Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læringsstøttesenter - kurs
Hvordan laste opp tankekart til Itslearning via iCabMobile?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurskveld 4.
Layout - utforming - design i
DIKT virkemidler.
Media håndtering og kommunikasjon
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
CV Curriculum Vitae.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
For å åpne Internett trykker du på i startskjermbildet. Når du klikker i adressefeltet, blir det en blå bakgrunn på den nettadressen som står der, og det.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Manual for skoleavis i 6. klasse
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Blogging med Google Blogger
Mandag 8. November Powerpoint..
Bildebehandling i Paint
Steinar Jensen, IbisIKT as
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Funksjoner og Innstillinger i
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
som eksamensbesvarelse
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Beskriv himmelen med tolv ord
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Fysisk og psykisk helse
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Digital innsending av pass via nettbank
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen

Tankekart om læring. - lærestrategi er en viktig del for å oppnå god læring av Terje Årlie

Tankekart – en lærestrategi Det finnes ulike måter å lære noe nytt på, og vi benytter ulike strategier for å lære disse nye tingene. Tankekart er et eksempel på en slik lærestrategi. C-map er et verktøy for å kunne benytte seg av tankekart som lærestrategi

Hvordan bruke tankekart Skriv et temaord med store bokstaver midt på arket. Sett så en ring rundt ordet og la det gå greiner ut fra dette. Etter hvert som hjernen nå arbeider med temaet, vil du stadig finne nye assosiasjoner til ordene. Skriv på greinene ord som dukker opp. Nå lager du et vanlig (ikke strukturert) tankekart. Bruk kun ett ord på linja og bruk ulike farger. På den måten blir det lettere å finne de ordene som naturlig henger sammen. Grener som naturlig hører sammen, kan du trekke forbindelseslinjer mellom. Pass da bare på at du ikke tegner linjer innimellom greine, men legger de på utsiden. Da vil det hele bli mer ryddig og oversiktlig. Har du problemer med å finne bare et ord, kan du f. eks tegne eller bruke andre symboler. Husk at disse må være så klare og entydige at du ikke er i tvil om meningen.

Eksempler på tankekart

                                                                                          Bilde fra: http://www.varhaug-b.gs.rl.no/Lærinsstrategier/Læringsstrategier.htm

Er C-map et nyttig verktøy å bruke i skolen? C-map er et enkelt verktøy å bruke. Gjennom bruk av C-map kan man lage egne tankekart på maskinen, og dele disse med andre via nettet. I tillegg kan man samarbeide om å lage tankekart over nett, og til enhver tid vite hva de andre medlemmene på gruppen legger ut av materiale. C-map har en rekke funksjoner som er til god hjelp for bruker, både når det gjelder kommunikasjon og utforming

Noen viktige funksjoner i C-map Forum Kan velge språk Laste opp bilder til tankekartet Laste opp lenker til tankekartet Dele filer /samarbeide Søk på Internett Etc…

Tankekart gir struktur og helhet i læringen.