2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
Fagarbeider i bibliotek
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Landsorganisasjonen i Norge
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Hvordan lykkes med yrkesfag
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Fagforbundet Vest-Agder
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiver Marianne Stray Aas
NY STRUKTUR.
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring

Tre store utfordringer • Utvikle samspillet mellom skole og bedrift • Øke rekrutteringen til yrkesfag og fagbrev • Sammenhengen mellom arbeidslivets behov og ungdoms utdanningsvalg 3

Fellesforbundet er størst • Fellesforbundet har organisasjonsretten innen i alt ca 150 av i alt ca 200 yrkesfag. 4

Rett til videregående opplæring • Lovfestet rett til videregående opplæring ble innført med Reform 94. • Ungdom har rett til tre års videregående opplæring. • Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode på fem år, eller seks år når opplæringen helt eller delvis blir gitt i lærebedrift og innen utgangen av det året vedkommende fyller 24 år. • Søkere har rett til inntak til ett av tre alternative utdanningsprogram. • Alle som er 25 år elle mer og ikke har fullført videregående opplæring har rett til videregående opplæring. 5

6 Statens ansvar • Fastsetter de nasjonale rammebetingelsene for fag- og yrkesopplæringen. • Styringsdokumenter som læreplaner blir fastsatt av sentrale myndigheter.

Fylkeskommunens ansvar • Ansvar for at den individuelle retten til videregående opplæring blir oppfylt og for gjennomføring av opplæringen i skolen. • Godkjenningsansvar for lærebedrifter. • Ansvaret for oppfølging og veiledning av skoler og lærebedrifter. • Skal ha forsvarlige systemer for å kontrollere og følge opp at skolene og lærebedriftene oppfyller opplæringskravene. • Lærebedriftene og opplæringskontorene har i samarbeid med fylkeskommunale opplæringsmyndigheter, ansvaret for opplæring av lærlinger. 7

Partene og Fellesforbundet har en sentral rolle • Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY) • Faglig råd for bygg- og anleggsteknikk • Faglig råd for design og håndverk • Faglig råd for elektrofag • Faglig råd for medier og kommunikasjon • Faglig råd for naturbruk • Faglig råd for restaurant og matfag • Faglig råd for service og samferdsel • Faglig råd for teknikk og industriell produksjon • Faglig råd for helse- og sosialfag • Tilsvarende rolle overfor fylkeskommunen gjennom deltakelse i yrkesopplæringsnemnda. 8

Behovet for økt kompetanse og mer arbeidskraft • Behov for mer arbeidskraft • Behov for høyere kompetanse i arbeidsstyrken • Behovet for systemer som vedlikeholder og utvikler kompetansen 9

Kampen om arbeidskraften – helse og omsorg • I dag: årsverk i sykehjem, omsorgsboliger og hjemmetjenester – mer enn halvparten er ufaglærte. • 2030: årsverk i tillegg • 2050: årsverk i tillegg • Årlig standardøkning på 1% gir en vekst på årsverk i

Tilgang til læreplasser – kritisk punkt • Samfunnskontrakt • Lovfestet rett til læreplass • De fleste arbeidsplassene for helsefagarbeidere er i offentlig sektor og primært i kommunene • Må utvikles strategi for læreplasser i kommunale bedrifter og regionale helseforetak. • Må utvikles strategi for at voksne ufaglærte kan oppnå fagbrev • Offentlige virksomheter kan være lærebedrift for mange fag - Forsvaret tilbyr læreplasser innen ca 40 fag. • Yrkesopplæringsnemndas rolle 11

Offentlige anbud • I offentlige anbud bør det innarbeides som et konkurransekriterium at den som får anbudet deltar i opplæring innenfor fag- og yrkesopplæringen. • Innenfor EU-retten er det akseptert at det benyttes samfunnsmessige kriterier som ikke er direkte relevant for anbudet, blant annet etiske kriterier eller miljøkriterier. Samfunnets behov for arbeidskraft kan være et tilsvarende samfunnsmessig behov. 12

Lærlingtilskuddet • Tilskuddet dekker ikke alltid kostnadene med å ha lærling. • Tilskuddet til lærebedrifter er i dag om lag kroner under gjennomsnittlig driftsutgift for elever på yrkesfaglige utdanningsprogrammer i videregående skole. • Økonomien i lærlingordningen må gjennomgås og tilskuddet må økes. 13

Mer praktisk rettet opplæring - yrkesretting • Med yrkesretting av teorifagene menes at fagstoff, læringsmetoder og vokabular som brukes i undervisningen av faget, i størst mulig grad skal ha relevans for den enkeltes yrkesutøvelse. Yrkesretting innebærer også å forklare hvordan kompetanser fra teorifagene blir brukt og kommer til nytte i opplæringen og i yrkesutøvelsen innenfor relevante yrker. • Både fellesfagene og programfagene må yrkesrettes og knyttes til praksis i de forskjellige fagene. 14

Fordypning mot faget • Elever på VG1 som har bestemt seg for fagretning må kunne fordype seg i faget og ikke måtte innhente kunnskap om alle fag i utdanningsprogrammet. • Stor bredde og liten faglig fordypning er demotiverende for elevene og bidrar til frafall. 15

Samspillet skole og bedrift må økes • I dag har den videregående skolen det pedagogiske ansvaret i elevperioden, mens ansvaret overtas av lærebedriften når eleven blir lærling. • Samspillet mellom skole og bedrift må økes i hele fireårsperioden gjennom at både bedriften og skolen ansvarliggjøres for hele perioden. • Hospiteringsordninger må videreutvikles – lærer ut i bedrift og instruktør til skole. • Felles EVU-arenaer for lærer og instruktør. 16

Rust opp utstyrsparken • Deler av utstyrsparken innen yrkesfaglige utdanningsprogram er utdatert. • Fylkeskommunen må kartlegge utstyrssituasjonen innen yrkesfaglige utdanningsprogram. • Fylkeskommunen må som skoleeier bidra til at utstyr og undervisningsmateriell er tilstrekkelig oppdatert. 17

De små fagene er kommet i skyggen for de store • Erfaringer fra Kunnskapsløftet har vist at de små fagene representerer store utfordringer både med hensyn til rekruttering og kvalifisert undervisningskompetanse. • En større konsentrasjon av tilbudet kombinert med kvalifisert lærerpersonell kan være et viktig virkemiddel for å sikre kvaliteten og for lettere å kunne opprettholde de mindre men likevel viktige fagene. 18

Arbeidsinnvandrere • Innvandrere som er omfattet av introduksjonsloven, har rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnsfag. • Arbeidsinnvandrere fra EØS-området som etablerer seg her, eller er fast tilknyttet det norske arbeidsmarkedet som pendlere, har i dag ingen rett eller plikt til norskundervisning. • Tilbud og rettigheter til yrkesfaglig oppgradering, for eksempel norsk fagbrev, er mangelfulle. • Arbeidsinnvandrere ønsker språkopplæring og yrkesfaglig oppgradering av hensyn til egen tilpasning og bedriftene trenger den for å kunne fylle behovene for kvalifisert arbeidskraft. • Myndighetene må ta ansvart for å utvikle og gi tilpassede tilbud ikke minst for å hindre at et nytt B-arbeidsmarked av ufaglærte får utvikle seg. 19

20