SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret 2009-10 følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Skole – hjem samarbeid.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Lokal arbeidstidsavtale
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Time vidaregåande skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Hvordan møter vi elever med utfordringer? 1 Overgangen fra ungdomskolen. 2 Tiltak i skolen.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Norsk skole.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringslova
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Rådgiver Marianne Stray Aas
Fagforbundet Vest-Agder
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Rådgiver Marianne Stray Aas
NY STRUKTUR.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

SARPSBORG

 Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk  Helse- og sosialfag  Musikk, dans og drama  Service og samferdsel  Studiespesialisering  TAF - Tekniske og allmenne fag

 ha kompetanse på tilrettelegging og opplæring for blinde og svaksynte elever  være fysisk tilrettelagt for blinde og svaksynte  gi tilbud til voksne blinde og svaksynte som har rett til videregående opplæring  kunne ta inn elever fra andre fylker med forbehold om gjesteelevsgaranti

 opplæring i punktskrift og punktskriftsnoter, for elever og lærere  opplæring i tekniske hjelpemiddel, IKT  opplæring i å ta seg fram på skolen, til og fra skolen og i hjemmemiljøet, mobilitet  ADL trening  Gi tilbud til andre skoler (alle skoleslag), i eget fylke og eventuelle henv. fra andre

Eleven settes i sentrum: Hvordan kan vi legge tilbudet best mulig til rette etter elevens behov og ønsker? og ikke: Hvordan kan vi på best mulig måte putte eleven inn i våre eksisterende tilbud?  Greåker videregående skole - en vanlig skole tilrettelagt for blinde og svaksynte elever.

 Undervisningen er tilrettelagt for blinde og svaksynte elever og organiseres i ordinære klasser.  For at blinde og svaksynte elever skal fungere og være inkludert i en ordinær klasse, trengs det kunnskap om deres situasjon, om undervisning av elever med denne funksjonshemningen, et godt planlagt samarbeid og tilrettelegging av undervisningsstoffet.

 Skolen har hatt flere blinde og svaksynte elever de siste årene, og flere av skolens lærere har god kunnskap om elevenes læringsbetingelser og behov for tilrettelegging.  Ved behov vil skolen være behjelpelig med å skaffe hybel.

Eleven med behov for tilrettelegging Samarbeid • Møter med kontaktlærer • Faglærer • Avklare roller Planlegging • Langtid • Korttid • Ukeplan • Prøver • Eksamen Kontakt med • Huseby • PPT • Nav • Hj.middelsentr • Datafirmaer • Andre sam.part. Tilrettelegging av materiell • Bøker • Datautstyr • Ressyn • Redigering Ha undervisning • Etter behov • Forberede vanskelig stoff med eleven • Sekretær Info/Kurs til/av • Personalet • Elever og klasser ved skolen Rettlede/veilede og samarbeide med assistenter • Mobilitet • ADL • Punkt • IKT • Samtaler med elevene Lede ansvarsgruppe -møter Ressurser • Timer • Rom • Hjelpemidler • Personer

Samarbeidsmodellen skal være et verktøy for å resultere i følgende målsetning: Eleven skal: • Ha funksjons- og mestringsevne • Oppleve selvstendighet • Være inkludert

 Starte tidlig (1 – 1 ½ år i forveien)  Delta på ansvarsgruppemøter i ungdomsskolen, opprette samarbeidsgruppe  Avklare IKT situasjonen  Bygge opp arbeidsplassen på skolen før sommerferien  Håndplukke lærere til undervisningen  Gjennomføre minikurs med lærerne

 Tenke på sammensetningen av klassen  Rombehov  Lærebøker  Ressurser til planlegging  Utvidet skolegang

 Sørge for mobilitetsopplæring uken før skolestart, veien til/fra skolen, til/fra klasserommet osv. Øve noen ganger før første skoledag?  Sjekke at arbeidsplassen fungerer  Legge inn alle bøker  Informere i klassen (hvis eleven vil)  Legge inn all nødvendig info til eleven

 Serve elevene og lærerne  Gjennomføre egen undervisning  Gjennomføre ansvarsgruppemøter, to stk. i året, mer ved behov  Gjennomføre møter med lærerne  Holde kontakt med eksterne instanser  Forberede neste skoleår  Være endringsorientert