Nye firmabilregler fra 2005 Advokatfullmektig Harry Tunheim, Skattebetalerforeningen
Høsten 2001 Skjerpet beskatning av: -Fordel ved privat bruk av firmabil -bruk av næringsbil i virksomhet -mottatt bilgodtgjørelse for yrkeskjøring
Høsten 2001 Finansdepartements påstand: - Skattemessig mer gunstig å få firmabil fremfor kontant lønn - For høyt fradrag for yrkesbil for selvstendig næringsdrivende når bilen også brukes privat satsen for skattefri bilgodtgjørelse for lønnstakere var for høy
”Bilgruppen” · Skattebetalerforeningen · Selgerforbundet . HSH · NHO · Bilimportørenes Landsforening · Finansieringsselskapenes Forening · Norges Bilbransjeforbund
Bilgruppens forslag til ny sjablonregel mai 2002 Inntektstillegg med 19,45 % av bilens listepris som ny (inkl. utstyr) + fordel ved en sjablon på 9.000 km + reise hjem/arbeid de første 4.000 km mulitiplisert med fastsatte satser For reise hjem/arbeid over 4.000 km benyttes sats 1,40 kr
Gruppens forslag til satser: Bilens listepris som ny Under 200.000 kr 1,40 kr pr km 200.000-299.999 kr 1,60 kr pr km 300.000-399.999 kr 1,80 kr pr km 400.000-499.999 kr 2,00 kr pr km Over 500.000 kr 2,20 kr pr km
Våren 2002 Inntektsfordel i kr ved firmabil (kjøring hjem arbeid 3089 km) Listepris 2001: 2002: Bilgr. forslag: 145.000 53.010 65160 45127 245.000 72.644 89.294 66.995 345.000 91.623 112.623 88.863 445.000 110.731 545.000 81.096 122.623 132.598
Takk til Sivilombudsmannen Etter klage fra bilgruppen i mars 2003 uttaler Sivilombudsmannen i sept. 2003 at det er grunn til å stille spørsmål om km-satsene i rimelig grad gjenspeiler de faktiske bilholdskostnadene, og anbefaler derfor en fornyet gjennomgang
Forslaget fra departements arbeidsgruppe vår 2004 Inntektstillegg: 30 % av listepris under 250.000 kr 20 % av listepris over 250.000.kr Listeprisgrunnlaget reduseres til 75 % etter 3 år Ingen særregler utover dette Ingen tillegg for reise hjem - arbeid Tilbakeføring for privat bruk av yrkesbil følger samme regler som for firmabiler
Bilgruppens forslag i høringsrunden: Inntektstillegget settes lik: 25 % av listeprisen under 150.000 kr 15 % av listeprisen over 150.000 kr Listeprisgrunnlaget reduseres til 75 % etter 3 år
FORSLAG Ot.prp. 1 (2004-2005) SKATTEPLIKTIG FORDEL = 30% av bilens verdi under kr 235.000 + 20% av bilens verdi over kr 235.000 Bilen verdsettes til: yngre enn 3 år - nybilpris eldre enn 3 år - 75% av kostpris Ved yrkeskjøring over 40.000 km og for el-biler reduseres grunnlagene med 75 % Ikke tillegg for kjøring mellom hjem og arbeidssted
Eksempel på beregning av årlig fordel etter de nye reglene Firmabil - listepris kr 350.000 235.000 x 30 % = 70.500 kr 115.000 x 20 % = 23.000 kr Årlig fordel = 93.500 kr I år 4 reduseres grunnlaget til 262.500 235.000 x 30 % = 70.500 kr 27.500 x 20 % = 5.500 kr Årlig fordel = 76.000 kr
Inntektstillegget er fortsatt for høyt Forslaget innebærer en reduksjon i inntektstillegget på ca 5 % for firmabiler Inntektstillegg firmabil listepris 350.000: Dagens regler: 91.000 kr + evt hjem-arb Forslaget: 93.500 kr første 3 år Forslaget 4. år: 76.000 kr Bilgr. satser: 69.000 kr første 3 år Bilgr. satser 4. år 55.875 kr
Listepris som ny Gjeldende system Inkl. kjøring hjem – arbeid 0 km 4000 km Nytt system Bilens alder 0- 3 år over 3 år 151000 61100 79000 45300 33975 199000 59700 44775 201000 72150 94350 60300 45225 249000 73300 56025 251000 83200 108800 73700 56475 299000 83300 67275 301000 91000 119000 83700 67725 400000 103500 83500 500000 96000 124000 123500 98500 750000 121000 149000 173500 136000
Vinnerne De som kjører billige biler De som har mye kjøring hjem – arbeid med firmabilen De som velger å kjøre biler som er eldre enn 3 år De som tidligere hadde listepris i den laveste delen av prisklassen (eks listepris 251.000 kr) Yrkeskjøring over 40.000 km og elbiler
Taperne Dyre biler Ingen kjøring hjem – arbeid Nye biler De som kjører forholdsvis lite privat med firmabilen
Svakheter i det nye systemet: Reduksjonen i beskatningsnivået er ikke stort nok Det bør være en årlig vurdering av om det er samsvar mellom beskatningen og bilholdskostnadene Forskuddssatsene for 2004 er for høye
Grunnlag for prosentsatsene: Avskrivninger, rentekostnader, forsikringskostnader, drift og vedlikeholdskostnader Finansdepartements tall: 84.390 kr (privat kjørelengde 15.000 km) De sju organisasjonene: 68.340 kr (privat kjørelengde 15.000 km)
Statistikk fra SSB - firmabiler
Hva lønner seg firmabil - lønnsutbetaling ARBEIDSGIVERTILBYR DEG ENTEN FIRMABIL TIL EN VERDI AV INNTIL 9.500 KR PR MND ELLER DU KAN VELGE Å TA UT ET ”BILTILLEGG” PÅ 90.000 KR I ØKT LØNN
Ola’s beregning av firmabiltillegget Ola får firmabil etter de nye reglene: Firmabilen har listepris på 330.000 kr 30 % av 235.000 70.500 kr 20 % av 95.000 19.000 kr Sum/inntektspåslag 89.500 kr Skattebelastning (marg.sk. 50 %) 44.750 kr
Ola får et netto inntektsbortfall ved å velge firmabil Ved å velge firmabil må Ola bruke av ordinær nettolønn (etter at skatten er betalt) for å betale skatten på firmabil med 44.750 kr. Ved å si nei til et lønnstillegg på brutto 90.000 kr, sier han fra seg en netto lønnsutbetaling (etter marg.sk. 50 %) på 45.000 kr Netto inntektsbortfall blir 45.000 kr Dersom Ola klarer å holde bilkostnadene under 89.750 kr årlig vil han tjene på dette
Forutsetninger for å kunne sammenligne firmabil og lønnstillegg Ved å takke nei til firmabil får Ola tilbud fra sin arbeidsgiver om 90.000 kr i lønnstillegg i stedet for inntektstillegget Olas Kostnader ved bilhold: Utgiftsposter: kostnader pr år: Service 5000 kr Årsavgift 3.000 kr Forsikring 10.000 kr Bensin (15.000km) 14.400 kr Verdifall 33.800 kr Renter 10.064 kr Rentetap EK 6.300 kr Sum 83.564 kr
Sammenligning lønnstillegg - firmabil Ola velger å beholde firmabilen med listepris over 300.000 kr : Lønn 400.000 kr Inntektstillegg 89.500 kr Totalt skb.inntekt 489.500 kr Utbetalt 400.000 kr skatt 170.981 kr Netto å leve for 229.019 kr (men slipper å ha kostnader til bilhold.) Eksempel hvor Ola kan si fra seg firmabilen mot å få et lønnstillegg på 90.000 kr: Lønn 490.000 kr skatt 171.227 kr Netto å leve for 318.773 kr bilutgifter 83.564 kr Netto å leve for 235.209 kr (etter bilkostn)
BESPARELSEN Ola sparer i størrelsesorden ca 6.000 kr hver år på å velge lønnstillegg fremfor firmabilen. Ulemper: må ta risiko for ekstrakostnader i form av skade, bonustap og lignende Arbeidsgiver sparer nå arbeidsgiveravgift på å tilby firmabil fremfor kontantlønn på 90.000 kr
Status pr. november 2004: Departements skatteskjerpelse fra 2001 nesten borte Firmabilbeskatningen i ferd med å få et rimelig nivå Skatt på bilgodtgjørelse er blitt enklere og med en brukbar sats Tilbakeføring for yrkesbiler er beholdt. Fortsatt en jobb å gjøre her. Men forslaget om å likestille med firmabiler er nå trukket tilbake.