Internasjonaliseringskonferansen 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Advertisements

Studier i Tyskland.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Student Exchange Programme
Velkommen til Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud.
ANSA Association of Norwegian Students Abroad Organisasjonen for norske studenter i utlandet u Nesten 9000 medlemmer i 64 land u Informasjon om studier.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Utdanning! TO P P Start karriere på Treider i Oslo eller Skien REIDERS
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Samarbeid fagskole høgskole
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Student i ”moden” alder
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Japan: Studier og arbeid
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Ulike typer studier Å studere samfunnsfag  Hvorfor samfunnsfag?  De ulike samfunnsfagene prøver å finne svar på spørsmål om hvordan samfunnet henger.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Status 3+2 prosess farmasi
Noen erfaringer fra NTNU ?
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Studiespesialisering
Opptakskrav til master i pedagogikk
Internasjopnalisering
Orientering om søkertall
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Studiespesialisering
Behovet for fremmedspråk i næringslivet og offentlig sektor
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Studiespesialisering
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonaliseringskonferansen 2012 Hva kan en norsk Kina-student brukes til – en bruksanvisning Rune Svarverud

Litt historikk, Norge Norge i Kina fra 1847. Norsk forretningsliv (skipsfart, handel, ingeniører, bankvesen osv.) i Kina fra 1860-tallet. Systematiske kinastudier ved UiO fra 1966. Politisk, historisk og kulturell interesse. Undervisningsstab på 4 fra 1980-tallet. Kraftig økning i studenttall fra 2003 (fra ca. 10 til 100 nye studenter per år). Staben økt til 5 i 2004. Studentenes interesse hovedsakelig innen samfunn, kultur og språk. Bergen Konfusiusinstitutt opprettet i 2007, tilbyr språkkurs ved UiB fra 2008 NTNU startet et kurs i kinesisk kultur høsten 2011 ”Krisen i humaniora” ⇒ NTNU har vurdert å stanse tilbudet, UiB er uavklart (NOKUT) og UiO har ingen mulighet til å utvide I tillegg: BI har utveksling til Kina for ca. 60 studenter i internasjonal markedsføring hvert år. Disse lærer kun litt språk i Kina.

Hvor utdannes norske Kina-studenter i 2012? Universitetet i Oslo: Bachelor (3 år) med 120 sp i kinesisk språk (80sp) og om Kina (40 sp). 1 semester i Kina inkludert i studieløpet. Mulig å studere 1 år i Kina mellom bachelor og master med Lånekassefinansiering 3 ulike spesialisering på master (2 år): 1) samfunn og politikk 2) kultur og historie 3) lingvistikk Universitetet i Bergen: 2 emner i språk à 15 sp som ikke inngår i studieprogram (ca. 10 studenter per år) NTNU: Ett emne à 7,5 sp Kinesisk kulturkunnskap BI: Internasjonal markedsføring, i praksis uten språk Kina: Noen tar høyere utdanningen i Kina Ungdomsskoler og videregående skoler: Valgfag i STERK vekst!

Hvilken kompetanse har en norsk Kina-student (fra UiO)? Bachelor: Flytende i dagligspråk. Veldig godt rustet til å lære seg fagspråk. Bredt orientert om samfunn, politikk, kultur og historie gjennom engelske og kinesiske kilder. Master: Spesialisert seg enten mot samfunn, mot språk/lingvistikk, eller mot kultur/historie. Ytterligere utviklet sitt muntlige og skriftlige kinesiske språk. Trening i å behandle kinesiske kilder, forholde seg kritisk til alle slags kilder og å skrive akademisk om Kina. Noen har også vært 6 mnd. som trainee i Kina.

Hvilken kompetanse har ikke en norsk Kina-student Det lar seg ikke gjøre å studere kinesisk språk mer enn i 80 sp på bachelornivå pga. rigid gradsstruktur Det finnes ingen tilbud som kombinerer Kina-studier (språk og kultur) med fag som bedriftsøkonomi, juss, management eller ingeniørfag i Norge Det er pt ingen norske universiteter som er i stand til å påta seg større nasjonalt ansvar for Kina-studier pga. ”krisen i humaniora”. Intet tyder på at Norge vil kunne utvide opptaket ut over dagens ca. 50 studieplasser (høyere utdanning blir en propp for studenter med kinesisk fra vgs)

Hva med dem vi liker å sammenligne oss med?

Hvor mye kinesisk språk lærer Kina-studentene i andre europeiske land? Danmark: 4 år med integrerte språkstudier på bachelor kombinert med studieopphold i Kina. Sverige (Stockholm): Krever min. 1 semester med kinesisk før opptak til bachelor. Språkstudier i Kina integrert i bachelor. Tyskland: Store variasjoner mellom ulike læresteder med ulikt fokus, noen med fokus på moderne Kina andre med et mer tradisjonelt sinologisk fokus. Storbritannia (SOAS): Tilbud om 4-årig bachelor inkludert ett års studier i Kina Italia, Nederland og Belgia: Omtrent som Norge med 3-årig bachelor og mulighet for ett år i Kina mellom bachelor og master, men generelt med større del kinesisk språk i bachelor (mindre ”støttegruppe”)

Hvor i Europa kan man kombinere Kina-studier med bedriftsøkonomi, management eller ingeniørfag? Norge: nada Danmark: Copenhagen Business School og Syddanske Universitet (Sønderborg) Sverige: Linköping (ingeniørfag) Tyskland: Hamburg og Duisburg-Essen Storbritannia: Minst 5 steder, bla. SOAS i London og Leeds Belgia: Både Ghent og Leuven Nederland: Leiden Italia: Venezia (og noen flere?)

Hva etterspørres av norsk næringsliv? Språk – kinesisk er fortsatt forretningsspråk i Kina Kulturforståelse – både generell og forretningskultur Behovet for kandidater med språk og annet relevant fag er økende Utfordring: tar lang tid å beherske språket, må kombineres med relevant fag, må planlegges tidlig Hvilke fagkombinasjoner: internasjonal ledelse, økonomi, business administration, regnskap, statsvitenskap, juss, ingeniørfag og andre tekniske fag. Jobbmuligheter: Norske bedrifter i Kina, men også i økende grad kinesiske bedrifter i Norge (Kilde: Innovasjon Norge Kina)

”Humaniora alene er ikke nok” ”Språk og kulturkunnskap er svært viktig, og selv om det er et skrikende behov for realfags-utdannede, er ikke det ensbetydende med at det ikke er behov for folk fra humaniora. Men man må som regel kunne noe mer en det, og jeg vil oppfordre alle studenter til å skaffe seg arbeidserfaring i løpet av studiene.” John G. Bernander, adm.dir. NHO i Morgenbladet 2/3-2012 Er det rimelig at vi overlater dette til hver enkelt student?

Hva burde vi hatt i Norge? Muligheter for at studentene lærer mer språk innenfor rammene av en bachelorgrad Studietilbud som kombinerer kinesisk språk og kultur med bedriftsøkonomi, management, marketing, ledelse, juss og ingeniørfag Muligheter for å øke den nasjonale kapasiteten for å utdanne studenter med kinesisk språk og kultur i fagkretsen

Hvor er Norge om 5-10 år? På samme sted som i dag hvis budsjettkurvene i humaniora fortsetter å peke nedover og ingen tar nasjonalt ansvar Kinesisk er nylig spilt inn som forslag til nytt nasjonalt SAK-område (samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon). Kanskje kan dette medføre en bedre arbeidsdeling og nasjonal planlegging av studietilbudet? Universitetene, høyskolene, BI, NHH, NHO, Innovasjon Norge og andre burde finne måter å samarbeide på for å legge til rette for mer yrkesrettede studieløp med kinesisk Det virker allikevel urealistisk at Norge skal nå opp på nivå med våre naboland innen 5-10 år

Takk for meg! 谢谢