Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Norges historie Middelalderen Stavkirker
Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 5: Sivilisasjoner
Kapittel 3. Jordbruk og sivilisasjoner
Fra høvdingdømme til kongedømme av Guds nåde
På kryss og tvers i historien
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
5 Kultur.
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Marius Vøllestad Bø vgs.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
En tilrettelegging av teksten på
FRA TALLET: Hvorfor blir europeerne de ledende i verden? Hvordan klarer de å dominere andre folkeslag?
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Oppdagelser Her får du vite om kjente vikingoppdagere og ferder.
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Tidlig middelalder i Europa
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Norske Runer Språk i perioden
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Læreplanen i eldre historie
Tidlig middelalder i Europa
Velkommen til Det Norske Utvandrersenteret
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne
Kapittel 19 Et folk av bønder
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 19. Nasjonalisme
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
En liten smakebit på norsk historie
Vikingtiden HIS1110 Høst 2008 Forelesning 1.
DEN NORSKE KONGEREKKEN I VIKINGTIDA
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
IBER forelesning. Den iberiske halvøy til 1492: periodisering Før-romersk tid (til ca. 200 f. Kr) Romertiden (ca. 200 f. Kr – ca. 400 e.
Napoleon Bonaparte.
Karsten Korbøl Universitetslektor i historiedidaktikk ILS, UiO
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Stiklestad og Olav den hellige.
Olav den hellige ( Haraldsson)
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Vikingtiden.
800 – 1350: Norrøn litteratur.
Norsk historie gjennom 1200 år Vikingtid (ca. 800 – ca 1050) – Harald Hårfagre (872) – Landnåmstid – Kristendommen (1030) Middelalder og dansketid – Lyse.
Emne 2: - historie - geografi Kurs i samfunnskunnskap 14.januar 2014.
Tinget. Mål Jeg vet hvordan lov og rett ble ordnet på tinget Jeg hvordan kristendommen kom til Norge.
Heidi Anett Øvergård Beistad Stiklestad Nasjonale Kultursenter
Norges utvikling fra 700 til 1349
Kapittel 2 oppgave b) Vikinghus
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Romerrikets nedgang og fall …
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge BOKMÅL Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge Elevene skal kunne - forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn - gjøre rede for et utvalg av sentrale økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i middelalderen - presentere et emne fra middelalderen ved å vise hvordan utviklingen er preget av brudd eller kontinuitet på et eller flere områder - gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca. 700 til ca. 1500 og diskutere mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater - gjøre rede for årsaker til at folkegrupper emigrerer, og drøfte konsekvenser av deres møte med andre kulturer

Hva var «Norge»? - «Norge» = «Nordveien».   - Trolig navnet på en ferdselsvei langs kysten, deretter overført til landområdene.

Hvem var «nordmennene»? - Neppe noe enhetlig folk.   - Språket som kjennetegn? - Nordmenn kunne skilles ut fra svensker og dansker på 800- tallet. - Ulikheter i språk, religion og rettsstell.

Politisk organisering Høvdingdømmene:   - Høvdingmakt var basert på rikdom (jordbruk, leieinntekter, handel og krigsbytte). - Patron og klient. - Høvdingene arrangerte blot (religiøse fester). - Høvdingene håndhevet loven og sørget for forsvar.

Norge blir ett rike Riket til Harald Hårfagre

Vikingferdene Hvor reiste vikingene?

Tre former for kontakt - Handel   - Plyndring - Nybygging

Bruk av rikdommen hjemme i Norge - Knyttet til seg tilhengere ved gaver.

Olav Haraldssons rike Politisk utvikling fram til 1130: - Olav Haraldsson samlet landet under sitt styre. - Danskekongen Knut allierte seg med Olavs fiender, ladejarlene og andre stormenn. - Olav ble drept på Stiklestad i 1030. - Etter Knuts død kom Magnus Olavsson til makten. - Samlingen av Norge var fullført. - Kristningen ga kongemakten legitimitet.

Borgerkrigene Hvorfor begynte konfliktene?   - Norge hadde ikke klare regler for arverett. - Kongetittelen skulle gå fra far til sønn i samme ætt. - Det kunne være flere sønner med arverett.

Borgerkrigene - Kirken frigjorde seg fra kongemakten.   - Aristokratiet forsøkte å kontrollere kongen. - Aristokratiet mer avhengig av kongen etter at plyndringsferdene tok slutt.

Rikssamlingen var ingen hendelse, men en prosess – Høvdingene rivaliserte med hverandre.   – De skaffet seg ressurser gjennom vikingferdene. – Kampen mellom kongen og høvdingene gikk gjennom flere faser. – Høvdingene måtte til sist underkaste seg kongens makt. – Kirken støttet kongen som garantist for fred og orden i riket.