NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Resultater fra Norge Jannecke Wiers-Jenssen NIFU STEP – Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Tema Bakgrunn Litt om norsk studiemobilitet og tidligere forskning Utvalgstrekking, datainnsamling Resultater Hvem reiser ut for å studere? Hvorfor reiser de ut? Kommer de tilbake? Får de arbeid i samsvar med sin utdanning?
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Norsk studiemobilitet i perspektiv Norge har høy andel utenlandsstudenter sammenlignet med de fleste vestlige land Særlig mange gradsstudenter Sterk vekst i antall studenter fra midten av 1990-tallet og fram til 2003/2004, deretter nedgag Andelen utenlandsstudenter er betydelig lavere i dag enn for 50 år siden Overrepresentasjon i fag som medisin, økonomi, kunstfag, journalistikk Underrepresentasjon i korte profesjonsutdanninger som lærerutdanning, helse- og sosialfag
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Tidligere studier av norske utenlandsstudenter Spørreskjema til gradsstudenter under utdanning (1998, 2003) Kvalitative intervjuer med gradsstudenter (1997, 2000, 2003) Spørreskjema til ferdigutdannede kandidater 3-5 år etter endt utdanning. Sammenligning av mobile og ikke- mobile kandidater (2002, 2007)
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Prioriteringer i den norske del av Nordisk kandidatundersøkelse Bygge videre på tidligere undersøkelse (Kandidatundersøkelsen 2002) Valgt ut et begrenset antall fag Prioritering av kandidater med høyere grad Fokus på de som har studert i utlandet. De som har all utdanning fra Norge er sammenligningsgruppe Fokus på forskjeller mellom gradsstudenter og delstudenter Fokus på de som arbeider i Norge Utgangspunkt: Kandidater uteksaminert i 2003/2004
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Datainnsamlingsprosessen Utvalg trukket fra Lånekassens kundedatabase Spørreskjema på papir og på web Fire kontakter med respondenten: informasjonsbrev, hovedutsending og to påminnelser Ikke bruk av belønning/økonomiske insentiver for svar Svarprosent 46% Nettoutvalg 2320 kandidater
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Sentrale skillelinjer Utdanningstype Økonomi og administrasjon Teknologi og realfag Samfunnsfag Informasjons- og bibliotekfag (media/ journalistikk) Mobilitetsstatus Gradsmobile = uteksaminert i utlandet Delmobile = uteksaminert i Norge, deler av utdanningen fra utlandet Ikke-mobile = hele utdanningen fra Norge Studieland/ region Norden Storbritannia/ Irland Europa ellers Nord-Amerika Oseania Andre
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Resultater: Hvem studerer i utlandet? Høyere sosial bakgrunn enn studenter i Norge (særlig delstudenter) Oftere bodd i utlandet selv Oftere familie som har bodd i utlandet Delmobile har gode karakterer fra videregående utdanning (gymnas)
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som har én eller begge foreldre med høyere utdanning
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel av som har hatt utenlandsopphold (minst 6 mnd) tidligere
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som har slektninger som har bodd i utlandet mer enn 6 måneder
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Karaktersnitt fra videregående skole (skala 1-6)
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Eksamensresultater klart bedre enn gjennomsnittet for medstudentene
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hvorfor studerer de i utlandet?
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hvordan finansierer de studiene?
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hovedaktivitet på undersøkelsestidspunktet
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Kommer de hjem? De fleste arbeider i Norge i 2007 Det er først og fremst de gradsmobile som blir i utlandet
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel gradsmobile som arbeider i utlandet
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Interesse for utenlandsjobbing
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Overgang fra utdanning til arbeid Gradsmobile…. er oftere arbeidsledige i første fase etter endt utdanning sender flere søknader før de kommer i jobb bruker flere søkekanaler benytter i mindre grad profesjonelt nettverk for å få jobb, og i større grad av venner og private arbeidsformidlere
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel arbeidsledige i første fase etter endt utdanning
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Arbeid i samsvar med utdanningsnivå?
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Overutdanning Økt sannsynlighet Gradsmobil Arbeide i privat sektor Kort tid siden avsluttet utdanning (Studieregion Oseania) Redusert sannsynlighet Gode eksamensresultater Relevant yrkeserfaring før endt utdanning Utdanningstype: teknologi og realfag
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som arbeider i privat sektor
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Brutto ordinær månedslønn for kandidater som arbeider i Norge
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Noen forhold som påvirker lønnsnivå – mulitivariat analyse Gradsmobil (+) Delmobil (+) Arbeide i privat sektor (+) Gode eksamensresultater (+) Relevant arbeidserfaring før endt utdanning (+) Alder (+) Sivilstatus: gift/sambo (+) Kjønn (kvinne) (-) Studieland: Nord-Amerika, Kontinental-Europa Overutdanning (-)
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Internasjonale aspekter ved arbeidet blant de som arbeider i Norge
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Bruk av språk Engelsk er det dominerende fremmedspråk brukt i jobbsammenheng De som behersker andre språk (spansk, fransk, tysk etc), får i begrenset grad bruk for disse Bruk av språk i jobbsammenheng varierer med fagfelt
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Andel som bruker språk i arbeidssituasjonen ukentlig
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hvilke oppgaver brukes fremmedspråk til
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Mobile kandidaters oppfatning om norske arbeidsgivere Flertallet mener arbeidsgivere ser det som et pluss at de har utdanning fra utlandet (66%) Et mindretall mener arbeidsgivere er skeptiske til utdanning fra utlandet (16%) og at utdanning fra utlandet har vært et minus i jobbsøkingsprosessen (9%) Mange mener likevel at arbeidsgivere mangler kunnskap om utdanning fra utlandet (54%)
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Innfris forventingene? Hovedinntrykket er at utbyttet av utenlandsoppholdet er bedre enn forventet Klart bedre enn forventet: - lære språk og kultur å kjenne - utvikling av personlige egenskaper Forhold der et betydelig mindretall har dårligere utbytte enn forventet: - bruke språk og kulturkunnskap i jobb - jobb i samsvar med utdanningen - interessant jobb - godt betalt jobb
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Oppsummering Mobile studenter skiller seg fra ikke-mobile studenter når det gjelder flere bakgrunnsforhold Motivene for å studere i utlandet er komplekse, men preges mer av ”lyst” enn ”tvang” De fleste mobile studenter vender tilbake til Norge Gradsmobile har større problemer med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, og er oftere overutdannet Lønnsnivået er høyere blant gradsmobile og delmobile enn ikke-mobile Mobile kandidater har oftere jobber i Norge med internasjonalt tilsnitt – men på langt nær alle Utenlandsoppholdet har i hovedsak innfridd eller overgått forventningene, men noen har dårligere utbytte når det gjelder jobbrelaterte forhold
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Mer informasjon Studiemobilitet og arbeidsmarkedstilpasning NIFU STEP rapport 22/2008
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Veien videre Jannecke Wiers-Jenssen NIFU STEP – Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hva vi har Masse spennende resultater Mye ny kunnskap om studiemobilitet i de nordiske land Foreligger på ulike språk Resultater som kan være vanskelige å sammenligne
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Hva vi planlegger: felles nordisk rapport Sammenligninger mellom land Kapitler om de enkelte landene Bidrag fra aktører som ikke har deltatt i undersøkelsen (SU, CIRIUS, eventuelle andre som måtte være interessert) Skrives på engelsk, som er leselig for de fleste, og kan leses utenfor Norden
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Status for nordisk rapport Møte på Reykjavik i april 2008 Søkt penger fra Nordisk ministerråd Nedsatt foreløpig redaktørgruppe Diskutert mulig utgiver av rapport Diskutert rapportens/kapitlenes omfang Tidsplan for arbeid: høsten 2008/våren 2009 Ikke endelig avklart: finansiering/arbeidsfordeling