Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Oppstartsundersøkelse 2008 Høgskolen i Bergen 586 besvarelser (30 % svarprosent)
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Litt mer om PRIMTALL.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Sjikane, trusler og vold Oslo Trond Idås
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Tidligere sovjetiske republikker etter 1991: utdanningsreformer, erfaringer og veien videre Marina Malgina, NOKUT | Tidligere sovjetiske republikker.
Star Tour Ferievaner September 2009
Søknadsprosedyre høyere utdanning
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Lånekassen Rapportering til Lånekassen Fagskoler Februar 2011 v/ Gretha Sakshaug og Siv Frost.
DNTs Unghestsatsing.
Midlertidig ansatt-undersøkelse Vinteren 2008 Amund Trellevik.
Område H Aurskog-Høland Eidsvoll Eidsvoll Syd Gardermoen Jessheim Kløfta Nannestad Sørumsand Årnes Antall Medl. Kvinne Gj.snitt alder år 55.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Medlemsundersøkelse for NAFO
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Avlevering i praksis KDRS-samling
LUB og nasjonale planer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
B&OI orientering 50 år 2014 Hvor i all verden??. B&OI orientering sitt første o-kart.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Bibler til Sentral-Asia «Vi kan i det minste vise dem hendene våre.»
Velkommen til Stavanger!
1.
Utskrift av presentasjonen:

Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008 Fagseminar om godkjenning av utenlandsk november 2009 Knut Vik Jahnsen

| 2 Bakgrunn  Signaler i sektoren  Egne erfaringer – ubehaget i søknadsbehandlingen  Økt søknadsmengde fra disse landene  Hva gjør vi?

| 3 Prosjektstart høsten 2007  Tidligere praksis: verifisere ved mistanke  Prosjekt: vi verifiserer alle vitnemål fra de landene som er omfattet i fem måneder  Brev, faks og e-post  Venter spent på svar!

| 4 Underveis  Land som omfattes, i rekkefølge etter antall forsøkt verifisert:  Russland (163)  Ukraina (39)  Litauen (23)  Hviterussland (14)  Latvia, Kasakhstan, Kirgisistan, Aserbajdsjan, Armenia, Moldova, Georgia, Estland, Usbekistan, Turkmenistan (under 10)

| 5 Problemer underveis?  Ikke besvart, må purre  Vil ha betaling (Russland, Armenia)  Vil ha bekreftelse på at studenten har sagt ja til verifisering

| 6 Resultater  Avsluttet i løpet av sommeren 2008  Vanskelig å si noe generelt om land med svært få saker  Antall saker totalt: 278  Antall svar totalt: 242 – 87 %  Ikke svart: 36  Verifisert ekte: 240  Verifisert falske: 2

| 7 Resultater forts.  Gjennomsnittlig svartid: 41 dager  Korteste svartid: 4 dager (Tallinn)  Lengste svartid: 190 dager (Groznyj)

| 8 “Best i klassen”  Hviterussland – 100 % svar, gjennomsnitt 21 dager  Litauen – nesten 100 % besvart, gjennomsnitt 14 dager  Estland – 100 % svar, 4 dager (2 saker)

| 9 De som ikke var så flinke  Kasakhstan, Kirgisistan, Usbekistan, Turkmenistan – ca 50 % ubesvart (men besvart i løpet av 1 – 2 måneder)  Armenia, Georgia – henholdsvis 84 og 138 dagers gjennomsnittlig svartid (men alle besvart etter purringer)

| 10 Konklusjoner  Ubegrunnet frykt for falske dok?  Analyse av henvendelsene som ikke ble besvart – noen grunn til dette?  Ser ut til at bare en liten andel faktisk har falske dokumenter?  Hva ligger til grunn for svarene? “Jeg husker studenten godt” – eller “er sjekket i arkivet”? Vi vet ikke