Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
HVA ER ?.
I.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Enorm omsetning I Norge omsettes det for over en halv milliard kroner i SMS innholdstjenester pr år ! Kunne du tenke deg å få en del av denne kaka ?
Nordisk undersøkelse av internettsider for barn og unge 2003
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
HVA ER ?.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
HVORDAN LYKKES MED SOSIALE MEDIER. Pr. midten av juli ,627 millioner brukere i Norge. (stagnasjon de siste mnd.) 74 % i alderssegmentene
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Nettvett.
SMS * MLM * FORRETNING SMSKLUBBEN Viktig før vi går i gang med presentasjonen. Bruk kun denne koden når du skal melde deg inn Skriv mld mxm send.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Det gode Det rette Det rettferdige
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Markedsføring mot barn og unge
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Temakveld Nettvett og spill.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Økonomi og pengestrømmer i idretten
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dagligbankundersøkelsen 2014
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
MeldingsPresentasjon Send ønsket beskjed som SMS eller MMS fra mobil til skjerm(er) plassert i et lokale.
Samfunnet som inkluderende fellesskap Kjell Erik Øie Statssekretær.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
TIPPELIGAEN #kvalitetstid Kampanje #kvalitetstid Vi ferd i gstiller i disse dager en kampanje vi håper skal få enda flere til å gå på kamp. Innfallsvinkelen.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Utskrift av presentasjonen:

Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge Bjørn Erik Thon forbrukerombud

Veien videre Kort om Forbrukerombudet Hva sier regelverket? Noen viktige samfunnsendringer de siste årene Litt mer om tre viktige områder: Mobile tjeneste, sex, dop og vold og konvergens Og hva nå?

Kort om Forbrukerombudet Hva fører vi tilsyn med? Hva kan vi gjøre? Hvor ofte gjør vi det? Hvem gjør det?

Hva fører vi tilsyn med? Markedsføringsloven De fleste typer markedsføring Også direktereklame Forhandler standardkontrakter Kringkastningslovens regler om reklame rettet mot barn og unge Kredittkjøpsloven

Hva kan vi gjøre? Forhandlingsorientert organ Men kan også: Nedlegge forbudsvedtak Legge saker fram for Markedsrådet Utstede forelegg Forfølge disse i rettsapparatet

Hvor ofte gjør vi det? Behandlet 3 400 saker i 2002, en økning på 22 % Har hittil i år hatt en økning på ytterligere 20 % Fattet 14 forbudsvedtak, skrev ut 3 forelegg mens Markedsrådet behandlet 8 saker

Hvem gjør det Totalt 26 mennesker med et budsjett på 14 millioner kroner I 2002 ble det brukt 13 milliarder på varemerkeannonsering. Vi har altså en million å føre tilsyn med en milliarder, eller hver ansatt fører tilsyn med ca. 500 millioner annonsekroner I tillegg: SMS, DM telefonsalg, sponsing og internettreklame – store tall

Hva sier regelverket? Ingen særregler om generell markedsføring rettet mot barn, men forbud mot TV-reklame direkte rettet mot barn. Markedsføringsloven tolkes strengere dersom barn er målgruppe for markedsføringen Eksempel: Direktesendt reklame mot barn

Noen viktige endringer de siste årene Større mulighet for individuell kommunikasjon – sms, epost osv. Større mulighet for innsamling av personopplysninger Barn som målgruppe har blitt mer interessant – og tilgjengelig – gjennom nye kommunikasjonsformer Konvergens

Sex, vold og utfordrende posering Er dette lovlig markedsføring? Er det uetisk markedsføring? Vil vi ha slik markedsføring?

Hva gjør vi med det? Regler om uetisk markedsføring – i strid med alminnelige samfunnsnormer Bransjens egen ansvar Innledet et samarbeid med Kreativt forum Foredrag og opplæring Aksjonsgruppe Dialog med motebransjen

Mobiltjenester – hva er nå det?

Mobiltjenester – hva er nå det? Sms – abonnementer Sms – spill Ringelyder og logoer Chat MMS

Biip – barnehjem i Brasil

Big brother

Brann

Mobiltjenester – hva er problemet? Gamle problemer i ny innpakning: Hva koster det? Hvor mange meldinger vil jeg motta? Hvordan melder jeg meg ut? Følger det forpliktelser med å abonnere/delta, må jeg for eksempel gi fra meg personopplysninger

Konvergens – og en konsekvent regulering Altså; forbud mot TV – reklame rettet mot barn Hvorfor? Jo, fordi levende bilder påvirker barn og unge mer enn andre uttrykksformer

Men ikke dersom TV – reklamen sendes fra et annet land Eller dersom den mottas via internett og vises på en TV – skjerm Eller dersom den vises før en DVD eller VHS – film Ellers dersom den vises før en kinoforestilling

Og hva nå - formelt Et eget prosjekt med formål å bidra til å redusere det kommersielle presset mot barn og unge

Og hva nå – reellt Idrett Annonsører Media Skole Reklame Mobiltjenester Sex og vold Internett-sveip Retningslinjer Innspill til politiske myndigheter Internasjonalt arbeid Dialog og samarbeid Pisk og deng