Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T) 25. mai 2012 - lagt til lysbildenummer 26. sept 2012
Hva denne bruksanvisningen dekker: Logg inn, rediger din profil og bytt passord Legg til ny bruker: Skolens koordinator Sett opp skoleårets struktur (trinn, klasser) Sett opp en undersøkelse, lag elev-passord Hent ut resultater fra undersøkelsen
1) Logg inn på dataweb.olwin.no Din e-post fungerer som ditt brukernavn De som har brukt den tidligere datawebben, har samme passord som de hadde der Nye brukere tildeles ‘1234’ som passord
Du kan ha ett eller flere engasjement som bruker av datawebben Et par begreper: Domene Rolle Betyr: Et sted eller et område. I datawebben kan et domene være en skole, en bydel, en kommune, et fylke eller et land I datawebben er f.eks. Instruktør, Koordinator, Regional koordinator roller rolle domene En knyttet til et i ett tidsrom engasjement utgjør et Du kan ha ett eller flere engasjement som bruker av datawebben
Når du har flere engasjementer: Dette er et “domene-tre” Du må utvide domene-treet for å finne skoler Klikk på en trekant og utvid treet…
Når du har flere engasjementer: Når domene- treet er utvidet, finner du skoler Du må logge deg inn på den skolen du vil arbeide med i datawebben Når du klikker på skolen, dukker ditt engasjement opp, klikk på dette for å logge deg inn
Din første oppgave: Finn din egen brukerprofil Skolens start-side Din første oppgave: Finn din egen brukerprofil Klikk på ditt navn øverst på siden
Her redigerer du din brukerprofil Passord vises aldri Når du vil sette et nytt passord, skriver du det inn her og gjentar det i feltet under maks 12 tegn, forskjell på små/store bokstaver Alle På denne siden er valgfrie å fylle ut Alle feltene over er obligatoriske Hvis du ikke skriver noe i passordfeltet, blir det gamle passordet stående Husk å lagre
2) Opprett en ny bruker Klikk på fanen Brukere
Opprett bruker for skolens koordinator Vi går ut fra at denne personen ikke tidligere er bruker av datawebben, så vi velger Opprett ny bruker
Skriv inn grunnleggende opplysninger om den nye brukeren Valgfrie opplys ninger Nødvendige opplysninger Vi anbefaler at du skriver inn ‘1234’ som passord til den nye brukeren, dersom du ikke avtaler noe annet med vedkommende Lagre
Navn, epost, passord, språk må settes Valgfrie opplys ninger Nødvendige opplysninger Vi anbefaler at du skriver inn ‘1234’ som passord til den nye brukeren, dersom du ikke avtaler noe annet med vedkommende Lagre
Gi Kuala Lumpur koordinator-engagement (Ignorer missvisende tekster – disse vil bli endret med det første…) Velg rollen som koordinator Skriv inn datoen som engasjementet skal gjelde fra (eller velg fra kalenderen Husk…
3) Sett opp skoleårets struktur Klikk på fanen Skoleår
Begynn å beskrive det nye skoleåret Skolens struktur for skoleåret må beskrives før undersøkelser kan gjøres Begynn å beskrive det nye skoleåret
Det nye skoleåret må beskrives Velg skoleår Bare inneværende skoleår kan velges. Nye skoleår blir tilgjengelige I vår- semesteret Tidligere års klassestruktur kan kopieres for å forenkle innlegging av antall elever for det nye skoleåret Nasjonale / regionale start og sluttdatoer for skoleåret hentes settes inn men kan endres (uten betydning før kvalitetssystemet tas I bruk I datawebben)
Det nye skoleåret vises på lista Klikk på det nye skoleåret for å legge til / redigere antall elever I klassene Om du bare vil forandre start og sluttdato for skoleåret, klikker du her Hvis du vil slette hele dette skoleåret med beskrivelse av alle klassene (for å begynne på nytt) kan du klikke her.
Beskriv klasser / eventuelt andre grupper Klikk på knappen [Legg til klasse/gruppe]
Legge inn opplysninger om klasser som skal gjøre undersøkelsen Velg trinn Oppgi bokstav eller navn for klassen Dette skal gjøres for hver av klassene på skolen som skal gjøre undersøkelsen IKKE benytt dette feltet for klassene Antall elevere med andre språk kan oppgis her (pass på at den totale størrelsen av klassen blir rett) Oppgi antall jenter og gutter I klassen
Skoleåret er beskrevet: Gå videre og sett opp undersøkelse Klikk på fanen [Undersøkelser]
4) Sett opp en ny undersøkelses-runde Klikk på knappen [Ny undersøkelse] OBS: Om skolen har gjort undersøkelser tidligere med den gamle datawebben, vises disse her
Oppgi detaljer for den forestående undersøkelsen Finn et navn for denne runden Velg semester Velg undersøkelse (bruk Q68T) Merk av for hele skoleåret om alle klasser/grupper som er beskrevet skal gjøre undersøkelsen I motsatt fall merk av kun de klasser/grupper som skal gjøre den
Ny undersøkelse vises på listen over skolens undersøkelser For å bekrefte elevtall og klassestruktur før igangsettelse, klikk på undersøkelsens navn
Du må bekrefte at antall elever og klasser fortsatt stemmer… Når du vet at elevtall stemmer I alle klassene, kan du starte gjennomføringen (produsere passord) ved å klikke her Klikk på rediger-lenken for hver klasse for å kontrollere antallet jenter og gutter
Passord er laget, undersøkelsen kan starte Oversiktsbilde for framdrift I hver klasse, samt passordlister, finner du bak hvert klassenavn
Utskriftsklar passordliste for klassen finner du her Oversiktsbilde for framdrift – og klassevise passordlister til utskrift Utskriftsklar passordliste for klassen finner du her Status for framdrift av undersøkelsen for klassen vises som “ikke startet”, “under utfylling” og “Ferdig”
Elever (og andre som skal besvare undersøkelser) går til svar.olwin.no De som besvarer undersøkelser har kun passord – ikke brukernavn Passordene identifiserer respondenten med skole, klasse/gruppe, språk, kjønn Passordene kan brukes til å logge på om igjen dersom respondenten blir avbrutt (Altså: Det skal ikke lenger lages ekstra passord eller ekstra grupper for avbrudd!)
Klikk ja og undersøkelsen starter Eleven (respondenten) må bekrefte at skole, og kjønn (hvis angitt) stemmer Klikk ja og undersøkelsen starter Klikk nei og gå tilbake til påloggingsbildet
Eleven svarer ved å klikke I sirkelen ved siden av alternativet Noen spørsmål har firkanter ved siden av alternativene, da kan flere svar velges Alle elever skal oppmuntres til å svare på alle spørsmål men de kan ta bort svaret de har markert om de likevel ønsker å svare blankt
Klikk på fanen [Rapporter] 5) Hente ut resultater Klikk på fanen [Rapporter]
Du må lage dine egne rapporter Klikk på knappen [Lag ny rapport]
Din skole er allerede valgt Lag rapport – trinn 1 Din skole er allerede valgt (men hvis du har flere skoler eller domener, må du klikke på og merke du den/det du skal rapportere fra) Klikk på knappen [Neste]
Klikk deretter på [Neste] Lag rapport – trinn 2 Velg språk I rapporten Velg undersøkelse Klikk deretter på [Neste]
Velg hvilke omganger du vil ta med I rapporten (maks tre) Lag rapport – trinn 3 Velg hvilke omganger du vil ta med I rapporten (maks tre) Velg hvilke skoletrinn som skal med I rapporten Klikk så [Generer rapport]
Roterende symbol betyr at systemet lager rapporten Rapporten lages Roterende symbol betyr at systemet lager rapporten dette tar vanligvis 1-3 minutter
Rapporten er ferdig Når det roterende symbolet er bort og disse tekstene (lenkene) vises er rapporten ferdig Klikker du på [Last ned] får du vist rapporten på skjerm og du kan lagre den lokalt Rapporter du lager blir liggende I denne mappen i tre døgn, så blir de automatisk slettet
Lykke til med undersøkelsen! Hilsen supportteamet ved nye Olweus dataweb / Olweus International as