Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Utarbeidet for: Gjensidige forsikring ASA Utarbeidet av: Direktør Erik Dalen Dato: 14. mai 2012 Gjensidiges samfunnsundersøkelse 2012.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Litt mer om PRIMTALL.
Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Rapport av markedsundersøkelse
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
:02 Evaluering Juleevangeliet, Barnas katedral desember Response Log.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Evaluering av telefontjeneste Oppdragsgiver:Bergen kommune Dato:11. november 2004 Konsulent:Morten Engan Opinion i OsloPb Tøyen, 0608 OsloTel: 22.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Mona Høvset landskonferansen 2015
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
© 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Norsk Folkehjelp Medlemsundersøkelse
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Bistandsmidler og utvikling Gjennomført for: Redd Barna Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 4. november 2013.
© 2012 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse om helseskadelige stoffer i hverdagsprodukter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Orkla Matbarometer Danmark 2016
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Utskrift av presentasjonen:

Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer - 2013 Gjennomført for: Blindeforbundet Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 23. september 2013

Prosjektinformasjon Formål: Kartlegge oppfatninger og utfordringer knyttet til skriftstørrelse på varedeklarasjoner, datostempling, rutetabeller, offentlige skjema etc. Målgruppe: Landsrepresentativt 15 år + Tidsperiode (Feltarbeid): 17.-19. september 2013 Datainnsamlingsmetode: Telefonundersøkelse (CATI) Utvalg: 1002 intervju Veiemetode: Resultatene er vektet mot befolkningen 15 år + (4 124 000 pers.) Tolkning av tabell: Resultatene som fremkommer i tabellverket er gjengitt i prosentandeler (én desimal) og populasjon. Tabell: Hovedfunn er presentert i rapport, for mer inngående tallmateriale, konsulter tabell Oppdragsgiver: Blindeforbundet Kontaktperson hos oppdragsgiver: Leif W. Jensen Prosjektansvarlig: Mona Nilsen Ansvarlig programmering: Hildegunn Sanne Prosjektnummer: 110264 (1307849101)

Resultater

b1 ** I hvor stor grad er du opptatt av å være sunn 1,6 millioner (40 %) er i meget stor grad opptatt av å være sunn. 50 % i Oslo svarer i meget stor grad.

b2 ** Har du opplevd at det har vært vanskelig eller umulig å lese … ? 2,1 millioner (51 %) har opplevd at det har vært vanskelig/umulig å lese datostempling. 2 mill. (49 %) har problemer med varedeklarasjoner og 1,6 mill. (39 %) syns det er vanskelig å lese vaskelapper. Signifikant flere kvinner enn menn syns det kan være vanskelig å lese datostempling, varedeklarasjoner og rutetabeller for kollektivtransport, mens signifikant flere menn enn kvinner svarer ”ingen av disse.” Signifikant flere i aldersgruppen 40 år + har opplevd problemer med å lese tekst i alle de oppgitte kategoriene.

57 000 (1 %) har tatt feil dose/medisin som følge av at teksten på pakken var vanskelig å lese. b3 ** Har du noen gang vært i ferd med å ta feil dose eller feil medisin fordi teksten på medisinpakken var vanskelig å lese? b4 ** Førte det til ..? Filter: Har tatt feil dose eller medisin (1 %)

b3 ** Har du noen gang vært i ferd med å ta feil dose eller feil medisin fordi teksten på medisinpakken var vanskelig å lese? Andel: Ja-svar Flere menn enn kvinner har tatt feil dose/medisin som følge av liten skrift på medisinpakken.

439 000 (11 %) har spist/gitt mat til allergikere fordi de ikke kunne lese innholdet på varen. b5 ** For mennesker med allergi kan det være viktig å vite hva maten inneholder. Har du noen gang spist mat du er allergisk mot – eller gitt mat til andre som de var allergiske mot – fordi du ikke kunne lese hva varen inneholdt? b6 ** Førte det til ..? Filter: Har spist/gitt mat til allergikere fordi de ikke kunne lese innholdet på varen (11 %)

b7 ** Har du noen gang vært i butikken og skulle velge mellom ulike produkter og måttet gi opp å lese hva varen inneholder? Andel: Ja-svar Flere kvinner enn menn og flere eldre enn yngre har gitt opp å lese hva varen inneholder som følge av liten skrift i varedeklarasjon. Totalt har 1,4 millioner opplevd dette.

b8 ** Har det ført til at du unnlot å kjøpe varen? Filter: Har måttet gi opp å lese hva varen inneholdt (35 %) 1,2 mill. (83 %) har unnlatt å kjøpe varen som følge av at det ikke var mulig å lese hva varen inneholdt.

Bakgrunnsdata

Bakgrunnsvariabler Alder Kjønn Landsdel

Bakgrunnsvariabler Utdannelse Husstandsinntekt

Besøk oss gjerne på Facebook! Kontaktinformasjon Mona Nilsen (seniorkonsulent) Tlf: 22 95 47 44 E-post: mona.nilsen@ipsos.com Nicolai Løvvik (prosjektleder) Tlf: 22 95 47 76 E-post: nicolai.lovvik@ipsos.com Besøk oss gjerne på Facebook! http://www.facebook.com/IpsosMMI