Melding om innlagt pasient Sende – Innleggelsesrapporten Sende/besvare på forespørselsmelding fra sykehuset
Videre…meldinger fra St Videre…meldinger fra St. Olavs hospital som saksbehandler skal følge opp er: Helseopplysning (24 timers varsel) Sende/besvare på forespørselsmelding fra sykehuset Melding om utskrivninsklar Utskrevet pasient
Når Melding om innlagt pasient følges opp straks (samme dag/kveld/helg) Sykehuset ønsker innleggelsesrapporten så raskt som mulig, så den sendes umiddelbart etter melding om innlagt pasient er mottatt Forespørsel videresende etter faglig vurdering og svar følges opp etter spørsmål fra sykehuset
Saksbehandler (bestillerkontor) Oppfølging av meldinger pr i dag: Helseopplysning (24 timers varsel) alle hverdager mellom kl. 08.00 – 15.30 Forespørsel-/svar på forespørsel Melding om utskrivningsklar ved nye behov for tjenester varsles i hovedsak mellom kl. 08.00 – 15.00
Hvordan tror du din kommune vil organisere oppfølging og overvåking av meldinger
Meldingsansvarlig Hvem er det? Hva innebærer den rollen? Har vi rutiner for overvåking av feil? Har vi support ? (internt og eksternt)
SJEKKLISTE
Oppfølging av status
BRUKERSTØTTE Gerica support tlf. 917 60 038 er betjent: mandag - fredag mellom kl 08.15 - 09.15 og kl 13.30 - 15.00 E-post besvares fortløpende. Gerica-support.postmottak@trondheim.kommune.no Kveld/helg og høytidsdager: Fastlege: Meldinger som feiler til fastlege skal kun meldes til Gerica-support.postmottak@trondheim.kommune.no første virkedag hvis feilen vedvarer. St. Olavs Hospital: Meldinger sendt til St. Olavs Hospital som feiler, gjelder kun innleggelsesrapporten og-/eller forespørsel-/svar på forespørsel, skal sjekkliste under vært kontrollert. Hvis viktige opplysninger vedr. bruker må formidles til avdeling, må enheten ta direkte kontakt med avdelingen på telefon. Feil og problemer meldes Gerica-support.postmottak@trondheim.kommune.no som følger opp avvik i elektronsisk meldingsutvekslingen mot St. Olavs Hospital.
Overvåke på kommunenivå Hvem overvåker på kommunenivå (feil) Hvem har kompetanse for feilsøke Hvem er support ut av kommunen Rutiner for å følge opp feil både mot fastlege og sykehus
Gode råd på vegen videre - Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet… - Ting tar tid, ting tar tid, ting tar tid… - Legg stor vekt på internt fagmiljø i kommunen, i motsatt fall finn gode venner i andre kommuner - Ha utpreget godt humør - Avreager på dertil egnede steder!
Takk for meg! Kontaktinformasjon Trine Hansen trine.hansen@trondheim.kommune.no