JUS100 Dag 3 23.09.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
JUS100 Dag
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! -Stortingsrepresentant Trond Helleland.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
JUS100 Dag
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov (med helseforskningsloven som eksempel) Dag Wiese Schartum.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Advokat Møyfrid Hveding Advokatfirmaet Perspektiv DA
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om rettsdogmatisk metode
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Erfaringer fra N. K. S. omsorgsberedskaps-arbeid N. K. S. dagene 21
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Organisasjons-struktur
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Rettskildelære (jfr Metodeboka kap og kap ) - Lovtekstens ordlyd - Hvordan en lov blir til - Forarbeider - Dommer - Reelle hensyn JUS100.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Kapittel 2- Juridisk metode
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Hvordan kontrolleres valget?
Læringsnettverk for kommuner
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Den lovgivende makten i Norge
Ved fylkeslege Petter Schou
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Stortinget fra innsiden med Trond Helleland, parlamentarisk leder (H)
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

JUS100 Dag 3 23.09.13

Dagens program Rettskildelære Gjennomgang av praktiske oppgaver Bruk av lovtekstens ordlyd i tolkningen Hvordan en lov blir til Bruk av forarbeider i tolkningen Bruk av dommer som rettskilde Gjennomgang av praktiske oppgaver Oppgave 5

Praktiske oppgaver

Oppgave 5 Ting å legge merke til: For noen forbrytelser er også forsøk straffbart Gjelder mest alvorlige handlinger, men også ”letteste” promillekjøring I straffesaker er det høyere krav til bevis Fakta må være bevist utover enhver rimelig tvil (99,9 % sikkert) Det vanlige i andre saker er sannsynlighetsovervekt (51 % sikkert) Reglene i vtrl §22 om alkoholinnhold i blodet er laget for å slippe å bevise at føreren ”ikke er skikket” til å kjøre jf § 21. Regler om hva noen burde eller måtte forstå Umulig å bevise hva folk har tenkt. Man må sammenligne med hva folk flest ville forstått. En såkalt objektiv vurdering.

Oppgave 5 Løsningsforslag: 5a: Ola kan straffes for forsøk på promillekjøring 5b: Lars kan ikke straffes. Han er antagelig skikket til å kjøre selv om han har tatt migrenemedisin. Men hvis han er for sløvet er også forsøket straffbart. Lensmannens vurdering har ikke betydning. Tilstanden til Lars må vurderes bedre, og bevises 99,9 % i retten. 5c: Adolf kan straffes. Dette er et grensetilfelle. Spørsmålet er om folk flest ville skjønt at det kunne bli politietterforskning etter denne nestenulykken. Her var det nære på en alvorlig ulykke og dessuten flere vitner.

Rettskildelære

Hvordan analysere en dom fra Høyesterett Sammendrag Fakta Tingrettens resultat Lagmannsrettens resultat Anførsler fra partene Høyesteretts vurdering ”Jeg er kommet til … ” Førstvoterendes syn Evt. dissenterende syn Avstemning Domskonklusjon Rt. 1997 s. 1341 (Hønsehaukdommen) Les denne dommen på fagsidene

Når slutningen fra tekstens ordlyd er usikker: Forarbeidene NOU Prop. L (Ot.prp) Innst. L (Innst. O) For å bruke forarbeidene forsvarlig må man vite hvordan en lov blir til

En lov blir til. Hvem er lovgiver?

Hvem er lovgiver? Disse er i hvert fall med: Kongen personlig Stortinget i plenum (Lagtinget og Odelstinget) Stortingskomiteen Regjeringen Departementet NB: Ny ordning av lovbehandlingen i Stortinget fra 1. oktober 2009 (parentesene = tidligere ordning)

Hvem er lovgiver? Kan det være med flere? Sakkyndige komiteer, NOU-rapporter Høringsinstansene Lobbyister? Pressen? Noen fra EU? Kan du skrive i forarbeidene? Metodespørsmål: Hva skal regnes som forarbeidene til en lov?

Før en lov blir til Politiske debatter i Storting og regjering Krav fra EU, FN, Europarådet ++ ”Mediesirkus” Press fra bransjer og organisasjoner Mye annet

Lovprosessen: Regjeringens del Regjeringen oppnevner sakkyndig komité Komiteen avgir begrunnet forslag til lov - NOU Et departement sender forslaget til høring Departementet vurderer NOUen og høringssvarene Departementets forslag oversendes Stortinget som Prop. L (Ot.prp)

Lovprosessen: Stortingets del Prop. fra regjeringen går til behandling i en av de faste komiteene Komiteen sender sin innstilling til Stortinget som Innst. L (til Odelstinget som Innst. O.) Førstegangsbehandling i Stortinget: Lovvedtak (Odelstinget vedtok selve lovteksten som Besl. O.) Andregangsbehandling i Stortinget. Evt med Lovanmerkning. (Lagtinget vedtok lovteksten endelig.)

Lovprosessen: Kongens del Kongen i statsråd (ved kgl.res.) Sanksjonerer loven Vedtar hvilken dato loven settes i kraft Kunngjør loven offentlig

Bruk av forarbeidene i tolkningen

Hvilke dokumenter har relevans som forarbeider? De vanlige: Innst. O Ot. prp. NOU Mer sjeldne: Lovforslag fra stortingsrepresentanter Referat fra stortingsforhandlinger (Stortingsmeldinger gitt i tilknytning til loven)

Hvilken vekt kan man legge på forarbeidene? Faktorer å ta hensyn til: Alder Forarbeidene er viktigst ved nye lover Etter hvert kan det dannes avklarende rettspraksis i tillegg Nærheten til stortingsvedtaket Respekten for folkestyret Innst.O. er nærmest – Hvor enstemmig er den? Grundighet Respekten for fagkunnskap Ot.prp. og NOU er størst – Er de godt forberedt?

Hva finnes i forarbeidene? Hvilke slutninger kan trekkes? Hoveddel: Generelle drøftelser Bakgrunnen for lovforslaget Historikk og politiske mål Gjeldende rett Hovedpunkter i lovforslaget Økonomiske og administrative konsekvenser Merknader til de enkelte paragrafer Eksempler, definisjoner, presiseringer

Forarbeider Lovtekst i endringsloven

Bruk av dommer som rettskilde

Kort om domstolene: Høyesterett Grl. § 88: "Høiesteret dømmer i sidste Instans” Hele landet som virkeområde 19 dommere Justitiarius og 18 andre dommere Høyesterett arbeider i to parallelle avdelinger Vanligvis fem dommere i en sak I spesielle tilfeller deltar 11 dommerne (storkammer) I sjeldne saker alle (plenum) Ankeutvalget siler sakene til Høyesterett Tre høyesterettsdommere i den enkelte sak Dommerne skifter mellom å i jobbe i avdeling og i ankeutvalget

Kort om domstolene: Lagmannsrettene Seks lagdømmer: Borgarting i Oslo Oslo, Buskerud, Østfold og sørlige deler av Akershus Eidsivating på Hamar Hedmark, Oppland og nordlige deler av Akershus Agder i Skien Vestfold, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder Gulating i Bergen Hordaland, Sogn og Fjordane og Rogaland Frostating i Trondheim Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag Hålogaland i Tromsø Nordland, Troms og Finnmark.

Kort om domstolene: Tingrettene Ordinær førsteinstans De fleste sakene starter i tingretten Før 2002 het det byrett eller herredsrett 66 tingretter etter omorganisering Som regel én fagdommer i hver sak Legdommere deltar i de fleste straffesaker, og av og til i sivile saker Fagdommer kan bli nedstemt av legdommere Noen administrative oppgaver Tinglysning nylig overført til Statens kartverk

Er noen dommer bindende for senere avgjørelser? Formelt sett ingen plikt til å følge en tidligere dom Veldig forskjellig i engelsk/amerikansk rett (prejudikatlæren) I praksis følges dommer fra Høyesterett av alle Vanskelig å tale ekspertisen midt i mot Den ene part ville ellers anket saken til Høyesterett Viktig for nasjonal rettsenhet og forutberegnelighet

Hvordan får en tidligere dom rettskildebetydning? Rettens begrunnelse inneholder utsagn om hvordan et bestemt rettsspørsmål skal løses + Det samme spørsmålet kommer opp i en ny sak

Hvor mye vekt skal det legges på dommene? Dommer fra Høyesterett står i særstilling Svært gamle dommer har liten vekt Det legges i praksis en del vekt på dommer fra lagmannsrett og tingrett hvis de er særlig grundige, og det ikke finnes høyesterettsdommer om spørsmålet

Hva avgjør om en dom skal telle mye eller lite? Momenter som påvirker vekten: Hvor sterkt står de andre rettskildene i den nye saken? Lov, forarbeider, formål ++ Er tidligere dom enstemmig? Er dommen avsagt i plenum/storkammer? Er dommen gammel? Er det flere dommer i samme retning? Er domsgrunnene prinsipielt utformet? Var det aktuelle utsagnet avgjørende for resultatet?

Rettskildevirkning av en høyesterettsdom Avgjørelse i ny sak må forholde seg til tidligere dommer om samme spørsmål (prejudikatvirkning) Eksempel på tre saker om samme spørsmål: Rt. 1958 s. 259 Madladommen Rt. 1988 s. 276 Røstaddommen Rt. 1988 s. 295 Skjelsvikdommen

Røstadsaken 350 mål – Årlig leie kr 200

Hvordan kan Høyesterett skifte kurs? Gå åpent mot tidligere praksis Sjelden. Krever storkammer eller plenum. Skille fakta i sak nr. 1 fra sak nr. 2 ”distinguishing the case” Tolke tidligere praksis innskrenkende Foreta små og gradvise justeringer over lengre tid