Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rapportering til Lånekassen
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Er entreprenøren med sin erfaring kvalifisert nok til å ta totalansvar for driftene, eller er det fortsatt behov for tett oppfølging med den kostnad det.
Ferdige veiledere høring fra –

Uni Eiendom FDV Veien videre

1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Forstandere i trossamfunn
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Nytt HR-system  Info lederforum
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Barn som pårørende.
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Effektivisering av ansettelsesprosessen

Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
Side 1 © Senter for statlig økonomistyring© Senter for statlig økonomistyring |Selvbetjening og arbeidsflyt Tillegg for ledere.
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Barn som pårørende.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Morten Lunde Sandnes Kommune
Transportvedtekt oppdateres:
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
1 Innkommende utvekslingsstudenter. 2 Søknadsprosess Student søker gjennom vårt nettbaserte søknadsskjema Hovedkategorier: Erasmus/Bilateral - Fra partnerlærested.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Prosjektavslutning og sluttrapport
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Ny likepersonsordning
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
UTARBEIDET AV INGER-LISE STOKKE
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
KIN2010 – Kinesisk C Praktisk informasjon om studieoppholdet i Kina.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
Enkel brukerveiledning
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Utskrift av presentasjonen:

Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014

Oppdraget for arbeidsgruppen • På direktørkonferansen i Stockholm juni 2013 fikk ASIN i oppdrag å lage en rapport over de ulike landene sin håndtering av studiestøtte til studenter i utlandet. • Komme med forslag til beste praksis innenfor deler av utlandsprosessen • Finne områder der vi kan samarbeide på tvers av landegrensene

Oppstart • Forstå oppgaven som ble gitt av direktørgruppen • Finne en arbeidsform og metodikk som gjorde oss i stand til å presentere noe fornuftig

Hvordan • Kartlegging av prosessene fra A til Å • Sett på 9 ulike deler av utlandsprosessen og forsøkt å komme med forslag til beste praksis innenfor disse punktene • Identifisere områder der vi har felles utfordringer

1 Informasjon • Alle land har god informasjon om støtte til studier i utlandet på nettet • Informasjonen skal være lett å finne og lett å forstå

2. Søknadsprosess • Studentene søker på nettet med en enkel, men sikker innlogging • Alt må kunne gjøres på nettet • Flerårig søknad(DK)

3. Registrering ved mottak av søknad • Oppdaterte registre over godkjente utdanninger kombinert med en interaktiv nettsøknad med en sikker innlogging vil gi oss korrekte data som kan registreres maskinelt • Vil gi bedre datakvalitet og føre til korrekte vedtak

4. Maskinelle kontroller • Jo flere maskinelle kontroller vi har, desto mer effektiv blir saksbehandlingen • Maskinelle kontroller sikrer bedre kvalitet på dataene i systemene våre – gir bedre kvalitet på vedtak • Kundevennlighet – kunden skal slippe å sende inn samme opplysninger flere ganger til offentlige etater

5. Manuelle kontroller • Alle land har en god del manuelle kontroller • Vanskelig å komme noe forslag til beste praksis fordi vi har ulike regelverk og ulike saksbehandlingssystemer • Gode rutiner for manuelle kontroller, slik at det ikke tar for lang tid eller gir store rom for feil behandling av søknader

6. Innhente manglende opplysninger • Målet er helt klart å få inn så mange komplette søknader som mulig • Sverige/Norge bruker mye tid på søknader som ikke er behandlingsklare • Danmark avslår søknader som er mangelfulle

7. Vedtak • Vedtakene skal være enkle å forstå for kunden og de skal sendes elektronisk • Skal kun inneholde det som er nødvendig

8. Utbetaling • For å minske risikoen for feilaktige utbetalinger er månedlige utbetalinger å anbefale • Være sikre på at kontoen tilhører studenten • Færøyene betaler skolepengene direkte til lærestedet, men det blir trolig vanskelig for flere av oss

9. Studiekontroller • Effektivitet vs rettssikkerhet og minimere feilaktige utbetalinger • Vanskelig å få på plass maskinelle studiekontroller innenfor utlandsområdet • Målet må være å ha så få kontroller som mulig, men likevel nok til at man er trygge på at studiestøtten blir riktig utbetalt

Kort oppsummert • Ulike regelverk og ulike datasystem gjør at det er vanskelig å komme opp med beste praksis innenfor alle områdene vi har sett på • Rapporten viser en ønsket situasjon innenfor de ulike delprosessene • Hvert land må selv definere hva som er fornuftig å hente fra andre

Samarbeidsområder • Informasjon om utdanningssystem • Kontaktinformasjon • Godkjenning av lærested og utdanninger • Tolkning av dokumentasjon Dette er områder hvor arbeidsgruppen mener at det helt klart er mye å hente på et enda tettere samarbeid. I dag sitter vi og gjør samme jobben i alle de nordiske landene. Vi sitter på hver vår tue med felles utfordringer og felles problemstillinger

Hva mener dere? • Hvordan skal studiekontrollene være for å sikre både effektiv saksbehandling og samtidig sikre at det er minst mulig feilutbetalinger av studiestøtten? • Er det hensiktsmessig å jobbe på tvers av landegrenser? I så tilfelle, hvilke områder skal man jobbe med?