Www.ctiq.net Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Teknologi i klasserommet
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Digital langtidslagring og formidling
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Praktisk info til prosjektkunder
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Implementerings- prosessen i Nets
Endringsstyring Change Management.
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Web design for små og mellomstore bedrifter (SMB) Hvorfor ikke få en design som tiltaler? Kreativ og tiltalende design kan selge...
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
BIT-Møbel.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Arena Helseinnovasjon, Kick off 3. februar 2011
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
test- og godkjenningsordningen
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
The Torvald Klaveness Group
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Hvorfor bruke tid på testing ?
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Prosjektgruppe 26ESikkerhet i Internettløsninger Sikkerhet i internettløsninger.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Digital eksamen på UiA Status.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Prosjektstatus [Prosjektnavn] [Talerens navn]. Statusoppsummering Er prosjektet i rute? Hva er endelig leveringsdato? Hva er de endelige kostnadsberegningene?
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Et rollespill i et uendelig antall akter
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Allmøtet 14. april 2016 Tjenestekvalitet og brukeropplevelse
Felles biblioteksystem
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Windows Autopilot Windowsforum september 2018 Ernesto Gonzalez
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Anskaffelsen som prosjekt
Camilla Hall-Henriksen
Offentlige anskaffelser
Målsetninger som fungerer
Digitaliseringsprogrammet – 25. mai 2018
Utskrift av presentasjonen:

Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?

Prosjekt kontroll 4All programvare som skal implementeres i en eksisterende infrastruktur krever god og veldefinert planlegging og design 4Typisk er innkjøp av programvare og maskiner maksimalt 20% av total-investeringen 4Mange aktører involvert som egne ressurser (IT, admin m.m.), konsulenter, leverandører med flere

Ofte vil man gå i “loop” inntil målsetningene er nådd fullt ut Forb-erede Kontrollert implementasjons kontroll Spes-ifisereInstal-lalereImplem-entereOpplær-ingTestløsning Test full løsning Start Mål

Mange kontrakts- metodikker Kunde Konsulent Hovedlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. Underlev.Underlev. En hovedansvarlig kontraktør som har selv ansvaret for under leveranser... Alle leverandører ansvarlig direkte til kunde. Ofte merarbeid for konsulenter...

Valg av kontraktsmetodikk 6Intet veldefinert svar forefinnes... 6En konsulent med kunnskap om teknologien og målsetning kan ofte medføre besparelse i forhold til feil leveranse... 6En hovedkontraktør kan skape trygghet i form av ressurser og prosjekt ledelse, men kan fordyre prosjekter... 6Flere direkte kontraktører kan skape fleksibiltet, men ofte kan medføre “anarki” i en aller annen forstand...

Målsetningene for være sykronisert i alle nivåer. Og kvalitet og tidsestimater realistiske. Alle må forstå sine oppgaver entydig Mange byggestener skal falle på sin plass... Grunnsten (kontrakt) LeverandørKonsulentInterneressurserSpesifikasjon KvalitetProdukterSystemer SamspillInternegrensesnitt Løsning... Fallhøyden er ofte stor

Viktige elementer... +Ofte vet en teknologisk konsulent mye bedre enn kundens egne ressurser … +Sett av egne ressurser på alle mulige nivåer. Tro ikke en person kan håndtere alt... +Sjekk leverandør(er) evne på fysisk besøk hos referanse kunder, men husk samtidig ingen leveranse er lik … +Følg opp prosjekt plan ofte. Det er bedre med et kvarters “hygge møte” enn overraskelser … +En uforutsett overraskelse kan bli værre enn man tror

Nøkkelferdig løsning som virker som forutsatt, og alle kan stå inne for … Og som kan videre tilpasses i fremtid ved endrede behov … Åpenhet med standarder og ikke propritære løsninger Alle har samme mål!