Kvalitet på digitale tjenester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Foreldremøte om videregående skole
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Her skal elevene logge inn.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Beskrivelse av kulturkontaktens oppgaver i informasjons- og logistikksystemet KSYS
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
M2M utstyrsovervåkning System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr fra IM-basert mobilklient. System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Hovedprosjekt Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Ny funksjonalitet i NETTSKJEMA STRATEGI for datainnsamling Nettskjema våren 2013 Presentasjon på fellesmøtet av Dagfinn Bergsager.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
Hvordan skrive egne dilemma
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Knut Yrvin Joomla-konferansen Drammen
Rammer for og organisering av eForvaltningen
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Maisa Haave, Petter Sirgård
Prioriteringer 2016 – Webseksjonen Even Halvorsen
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
MinID 2.1 Olav Skarsbø.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlege tenester med BankID
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Enkel brukerveiledning
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Sensorveiledninger på MN
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet på digitale tjenester

Direktoratet for forvaltning og IKT Kvalitet på nett Kvalitet på digitale tjenester 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT HVORFOR? Kunnskap og veiledning Kjennetegn ved gode digitale tjenester Grunnlag for utvikling og videreutvikling av digitale tjenester Evalueringstjeneste levert av Difi Testing, vurdering og rangering Måle status i forvaltningen. Tjenesterettet tilbakemelding og veiledning Normativ rettesnor Dyrke og legge til rette for diskusjon om brukskvalitet i offentlig sektor. Bedre brukskvalitet i digitale tjenester 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Åpent utgangspunkt HVA Bredt utgangspunkt: hva kjennetegner kvalitet i digitale tjenester? Kriteriesett Begrunnelse Poeng Eksempel Metode Evaluering Evalueringspyramide Hva kjennetegner kvalitet på digitale tjenester? 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Overordnet modell - Morville Statisk modell 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT 6 steg Tjenesten er enkel å finne Tjenesten er troverdig Tjenesten er trygg å bruke Tjenesten virker (fungerer godt) Tjenesten er enkel å bruke for alle Det er lett å få hjelp Til modell med fokus på handling 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

1. Tjenesten er enkel å finne Oasis at Knebworth, c. 1996 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

1. Tjenesten er enkel å finne Gjennom søk Unikt navn Dyplenking Lånekassa 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

2. Tjenesten er troverdig 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

2. Tjenesten er troverdig Ansvarlig Plikt – og rettighetsinformasjon Saksgang og dokumentasjon Kvittering Tilbakemelding 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

3. Tjenesten er trygg å bruke Golden gate bridge, ca 1937 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

3. Tjenesten er trygg å bruke Personvernerklæring og informasjon om cookies Innlogging på riktig nivå Kryptering av sensitiv informasjon 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT 4. Tjenesten virker 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT 4. Tjenesten virker Driftsmessig stabil Nedetid varsles God ytelse (300 KB, Yslow min B) Tilpasset mobile enheter Funksjonalitet og innhold er oppdatert Korrekt koding Html, syntaks og semantikk Tidsbegrensning blir varslet 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

5. Tjenesten er enkel å bruke for alle https://twitter.com/HistoryInPics/status/372860510133583873/photo/1 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

5. Tjenesten er enkel å bruke for alle 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Tjenesten er enkel å bruke for alle Lett å orientere seg Logisk og ryddig Konvensjonell utforming Lett og lese og forstå Andre språk Teknologi for forenkling Forhåndsutfylte felter (åpne data) Ikke miste registrerte opplysninger Enkelt å klikke Alt ved hjelp av tastatur Orientering. Logisk og ryddig. Konvensjoner 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT 6. Det er lett å få hjelp https://twitter.com/HistoryInPics/status/416527892219437056/photo/1 20.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT 6. Det er lett å få hjelp Unngå og rette opp feil Brukerstøtte er lett tilgjengelig 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Mulig evalueringsmodell De nominerte JURY (De som samlet sett har oppnådd et bestemt nivå) BRUKERTEST (De som oppnår et bestemt nivå på spørreundersøkelsen) SPØRREUNDERSØKELSE MED NETTSKJEMA EKSPERTEVALUERING SELVEVALUERING (ALLE) Kvalitativt Metodeutvalg: Ekspertevaluering Brukertesting Spørreundersøkelse Selvevaluering/rapportering Kvantitativt 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Digital tjeneste - nedslagsfelt Digital tjeneste – hva er det? A: Nettskjema Ordinære skjemasider Hjelpeoversikter Kontrollside Tabellsider Fordypningssider B: Eksterne nettsider med støttefunksjoner for tjenesten Trefflister (søkemotorer) Generell informasjon om tjenesten Innloggingsfunksjon Kvitteringsside Tilbakemeldingsskjema Klageskjema 29.11.2013 Direktoratet for forvaltning og IKT

Direktoratet for forvaltning og IKT Fleksibilitet Omfattende men fleksibelt kriteriesett: Et utvalg av kriteriene brukes til testing. Disse varierer fra år til år. Noen kriterier er viktigere enn andre. Prioritering. Enkelte «kriterier» har mer funksjon som veiledning enn testgrunnlag. Utvalget av tjenester Utvalget som testes varierer Utvalget blir mindre oppover i evalueringsmodellen (mer kvalitative metoder) 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT

Sentrale utfordringer Rangering Hvordan rangere tjenester som er så forskjellige? Hvordan rangere tjenester når metodegrunnlaget går ut over «objektive» kriterier og ekspertevalueringer? Hvordan sikre at vi faktisk måler kvalitet? 24.03.2014 Direktoratet for forvaltning og IKT