Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Trygge organisasjoner
Mobbing i barnehagen.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Mobbing i barnehagen?.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Senter for atferdsforskning
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Utvalgte resultater for SVGS
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Utvalgte resultater for SVGS
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Trygt og godt skolemiljø
Ledersamling Olweus- programmet
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Velkommen til Heggedal skole
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handlingsplan mot krenkende adferd
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.

Mobbing er et begrep som benyttes i ulike sammenhenger. Hva er mobbing? Mobbing er et begrep som benyttes i ulike sammenhenger. Erling Rolands def: ”Mobbing er fysisk eller sosiale negative handlinger som utføres gjentatte ganger over tid av en person eller flere sammen, og som rettes mot en som ikke kan forsvare seg i den aktuelle situasjonen.” De siste årene har det kommet nye former og kanaler for mobbing, og det har blitt vanligere å bruke mobiltelefoner og internett for å mobbe og henge ut andre.

Mobbing har tre viktige kjennetegn. Trakasseringen er ondsinnet og rammende Den pågår over tid Det er ubalanse i styrkeforholdet, både fysisk og psykisk Det er viktig å understreke at opplevelsen av mobbing er subjektiv. Definisjonsretten ligger hos den som føler seg utsatt for mobbing.

Virkemidler mobberne bruker: Fysisk mobbing Som for eksempelå slå, sparke, lugge, spytte, dytte, ødelegge tingene til den som blir mobbet. Verbal mobbing Som foreksempel å si stygge, nedlatende ting om offeret, true, spre usanne rykter, bruke krenkende og grove ord og så videre. Forskerne mener at det er denne formen for mobbing som er mest vanlig i alle aldersgrupper for begge kjønn. Rasjonell mobbing Spesielt for jentene. Denne formen for mobbing kan ofte være usynlig og bære preg av utestenging, ryktespredning og manipulering. Jentemobberne er ofte ressurssterke og populære jenter som er flinke på skolen og godt likt av lærerne. De voksne aner lite om at disse jentene er mobbere, og de som blir utsatt for mobbingen, blir sjelden trodd. Denne formen for mobbing fører til at de som blir mobbet, blir mindre tillitsfulle og mer ensomme og mistenksomme overfor andre. De får en følelse av at det er dem selv det er noe galt med, og at alle andre er vellykkede. Dette fører til at det oppleves veldig vanskelig å si ifra til noen om denne mobbingen.

Er det forskjell på jentemobbing og guttemobbing? Forskere har funnet ut at det kan se ut til at motivene for mobbingen blant gutter og jenter kan være ulike. Guttene blir i større grad stimulerte av maktfølelsen de kan få ved å skape avmakt. Jenter i større grad blir stimulerte av den tilhørighetsfølelsen og intimiteten som oppstår i gruppa ved mobbingen.

Opplæringsloven § 9a Opplæringsloven slår fast at alle elever i grunnskoler, videregående skoler og skolefritidsordning (SFO) har rett til et godt fysisk og psykisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Dersom en tilsatt i skole eller SFO får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger, skal vedkommende snarest undersøke saken og varsle skoleledelsen, og dersom det er nødvendig og mulig, selv gripe direkte inn. Opplæringsloven gir elever og foreldrestor grad av brukermedvirkning og klageadgang.

Hva gjør vi når vi oppdager mobbing? Mobbing skjer der voksne ikke er, og det foregår ofte i det skjulte. Dette sier oss at voksne som jobber med barn og unge, må prøve å se det skjulte livet i gruppa. Vi må være ekte til stede, sensitive til signalene barna sender, og engasjerte i det som skjer i det sosiale samspillet. Når vi skal gripe inn, må vi være til stede slik at vi kan danne oss en mening om hva som skjer, og så gripe inn tidlig i hendelsen. Den voksne må være sterk og tydelig i situasjonen, og både den som mobber, og den som blir mobbet, vil kjenne på at dette kommer fra noen som bryr seg: Slik atferd er ikke akseptabel, og dette får barna lære. Det er viktig å lære seg å skille mellom mobbing og konflikt. Når barn blir mobbet, er det én sterk og én svak part, mens når barn er i konflikt, er partene mer likeverdige. Det vil derfor være feil å prøve å mekle når noen blir mobbet. Vi tar alltid kontakt med foreldrene dersom vi oppdager mobbing. Vi samarbeider med lærerne på trinnene. Vi følger skolens handlingsplan/rutiner ved mobbing.

Forebyggende arbeid på SFO Et afrikansk ordspråk sier: «Det kreves en hel landsby for å oppdra et barn.» I dette ligger det at alle må stå for det samme, og at alle må følge opp. Vi voksne må stå for de samme verdiene, gripe inn når noe negativt skjer mellom barna, og løfte fram det som er positivt som vi ønsker å forsterke. Felles holdning = Null toleranse for mobbing Trivselsregler SFO skal fremme positive handlinger og aktiviteter som motvirker avvisning, mobbing og vold. Vi skal følge regelen «Grip alltid inn, overse aldri!» Vi setter en standard som er forebyggende både for mobbing og for annen antisosial atferd. Dette vil gi et godt grunnlag for gode, trygge oppvekstmiljø for barn og unge. Viktig oppgave at vi gjør oss godt kjent med barnegruppa. Det er svært viktig med et godt foreldresamarbeid. God dialog. Ta opp saker når det oppstår.

Forebygging av mobbing = holdningsarbeid hvor både voksne og barn og unge må ta et felles tak. Bruk av film og rollespill som grunnlag for samtaler. Hvor hensikt en er å bevisstgjøre barna om hvordan de selv ville ha reagert i en reell mobbesituasjon. Målet med holdningsarbeidet er at flere tør å stå imot utøverens makt i situasjonen ved å vise at dette ønsker de ikke å være med på. Dette er noe som krever mot av barna, og de vil ha behov for mye støtte og mange positive bekreftelser på de positive sosiale handlingene de gjør, for å føle seg trygge på dette. For eksempel kan vi støtte barna ved å si: «Så fint at du sa ifra, Petter, når du så at det Nils gjorde, ikke var bra.» «Så fint at dere leker sammen, alle fire.» Når barna får slike godkjennende tilbakemeldinger på de positive handlingene de gjør, kjenner de seg trygge og sterkere, og de lærer seg at det er slik det skal være.

Betydningen av vennskap Flere undersøkelser bekrefter at barn som har venner, er mindre utsatt for mobbing. Undersøkelsene viser at barn som har flere gjensidige vennskapsforhold, i mindre grad blir mobbet, til tross for at de har personlige egenskaper som kunne tilsi at de kunne bli det. Det å få delta i lek og samspill har mye å si for et individs sosiale utvikling og selvoppfatning. For å kunne utvikle deg sosialt må du få delta og være akseptert for den du er. Viktig arbeid i skole og SFO og hjemme. Hjelp og støtt barna til å skaffe seg venner og lekekamerater. Involvere og inkludere.

Nyttige linker til temaet mobbing: www.barneombudet.no www.forebygging.no www.mobbing.no (Kjetil og Kjartan. Tips mot mobbing)