Seilflykonferansen 6. april 2008 Jan Erik Kregnes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Hva er en sak - hvordan komme på?
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
Vivi Sævik, journalist i PD
12. Oppsummering.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Nettvett.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Å skrive en sakpreget tekst
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Norske Redningshunder
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Roede-kurslederen på Facebook
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ulvejakt og media.
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Seilflykonferansen 6. april 2008 Jan Erik Kregnes Mediekontakt Slik arbeider media Velg riktig redaksjon Slik oppnår du mediedekning Når media banker på Seilflykonferansen 6. april 2008 Jan Erik Kregnes

”Journalisterne” ”Læger og Videskabsmænd bør slutte at bruge Dyr til sine Videnskabelige Undersøgelser. Der er da saa altfor mange Journalister!”

”Den halvstuderte røver”

Den fjerde statsmakts selvbilde

Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling

Din klubb kommuniserer Samfunn Brukere/ Marked Medlemmer Din klubb

Hvorfor skal vi drive aktivt mediearbeid? Blir hørt, forstått og akseptert Styrker omdømmekapitalen Får mer motiverte medlemmer flere rekrutter et mer betalingsvillig marked bedre rammebetingelser fra samfunnet Redaksjonell omtale mer verdt enn reklame Låner den tillit folk har til media Låner medias definisjonsmakt -Hvis ikke vi bruker media, gjør de andre det!

Noen medietrender Bransjen Produktene Det som gir status i bransjen Flere medier Større konkurranse Kommersialisering Høyere tempo Produktene Tabloidisering Fokus på personer Fokus på følelser Det som gir status i bransjen Gravejournalistikk Økonomisk journalistikk Forbrukerjournalistikk

Journalistikkens utvikling Profesjonelle Kommenterer Agerer Regisserer hendelser På medias premisser Konvergens Før Intuitive amatører Rapporterte Observerte Dekket hendelser Partiaviser Skarpt skille dagspresse – ukeblader

Media i krise ”Journalister er de som kommer ned fra fjellet når slaget er over og tar livet av de sårede” Kåre Valebrokk

Slik oppnår du mediedekning Mediekontakt Slik arbeider media Velg riktig redaksjon Slik oppnår du mediedekning Når media banker på

Slik arbeider media

Desken – redaksjonens hjerte

Desken – redaksjonens hjerte Ansvarlig redaktør Innenriks Politisk Utenriks Økonomi Desken Vaktsjef programledere

Morgenmøtet: tegnebrettet for sendinga/avisa Hva er dagsaktuelt? Hva er tidsaktuelt? Hva er ”egne saker”? Hva kan bli redaksjonens vri på en sak som allerede ruller? Resten av dagen for reporter Research/opptak/redigering/sending for vaktsjef Coache reportere, følge nyhetsbildet, fortløpende velge saker, komponere sending.

Hvilke mulighetsrom gir dette oss? Er vi en lokal aktør med mening om en aktuell sak? Når er vår bransje ”mest tidsaktuell”? Kan vi gi stemme til aktuelle trender? Kan vi hjelpe desken i jakten på nye intervjuobjekter?

Mediene smelter sammen Mediehus Radio, TV, avis og nett i samme redaksjon Samme reporter lager radio, TV, avis og nett Mediesenter i stua di Radio, TV og nett i samme boks

Slik jobber media Vinkler Søker hovedpoeng Velger bort stoff Forteller historier – med gode poeng

Slik er journalisten Alltid på jobb Nysgjerrig Konfliktsøkende Jakter på ”en god sak” Skal selge Under tidspress

Dette liker media Klare, ukompliserte svar Godt formulerte synspunkter Fakta og faktabaserte utsagn Dristighet i holdning Innsikt ut over det ordinære Kampvilje

Dette liker media ikke Klare, ukompliserte svar Godt formulerte synspunkter Fakta og faktabaserte utsagn Dristighet i holdning Innsikt ut over det ordinære Kampvilje Unnfallenhet Bortforklaringer Kunnskapsløshet Ansvarsfraskrivelse Løgn Markedsmessige motiver

Hva er godt stoff? Overraskende Aktuelt Vesentlig

Slik oppnår du mediedekning Mediekontakt Slik arbeider media Velg riktig redaksjon Slik oppnår du mediedekning Når media banker på

Mediebransjen og publikum Hvem leser hva? leses av de som styrer landet leses av de som tror de styrer landet leses av folk som mener at de burde ha styrt landet leses av folk som mener at de burde ha styrt landet, men som har litt trøbbel med å skjønne kronikkene i Dagbladet. leses av barna til de som en gang styrte landet leses av folk som ikke riktig vet hvem som styrer landet, men gir blaffen så lenge Rimi har tynnribbe til 30 kroner kiloen leses av folk som synes Norge er for lite og derfor ikke bryr seg om hvem som styrer landet i den kosmopolitiske tidsalder leses av folk som aller helst vil styrte de som styrer landet, men som egentlig er ganske fornøyd med dagens samfunn

Det er ikke nødvendig å tenke VG når man tenker mediearbeid

Som oftest mer relevant enn VG Lokale medier Regionale medier (NRK distrikt, Adresseavisen, Bergens Tidende osv) Nasjonale medier (Aftenposten, Nationen, Dagsavisen, DN) Internett Fagblad / Tidsskrift

Medieutviklingen 1960 - 2005

Slik oppnår du mediedekning Mediekontakt Slik arbeider media Velg riktig redaksjon Slik oppnår du mediedekning Når media banker på

Medias holdning til PR ”En nyhet er det en eller annen forsøker å skjule – alt annet er annonsering.” Lord Northcliff, grunnleggeren av Daily Mail

Møt media slik Strategisk Proaktivt Aktive og profesjonelle talspersoner Bruk mulighetene Tenk effekt Respekt for media

Proaktiv mediekontakt Utvikle gode relasjoner - informer! Oppnå dekning gjennom aktiv mediekontakt Bruk kommunikasjonskompetansen i din bedrift!

Hvordan vekke eller svekke medias interesse? Tre metoder Pressemelding Pressekonferanse Pressenotat Vedlikehold Pressemøte

Pressemelding Det skrives for mange pressemeldinger En effektiv måte å drepe en nyhet på Har du en dårlig nyhet: Send ut en pressemelding fredag ettermiddag Resultatet blir ofte en notis

Pressekonferanser Bør bare brukes ved de helt store anledningene Fare for pinlig glissent oppmøte Dersom det innkalles, må det jobbes aktivt med oppmøte, og gjennomføringen må være profesjonell

Pressenotat og direkte kontakt Den mest effektive måten å oppnå dekning på Bestem deg for hvilken redaksjon du ønsker skal dekke saken Skriv et pressenotat om saken Ring journalisten og fortell at du har et tips Send notatet til journalisten Ring tilbake og hør om hun vil gå videre med saken

Eksklusive tips og pressenotat – det som virker best

Slik oppnår du mediedekning Mediekontakt Slik arbeider media Velg riktig redaksjon Slik oppnår du mediedekning Når media banker på

Når media banker på Få fram bedriftens synsvinkel Rask respons Innrøm åpenbare feil med en gang

Når journalisten plutselig ringer Slipp henne inn hoveddøra, ellers sniker hun seg inn bakdøra  Vis at du gjerne vil hjelpe til Hvis du ikke vet svaret, innrøm det Tilby deg å hjelpe journalisten med å finne svaret eller henvis til andre kilder Ikke svar ja eller nei til et intervju med en gang

Når journalisten plutselig ringer Spør etter navn, hva slags info hun søker, hvilken innfallsvinkel hun har til stoffet, andre kilder etc. Tilby bakgrunnsinformasjon, vis til www Spør om tidsfrist – forhandle om tidsfrist Hvis saken eller vinkelen er slik at du ikke vil stille opp, si hvorfor Ikke si noe du ikke vil bli sitert på

Når du blir intervjuet Tenk mulighet - ikke forsvar

Forberede intervju Målgruppe Ønsket effekt Budskap Argumenter/ Dokumentasjon Eksempler Reaktivt: Svar på de vanskeligste spørsmålene

Slik styrer du intervjuet Glem aldri målet ditt med å stille opp Vinkle saken på din måte med en gang Svar på de spørsmålene du får, men bygg raskt «bru» over til din side av saken, f.eks. slik: ”Men det folk flest er opptatt av, er ...”

Brubygging Reporterens spørsmål Bru Ditt korte svar Ditt eget budskap . Ditt korte svar Ditt eget budskap

Slik styrer du intervjuet Svar kort, slik at redaksjonen ikke behøver å klippe Svar enkelt, slik at målgruppen lett forstår budskapet ditt og journalisten ikke behøver å be om oppklaring Konklusjonen først, premisser og argumenter deretter

Slik styrer du intervjuet Gjenta hovedbudskapet ofte, slik at det blir med selv etter klipping Anerkjenn spørsmålets betydning Si straks fra når journalisten kommer med påstander du ikke er enig i Får du et spørsmål du ikke forstår, så si fra

Opptreden Sikker nok Engasjert nok Vennlig nok

Etter intervjuet Be skrivende journalister om å få se / høre det du blir sitert på før det blir trykt