Www.nifustep.no NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Resultater fra Norge Jannecke Wiers-Jenssen NIFU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Studier i Tyskland.
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Research Department N ORDISKE STUDENTER I UTLANDET R ESULTATER FRA DEN NORDISKE RAPPORT Nordiske studiestøttekonferanse Island.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Omsorg for barn og permisjon
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Star Tour Ferievaner September 2009
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Student Exchange Programme
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen og Hanne Bogen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.
“Frafall ved den integrerte lærerutdanningen ved UiB” Kristian Mjåland, Uni Rokkansenteret.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Nasjonale prøver.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Ulike typer studier Å studere samfunnsfag  Hvorfor samfunnsfag?  De ulike samfunnsfagene prøver å finne svar på spørsmål om hvordan samfunnet henger.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
NÅ ER DET DIN TUR!. 2 Alle gradsstudenter ved UiA kan ta deler av studiet i utlandet. Tidligst utreise: 2. studieår Avhengig av studieprogram, kan ett.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Personbrukerundersøkelse 2017
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Kandidatundersøkelsen 2018
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Studiespesialisering
Hvordan lykkes med utveksling?
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Resultater fra Norge Jannecke Wiers-Jenssen NIFU STEP – Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Tema Bakgrunn  Litt om norsk studiemobilitet og tidligere forskning  Utvalgstrekking, datainnsamling Resultater  Hvem reiser ut for å studere?  Hvorfor reiser de ut?  Kommer de tilbake?  Får de arbeid i samsvar med sin utdanning?

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Norsk studiemobilitet i perspektiv  Norge har høy andel utenlandsstudenter sammenlignet med de fleste vestlige land  Særlig mange gradsstudenter  Sterk vekst i antall studenter fra midten av 1990-tallet og fram til 2003/2004, deretter nedgag  Andelen utenlandsstudenter er betydelig lavere i dag enn for 50 år siden  Overrepresentasjon i fag som medisin, økonomi, kunstfag, journalistikk  Underrepresentasjon i korte profesjonsutdanninger som lærerutdanning, helse- og sosialfag

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Tidligere studier av norske utenlandsstudenter  Spørreskjema til gradsstudenter under utdanning (1998, 2003)  Kvalitative intervjuer med gradsstudenter (1997, 2000, 2003)  Spørreskjema til ferdigutdannede kandidater 3-5 år etter endt utdanning. Sammenligning av mobile og ikke- mobile kandidater (2002, 2007)

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Prioriteringer i den norske del av Nordisk kandidatundersøkelse  Bygge videre på tidligere undersøkelse (Kandidatundersøkelsen 2002)  Valgt ut et begrenset antall fag  Prioritering av kandidater med høyere grad  Fokus på de som har studert i utlandet. De som har all utdanning fra Norge er sammenligningsgruppe  Fokus på forskjeller mellom gradsstudenter og delstudenter  Fokus på de som arbeider i Norge  Utgangspunkt: Kandidater uteksaminert i 2003/2004

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Datainnsamlingsprosessen  Utvalg trukket fra Lånekassens kundedatabase  Spørreskjema på papir og på web  Fire kontakter med respondenten: informasjonsbrev, hovedutsending og to påminnelser  Ikke bruk av belønning/økonomiske insentiver for svar  Svarprosent 46%  Nettoutvalg 2320 kandidater

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Sentrale skillelinjer Utdanningstype  Økonomi og administrasjon  Teknologi og realfag  Samfunnsfag  Informasjons- og bibliotekfag (media/ journalistikk) Mobilitetsstatus  Gradsmobile = uteksaminert i utlandet  Delmobile = uteksaminert i Norge, deler av utdanningen fra utlandet  Ikke-mobile = hele utdanningen fra Norge Studieland/ region  Norden  Storbritannia/ Irland  Europa ellers  Nord-Amerika  Oseania  Andre

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Resultater: Hvem studerer i utlandet?  Høyere sosial bakgrunn enn studenter i Norge (særlig delstudenter)  Oftere bodd i utlandet selv  Oftere familie som har bodd i utlandet  Delmobile har gode karakterer fra videregående utdanning (gymnas)

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som har én eller begge foreldre med høyere utdanning

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel av som har hatt utenlandsopphold (minst 6 mnd) tidligere

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som har slektninger som har bodd i utlandet mer enn 6 måneder

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Karaktersnitt fra videregående skole (skala 1-6)

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Eksamensresultater klart bedre enn gjennomsnittet for medstudentene

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hvorfor studerer de i utlandet?

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hvordan finansierer de studiene?

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hovedaktivitet på undersøkelsestidspunktet

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Kommer de hjem?  De fleste arbeider i Norge i 2007  Det er først og fremst de gradsmobile som blir i utlandet

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel gradsmobile som arbeider i utlandet

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Interesse for utenlandsjobbing

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Overgang fra utdanning til arbeid Gradsmobile….  er oftere arbeidsledige i første fase etter endt utdanning  sender flere søknader før de kommer i jobb  bruker flere søkekanaler  benytter i mindre grad profesjonelt nettverk for å få jobb, og i større grad av venner og private arbeidsformidlere

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel arbeidsledige i første fase etter endt utdanning

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Arbeid i samsvar med utdanningsnivå?

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Overutdanning Økt sannsynlighet  Gradsmobil  Arbeide i privat sektor  Kort tid siden avsluttet utdanning  (Studieregion Oseania) Redusert sannsynlighet  Gode eksamensresultater  Relevant yrkeserfaring før endt utdanning  Utdanningstype: teknologi og realfag

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som arbeider i privat sektor

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Brutto ordinær månedslønn for kandidater som arbeider i Norge

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Noen forhold som påvirker lønnsnivå – mulitivariat analyse  Gradsmobil (+)  Delmobil (+)  Arbeide i privat sektor (+)  Gode eksamensresultater (+)  Relevant arbeidserfaring før endt utdanning (+)  Alder (+)  Sivilstatus: gift/sambo (+)  Kjønn (kvinne) (-)  Studieland: Nord-Amerika, Kontinental-Europa  Overutdanning (-)

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Internasjonale aspekter ved arbeidet blant de som arbeider i Norge

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Bruk av språk  Engelsk er det dominerende fremmedspråk brukt i jobbsammenheng  De som behersker andre språk (spansk, fransk, tysk etc), får i begrenset grad bruk for disse  Bruk av språk i jobbsammenheng varierer med fagfelt

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som bruker språk i arbeidssituasjonen ukentlig

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hvilke oppgaver brukes fremmedspråk til

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Mobile kandidaters oppfatning om norske arbeidsgivere  Flertallet mener arbeidsgivere ser det som et pluss at de har utdanning fra utlandet (66%)  Et mindretall mener arbeidsgivere er skeptiske til utdanning fra utlandet (16%) og at utdanning fra utlandet har vært et minus i jobbsøkingsprosessen (9%)  Mange mener likevel at arbeidsgivere mangler kunnskap om utdanning fra utlandet (54%)

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Innfris forventingene?  Hovedinntrykket er at utbyttet av utenlandsoppholdet er bedre enn forventet  Klart bedre enn forventet: - lære språk og kultur å kjenne - utvikling av personlige egenskaper  Forhold der et betydelig mindretall har dårligere utbytte enn forventet: - bruke språk og kulturkunnskap i jobb - jobb i samsvar med utdanningen - interessant jobb - godt betalt jobb

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Oppsummering  Mobile studenter skiller seg fra ikke-mobile studenter når det gjelder flere bakgrunnsforhold  Motivene for å studere i utlandet er komplekse, men preges mer av ”lyst” enn ”tvang”  De fleste mobile studenter vender tilbake til Norge  Gradsmobile har større problemer med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, og er oftere overutdannet  Lønnsnivået er høyere blant gradsmobile og delmobile enn ikke-mobile  Mobile kandidater har oftere jobber i Norge med internasjonalt tilsnitt – men på langt nær alle  Utenlandsoppholdet har i hovedsak innfridd eller overgått forventningene, men noen har dårligere utbytte når det gjelder jobbrelaterte forhold

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Mer informasjon  Studiemobilitet og arbeidsmarkedstilpasning NIFU STEP rapport 22/2008

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Veien videre Jannecke Wiers-Jenssen NIFU STEP – Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hva vi har  Masse spennende resultater  Mye ny kunnskap om studiemobilitet i de nordiske land  Foreligger på ulike språk  Resultater som kan være vanskelige å sammenligne

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hva vi planlegger: felles nordisk rapport  Sammenligninger mellom land  Kapitler om de enkelte landene  Bidrag fra aktører som ikke har deltatt i undersøkelsen (SU, CIRIUS, eventuelle andre som måtte være interessert)  Skrives på engelsk, som er leselig for de fleste, og kan leses utenfor Norden

NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Status for nordisk rapport  Møte på Reykjavik i april 2008  Søkt penger fra Nordisk ministerråd  Nedsatt foreløpig redaktørgruppe  Diskutert mulig utgiver av rapport  Diskutert rapportens/kapitlenes omfang  Tidsplan for arbeid: høsten 2008/våren 2009  Ikke endelig avklart: finansiering/arbeidsfordeling