Ordførerkurs KS Akershus/Østfold Son, 16. januar 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Media håndtering og kommunikasjon
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Samfunnskunnskap - Makt
Hurra for deg som fyller ditt år...
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Regler om offentlighet og åpenhet
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
3 Marius Stub.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
FORVALTNINGSRETT.
Møtet mellom journalister og barnevernet Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

Ordførerkurs KS Akershus/Østfold Son, 16. januar 2012 Når mediene ringer…. Ordførerkurs KS Akershus/Østfold Son, 16. januar 2012

Til dagsorden «Når mediene ringer…» Mediene i samfunnet Åpenhet Mediehåndtering Mediekriser Rådmannsrollen kjenner dere bedre enn jeg gjør. En hverdag med sosiale medier KS Omstilling og konkurranse

To tilnærminger til kommunikasjon…. Reaktiv kommunikasjon: Aktiv kommunikasjon: Tar initiativ Velger riktig tidspunkt Sørger for riktig informasjon til rett målgruppe Søker aktivt muligheter til å komme ut med positiv informasjon Informerer først også om negative nyheter Jobber innenfor langsiktige mål Er defensiv Ad hoc – ikke planlagt Reagerer først når det er problemer, brannslukking Kommunikasjonen består i å forsvare seg mot anklager Målet blir å gjenopprette status Du kan velge bort den første, men ikke den siste KS Omstilling og konkurranse

Mediene i samfunnet

Trussel eller mulighet?

Hvor viktig er mediene i vår kommunikasjon? ”Massemediene er blitt den sentrale arena for kampen om politisk makt, og spiller en viktig rolle i kamp om økonomisk makt” Fra Makt- og demokratiutredningen

… og hvilke konsekvenser har det? ”En redigert offentlighet krever at andre aktører tilpasser seg en journalistisk form og utnytter medienes særtrekk når de søker innflytelse.” Fra Makt- og demokratiutredningen

Hvordan møter vi mediene?

Vær varsom-plakaten – I 1.4. Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle. 1.5. Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.

Vær varsom-plakaten – II 3.3. Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers i forhold til kilder og kontakter. 3.7. Pressen har plikt til å gjengi meningsinnholdet i det som brukes av intervjuobjektets uttalelser. Direkte sitater skal gjengis presist. 3.8. Endring av avgitte uttalelser bør begrenses til korrigering av faktiske feil. Ingen uten redaksjonell myndighet kan gripe inn i redigering og presentasjon av redaksjonelt materiale.

Vær varsom-plakaten – III 4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.

Offentleglova §1. Formål Formålet med lova er å leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta. Lova skal òg leggje til rette for vidarebruk av offentleg informasjon.

Hvem omfattes av loven? § 2. Verkeområdet til lova a) staten, fylkeskommunane og kommunane, b) andre rettssubjekt i saker der dei gjer enkeltvedtak eller utferdar forskrift, c) sjølvstendige rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har ein eigardel som gir meir enn halvparten av røystene i det øvste organet i rettssubjektet, og d) sjølvstendige rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har rett til å velje meir enn halvparten av medlemmene med røysterett i det øvste organet i rettssubjektet.

Alt er åpent! § 3 Hovudregel Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ.

Hva er viktigst? Dette? § 11. Meirinnsyn Når det er høve til å gjere unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak.

Eller dette? Kapittel 3. Unntak frå innsynsretten § 13. Opplysningar som er underlagde teieplikt § 14. Dokument utarbeidde for eiga saksførebuing (organinterne dokument) § 15. Dokument innhenta utanfrå for den interne saksførebuinga § 16. Innsyn i interne dokument hos kommunane og fylkeskommunane (osv….)

Mediehåndtering

To utgangspunkt og to mål for mediehåndtering A: ”Se hvor flinke vi har vært! Dette må folk få vite!” Mål for mediehåndtering: Få meg på!!! B: ”Aftenposten ringer, de ønsker å snakke med deg!” Mål for mediehåndtering: Få meg av!!!

Medienes kriterier for ”godt stoff” Aktualitet Konflikt Dramatikk Nærhet Omfang Eksklusivitet ”Nyhetsterskelen” avgjør

Hva gjør en sak til ”en god sak”..? Forenkling Personifisering (”casing”) Følelser ofte foran fakta og resonnement David mot Goliat Kjendisfaktor Skiller seg ut Konspirasjon – ”den store avsløringen” ”Vaktbikkje” og kritiker

Det du ikke klarer å overbevise deg selv om – vil du neppe klare å overbevise andre om… Jeg kjenner saken jeg skal intervjues om Jeg er trygg på min rolle Jeg sier ingen ting jeg er usikker på (da sier jeg heller at jeg er usikker) Jeg ser på den jeg snakker med (ikke på kameraet) Jeg svarer på det jeg blir spurt om (ikke det jeg trodde jeg ville bli spurt om) Jeg bruker bare ord jeg ville brukt om jeg snakket med naboen

Uansett situasjon, tenk først gjennom… Hva vil du ha frem? Hvordan bør det formuleres slik at det når frem til mottakeren?

Enkel huskeliste for intervjuobjekter Hør etter! Snakk sant!

En mediekrise

18. mai 2010 I to og et halvt år har kommunestyre-representant Ståle Støen (SV) kjempet for å få innsyn i budsjett og regnskap i det kommunalt eide aksjeselskapet Folldal Eiendom AS. Kommunens egen ordfører har en rekke roller i selskapet, og det har vist seg umulig å få oversikt. Støens kritiske spørsmål har ført til at han ble kastet ut av kontrollutvalget.

19. mai – Det er ikke et ukjent fenomen at de som sitter i maktposisjoner skjermer seg mot offentlig innsyn. Det ligger ikke nødvendigvis uhederlige motiver bak, men det avspeiler en fullstendig mangel på forståelse på hvor viktig åpenhet er i vårt samfunn, sier professoren i offentlig rett

7. juli De omtalte kommunene Asker: Asker Brygge AS, deleid av Høyre-politiker, fikk kjøpe en kommunal strandtomt – uten budrunde og takst (16. mars). Folldal: SV-politikers forslag om å kontrollere kommunale Folldal Eiendom AS førte til at han ble kastet ut av kontrollutvalget (18. mai). Halden: Bytter omstridte tomter med store anlegg til ordførerens egen arbeidsgiver (17. mars). Hamar: Bygging av nytt Briskeby Stadion har utviklet seg til en økonomisk og politisk skandale for kommunen (1. mars). Kongsvinger: Ga bort gyllen leieavtale og har gått i kompaniskap med byens storentreprenør (22. februar). Krødsherad: Uten skriftlig søknad og nabovarsel ble hastebehandling av 96 strandsonehytter, på ordførerens grunn, vedtatt (24. juni). Oslo: Ni års kamp om 1744 sykehusleiligheter (2. februar). Rygge: Planer om et gigantisk hotell/leilighetskompleks i strandsonen i Larkollen skaper splid (22. juni). Sandefjord: Kommunen ga gratis tomt til fotballklubben Sandefjord, som videresolgte halve tomten for 40 millioner kroner (5. februar). Skien: Kommunen bære all risiko for nytt stadionanlegg (9. februar). Våler: Salget av Haslemoen militærleir og ordførerens dobbeltrolle har skapt bruduljer (27. april).

19. oktober Folldal-ordføreren nektet innsyn i Folldal Eiendom AS fordi selskapet driver «vanlig næringsvirksomhet». Nå vil ordføreren gi bort tomter til selskapet. 19. oktober

2. desember – Det er interessant at denne rapporten kommer, ikke på grunn av et fristilt og selvstendig kontrollutvalg, men på tross av. Det var Aftenposten, Østlendingen og Arbeidets Rett sitt fokus på saken som bidro til at folk i Folldal nå får innsyn i gjennomføringen av dette prosjektet, sier Støen.

Til diskusjon Hvordan kommer kommunen ut? Hva er hovedproblemet? Før saken blir kjent Etter at saken er blitt kjent? Hvordan kunne Folldal kommune ha kommet ut på en bedre måte? Du er ordfører – Aftenposten ringer – hva gjør du?

Hva kan vi lære? Vær forberedt! Finn fakta! (det har du tid til, selv om mediene krever svar nå) Snakk sant! Du skal aldri håndtere en ”mediekrise” alene – og definitivt ikke når den handler om deg selv!

Informasjonsarbeid i en kommune

Ulike organisasjoner møter ulike krav 1 Intern Ekstern 1

Å informere… Hva er målet med informasjonen? At vi skal oppfylle vår informasjonsplikt? At folk skal bli informert? Hva er forskjellen? Kunngjøring? Rundskriv? Sak på kommunens hjemmeside?

Å bli informert… Hvordan sørger vi for at de som skal vite får vite? Hvordan sørger vi for at de som ønsker å vite får vite? Tilgjengelighet Kompetanse Det er bra om alle vet hvilket nummer de skal ringe, men det hjelper ikke hvis de ikke får svar de som svarer ikke vet de som ikke vet heller ikke vet hvem som vet

Takk for oppmerksomheten!