Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Litt mer om PRIMTALL.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Beslutningsrelevante kostnader
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
LR Academy Differansebonus. Differansebonus premierer utviklingen av din business på et tidlig stadium i din LR karriere. Bonusen avhenger av månedlig.
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 15
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 8 Produktkalkulasjon Prinsipper og metoder
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
• Ungdom, arbeid, skatt • Svart økonomi
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 16 Produktvalg Læringsmål:
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
KOSTNAD-RESULTAT-VOLUMANALYSER
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kostnader Bedriftens kostnader representerer forbruket av bedriftens produksjonsfaktorer En kostnad er forbrukt mengde av en produksjonsfaktor multiplisert.
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
Kapittel 14 Simulering.
Kapittel 7: Prosjektanalyse og evaluering
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Grunnkurs i økonomiforvaltning ved UiB
Managerial Decision Modeling A Practical Introduction to Management Science, 5ed by Cliff Ragsdale.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Kap 9 Simple risk techniques
Kapittel 5 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 16 Produktvalg
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 6 Integer Linear Programming.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Forelesninger: Harald Romstad ØSIR 25. oktober 2004
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Markedspuls 2012 Næring Bolig.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
LR-Akademi Lederbonus.
Kapittel 12 – Noen begreper
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Økonomistyring KRV-analyser
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser Læringsmål: nullpunktanalyser nullpunkts-, deknings- og resultatdiagram sikkerhetsmargin produktmiks Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Kostnad – Resultat – Volum KRV analyser Hensikten er å få frem sammenhengen mellom volumendringer og resultatendringer når en del av bedriftens kostnader er bundet opp i faste kostnader. Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Eksempel – årlig salg av 18 000 høytalere Dekningsbidrag = Omsetning – variable kostnader Skal dekke faste kostnader og fortjeneste Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Salg pr. måned: 1 000 enh Faste kostnader pr Salg pr. måned: 1 000 enh Faste kostnader pr. måned er 3 000 000/12 = 250 000 Hvor mange flere høytalere må man selge for å gå i 0? 50 000/200 = 250. Nullpunktomsetning = 1 250 enheter Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunktomsetning 1 250 enh Faste kostnader pr Nullpunktomsetning 1 250 enh Faste kostnader pr. måned er 3 000 000/12 = 250 000 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Salg = 1 500 enheter Dekningsgrad er dekningsbidrag i % av inntektene DG = (Omsetning – variable kostnader)/Omsetning DG = (750 000 – 450 000)/750 000 * 100 = 40 % DG = (500 – 300)/500 * 100 = 40 % Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Anvendelse av KRV - analyse Er det lønnsomt å sette ned prisen 5 % (fra kr. 500 til kr 475), hvis solgt kvantum øker fra 18000 til 20 000 enheter per år?   Totalt Per enhet Prosent Driftsinntekter 9 500 000 475,00 100 % - Variable kostnader 6 000 000 300,00 63 % = Dekningsbidrag 3 500 000 175,00 37 % Faste kostnader 3 000 000 Nytt overskudd 500 000 Gammelt overskudd 600 000 Ikke lønnsomt! (Det gamle overskuddet er større.) Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Anvendelse av KRV - analyse Hvis markedsføringskostnadene øker med 250 000, kan salget øke med 2 000 enheter. Er dette lønnsomt?   Totalt Per enhet Prosent Driftsinntekter 10 000 000 500,00 100 % Variable kostnader 6 000 000 300,00 60 % Dekningsbidrag 4 000 000 200,00 40 % Faste kostnader 3 250 000 Årets overskudd 750 000 Gammelt overskudd 600 000 Økt dekningsbidrag = 200 * 2 000 = 400 000. Økte faste kostnader = 250 000, netto økning 150 000 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Anvendelse av KRV - analyse Hvis kvaliteten øker og variable kostnader øker med 30 pr enhet (fra 300 til 330), kan salget øke med 2 000 enheter (fra 18 000 til 20 000). Er dette lønnsomt?   Totalt Per enhet Prosent Driftsinntekter 10 000 000 500,00 100 % Variable kostnader 6 600 000 330,00 66 % Dekningsbidrag 3 400 000 170,00 34 % Faste kostnader 3 000 000 Årets overskudd 400 000 Gammelt overskudd 600 000 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Anvendelse av KRV - analyse Hva hvis reklamebudsjettet øker med 360 000 (fast kostnad i utgangspunktet 3 000 000), prisen reduseres med 30 kr (fra kr 500), og salgsvolum øker med 6 000 (fra 18 000 til 24 000)?   Totalt Per enhet Prosent Driftsinntekter 11 280 000 470,00 100 % Variable kostnader 7 200 000 300,00 64 % Dekningsbidrag 4 080 000 170,00 36 % Faste kostnader 3 360 000 Årets overskudd 720 000 Gammelt overskudd 600 000 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Symboler og sammenhenger P = Pris (Prisfast tilpassing, atomist. Pris uavhengig av mengde) X = Mengde TI = P∙X = Total Inntekt VEK = Variable EnhetsKostnader (Konstant enhetskostnad) VK = VEK∙X= Totale Variable Kostnader DBE = P – VEK = DekningsBidrag per enhet DB = DBE∙X = TI – VK = Totalt DekningsBidrag DG = DBE / P = DB / TI = Dekningsgrad FK = Totale Faste Kostnader TK = FK + VK = Totale Kostnader TR = TI – TK = Totalt Resultat TR = TI – (VK + FK) = P∙X – VEK∙X – FK TR =(P – VEK )∙X – FK = DBE∙X – FK = DB – FK Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunktanalyse Nullpunkt = den omsetningen som er nødvendig for at regnskapet skal gå i balanse, dvs. at: Totale inntekter – variable kostnader – faste kostnader = 0 Totale inntekter (TI) = totale kostnader (TK) Dekningsbidrag = faste kostnader Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunkt TR = 0 = Nullpunkt (Totalt resultat er null) TR = 0  TI – TK = 0  TI = TK = VK + FK  P∙X = VEK∙X + FK  (P – VEK)∙X = FK  DBE∙X = FK  DB = FK Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunkt i stk XNULL = FK / DBE TR = 0  DB = FK  DBE∙X = FK  X = FK / DBE XNULL = FK / DBE Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunkt i kroner TINULL = FK / DG TINULL = P∙XNULL = P∙(FK / DBE)  Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Sikkerhetsmargin (SM) Sikkerhetsmarginen (risikomarginen) viser hvor mye salget kan falle før man går med underskudd: Sikkerhetsmargin i kr: TI – TI0 Sikkerhetsmargin i stk: X – X0 Sikkerhetsmargin i %: (TI – TI0)/TI * 100 (X – X0 )/X * 100 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Sikkerhetsmargin: TI – TI0 Nullpunkt: TI0 = FK / DG Kr Verdi X Mengde TI =P∙X Sikkerhetsmargin: TI – TI0 TR = TI - TK Overskudd DB = TI – VK =(P – VEK)∙X TI=P∙X TK = VK+FK =VEK∙X + FK X TK = VK+FK Underskudd VK =VEK∙X VK=VEK∙X Nullpunkt: FK / DBE X0 = FK / (P – VEK) TI0 X0 Sikkerhetsmargin X – X0 FK Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Eksempel: Bedrift som har solgt 2 400 000 DVD-plater Hva er dekningsgrad, nullpunktomsetning og sikkerhetsmargin? DG = (5 880 000/16 800 000) * 100 = 35 % TI0 = (3 600 000/35) * 100 = 10 285 714 SM = (16 800 000 – 10 286 000)/16 800 000 = 38,7% Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunktsdiagram Envareproduksjon - DVD-plater TI = 7 • X kr Omsetning 20x1 16.800.000 Over- skudd Overskudds- område TK = 4,55 • X + 3.600.000 SM Nullpunkt TI =10 .300.000 Omsetning 20x1 VK Underskudds- område 3.600.000 FK FK SM 1.469.000 = X 0 2.400.000 Antall enheter Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Dekningsdiagram - envareproduksjon med VK-kurve - DVD-produksjon kr TI = 7 • X Omsetning 20x1 16.800.000 Over- skudd TK = 4,55 • X + 3.600.000 DB SM V K = 4,55 • X Dekningsbidrags Nullpunkt område TI =10 .300.000 Omsetning 20x1 VK V K 3.600.000 FK FK SM 1.469.000 2.400.000 Antall enheter = X Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Resultatdiagram - DVD eksempel kr 5 .000.000 Resultat (R) 4 .000.000 3 .000.000 Nullpunkt 2 .260.000 2 .000.000 1.000.000 antall enheter -1.000.000 1.000.000 1.500.000 2.000.000 2.500.000 enheter -2.000.000 -3.000.000 -3.600.000 -4.000.000 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

KRV-analyser i flervarebedrifter   Totalt Prosent Driftsinntekter 12 600 000 100 % - Variable kostnader 8 820 000 70 % = Dekningsbidrag 3 780 000 30 % Faste kostnader 2 880 000 Overskudd 900 000 Nullpunktomsetning 9 600 000 Sikkerhetsmargin 23,81 % TI0 = FK / DG = 2 880 000 / 0,3 = (TI – TI0) / TI =(12600’ – 9600’) / 12600’ Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Nullpunkts- og resultatdiagram for flervarebedriften TI 12.600' TK 12 .000' 10 .000' TI 9.600' 8.000' VK 5 .000' 3 .000' 2.88 0' 2 .000' F K 1 .000' 900' R ' 4 .000' 8.000' 9.600’ 12.000' 12.600' -1 .000' TI kr TI -2 .000' -2 .880' -3 .000' Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Sikkerhetsmargin: TI – TI0 Nullpunkt: TI0 = FK / DG Kr Verdi TI Sikkerhetsmargin: TI – TI0 TR = TI - TK Overskudd DB = TI – VK TI TK = VK+FK TI TK = VK+FK Underskudd VK VK Nullpunkt: FK / DG TI0 = FK / (DB/TI) TI0 TI0 Sikkerhetsmargin TI – TI0 FK 45o Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Målsatte driftsinntekter Målsatt driftsinntekt – nødvendig omsetning bedriften må ha for å oppfylle et bestemt resultatmål. Hvis for eksempel faste kostnader = 100 000, dekningsgrad 25 %, målsatt overskudd 200 000, hva er nødvendig driftsinntekt? Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Målsatte driftsinntekter Hvor stor omsetning (TI) må vi ha får å nå et bestemt resultat? M = Målet (resultat f.eks. 200 000) FK = 100 000 DG = 0,25 Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Produktsammensetning Med produktsammensetning eller produktmiks, menes den forholdsmessige andel de enkelte produktene utgjør av bedriftens samlede salg. Endring i produktsammensetning kan slå ut på resultat, nullpunktomsetning og sikkerhetsmargin. Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Produktsammensetning Omsetningen er den samme begge år, men resultatet er lavere i år 2. Hvorfor ? Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Effektene av endret produktmiks Overskudd kr +2.000.000 Resultatlinje 20x0 +1.000.000 Overskudd 20x0 10 mill 6 mill kr TI Resultatlinje 20x1 - 1.000.000 FK - 2.000.000 - 2.700.000 - 3.000.000 Underskudd kr Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Begrensende forutsetninger ved bruk av KRV- og nullpunktsanalyser Både kostnads- og inntektsforhold er lineære i hele det relevante kapasitetsområdet. Kostnader splittes nøyaktig opp i variable og faste kostnader. Produktmiksen er konstant. For tilvirkningsbedrifter: Det må eventuelt korrigeres for beholdningsendringer. Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Driftsgiring Omhandler forholdet mellom virksomhetens faste og variable kostnader. Ved hjelp av driftsgiringstallet kan vi beregne resultateffekten av salgsvolumendringer: Driftsgiringstallet = alternativt = Totalt dekningsbidrag Totalt overskudd Dekningsgrad Overskudd i % Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1

Driftsgiring Eksempel Dersom driftsgiringstallet er 2,5 hvor mye vil overskuddet øke med dersom omsetningen øker med 10%? Rasmus Rasmussen BØK100 Bedriftsøkonomi 1