NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Litt mer om PRIMTALL.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Regionale forskningsfond
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Mandat og rammeverk for evalueringen
Hvorfor regionale møter?
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utskrift av presentasjonen:

NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre Lange linjer – kunnskap gir muligheter Instituttene i forskningspolitikken NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre

Status: Det går bra! - Men vi har større ambisjoner: å heve kvaliteten ytterligere, og for å skape noen flere forskningsmiljøer i internasjonal toppklasse å legge bedre til rette for dristighet og fornyelse i forskningssystemet, -næringsliv og offentlig sektor sterkere internasjonalisering i deler av systemet og god sammenheng mellom nasjonal og internasjonal virkemiddelbruk enda bedre samspill om utvikling og bruk av kunnskap

Realvekst på 32 prosent til forskning 2005–2013 Målt som andel av BNP har den offentlige FoU-innsatsen økt fra 0,79 prosent i 2005 til 0,92 prosent av BNP i 2013.

Målene for politikken

Langtidsplan Regjeringen vil utvikle en 10-årig langtidsplan for forskning og høyere utdanning for å: sikre langsiktighet og forutsigbarhet for forsknings- og høyere utdanningsmiljøene legge til rette for en åpen debatt om nasjonale kunnskapsinvesteringer møte framtidige kunnskapsbehov på en koordinert måte tydeliggjøre sammenhengen mellom politiske prioriteringer og virkemidler Planen skal fremmes i forbindelse med budsjettet for 2015

Internasjonalt samspill Økt internasjonalisering for økt kvalitet Tydeligere prioriteringer – samarbeid med hvem? Hvordan? strategi for forskningssamarbeid med Europa med tydelige mål og prioriteringer styrke orienteringen mot viktige land samarbeid med lavinntektsland Horisont 2020 Utvikle Svalbard som plattform for internasjonalt samarbeid og miljøovervåking med tydelig norsk faglig ledelse og nærvær

Samspill om kompetanseutvikling Forsterke samarbeidet mellom utdanningene og arbeidslivet Forsterke samspillet mellom utdanning og forskning Stimulere til utvikling av fremragende utdanningsmiljøer Mer internasjonal sammenlignbar kunnskap om kvalitet i norsk høyere utdanning utvikle indikatorer for fremragende utdanning gjøre internasjonalt sammenlignbare evalueringer

Samspill for innovative løsninger 1 Regjeringen vil legge til rette for innovasjon i næringsliv og offentlig sektor og viderefører viktige virkemidler for å understøtte dette prioritere sektorovergripende teknologier Et marint kunnskapsløft legge til rette for kommersialisering av forskningsresultater utrede nytt virkemiddel for oppbygging av framvoksende områder eller områder med spesielle behov for omstilling.

Samspill for innovative løsninger 2 At innovasjon i offentlig sektor vektlegges tyngre innenfor Forskningsrådets aktiviteter Utrede en ordning tilsvarende nærings-ph.d-ordningen for offentlige virksomheter Legge til rette for å styrke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser

Innovative løsninger for helse- og omsorgstjenestene Regjeringen vil prioritere samhandlings-, translasjons/praksisnær klinisk forskning og implementering for å sikre at ny kunnskap kommer ut i tjeneste og få kunnskap om effekten av ulike tiltak støtte opp under systematisk arbeid for å identifisere behov styrke samspillet mellom helsesektoren og UH-sektoren, blant annet gjennom økt bruk av bistillinger utrede virkemidler som kan bidra til økt samarbeid mellom offentlig finansierte helseforskningsmiljøer og næringsliv

Innovative løsninger for klima- og miljøutfordringene Klimaendringene stiller samfunnet overfor store langsiktige utfordringer For å bidra til å løse klima- og miljøutfordringene vil regjeringen sikre at ny kunnskap kommer ut til brukerne prioritere forskning på klimaendringer, samfunnseffekter og tilpasninger, klimatiltak og omstilling til lavutslippssamfunnet.

Attraktive forskerkarrierer Økt mobilitet av personale i forskning og høyere utdanning Økt forutsigbarhet for unge forskertalenter. innstegsstilling: prøveordning med 300 tilsetningsforhold (MNT-fag og odontologi) Reduksjon av midlertidighet Be Kif-komiteen om konkrete forslag til hvordan vi raskere kan nå målet om balanse i toppstillinger i universiteter og høyskoler

Profilering for kvalitet Videreutvikling av SAK-politikken: bedre arbeidsdeling og profilering støtte til frivillige fusjonsprosesser spesiell oppmerksomhet mot at: noen institusjoner når høyere i internasjonale sammenligninger innsatsen konsentreres i profesjonsfagene Foreta en helhetlig gjennomgang av finansieringen av høyere utdanning og forskning Gaveforsterkning Bygg

Et velfungerende Forskningsråd Evalueringen av Forskningsrådet viser at rådet fungerer godt. Likevel er det noen utfordringer: behov for økt kvalitet og fornyelse rådgivningsfunksjonen må styrkes arbeidet med å utvikle helheten i FoU-systemet må forsterkes det internasjonale arbeidet må bli mer strategisk og målrettes bedre

Sentrale tiltak Tiårig nasjonal langtidsplan for forskning Gjennomgang av finansieringen av universiteter og høyskoler Innstegsstillinger Økt innsats mot midlertidige ansettelser Åpen tilgang til forskningsresultater Offentlig PhD Ny gaveforsterkningsordning Heve status og kvalitet i utdanningen

En instituttsektor for framtida Instituttsektoren fungerer i hovedsak godt – ikke behov for store endringer internasjonalt konkurransedyktige utstrakt samarbeid med næringsliv og forvaltning gode resultater, men også stor variasjon Et enklere basisfinansieringssystem færre indikatorer som grunnlag for RBO klarere prosedyrer for å gå inn og ut av ordningen Forskningsrådets strategiske rolle

Evalueringen av basisfinansieringssystemet Evalueringen – uavhengig faglig analyse av en ordning som ble til gjennom forhandlinger og kompromisser. Forslagene vil i sum bidra til et enklere system, som gir instituttene tydeligere signaler om myndighetenes forventninger. Arbeider med oppfølging - budsjettvirkning fra 2014.

Instituttenes inntekter som andel av totale driftsinntekter 1997-2011 Kilde: NFR

Internasjonale inntekter Instituttgrupper Kilde/år 2008 2009 2010 2011 Økning 2008-2011 Mill. kr. i % av tot.innt. Samfunnnsvitenskapelige institutter EU 20 24 33 13 65 %   Tot. intern. 83 28 92 80 -3 -4 % 6,10 % Andel EU 24 % 71 % 26 % 41 % Miljøinstitutter 49 43 56 47 -2 104 119 135 122 18 17 % 11,50 % 47 % 36 % 39 % Primærnæringsinstitutter 35 39 29 30 -5 -14 % 68 85 74 61 -7 -10 % 3,50 % 51 % 46 % 49 % Teknisk-industriele institutter 116 153 198 180 64 55 % 639 751 810 739 100 16 % 17,30 % 18 % 20 % Alle institutter innenfor retn.linjene. 220 255 307 290 70 32 % 894 983 1111 1002 108 12 % 12,10 % 25 % 28 % 29 % Norges kontin. til EU 677 912 891 1010 333 Kilde: NFR

Typologi i instituttsektoren