Sjur Kasa, TIK-Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur/CICERO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for seniorpolitikks 40-årsjubileum
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Sjur Kasa, Høgskolen i Hedmark
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
Kvoteordningen – et raskt overblikk
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Å være eller å drite i været
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Klima og fallskjermhopping
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Teknologi og samfunn Vedlegg 2 Næringsutvikling i M-K regionen grunnlag og muligheter.
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Norges olje- og gassvirksomhet
KLIMARETTFERDIGHET. Stoltenberg er mottaker Statsminister Jens Stoltenberg må avklare hvordan hensynet til miljøet og klimatrusselen skal ivaretas i møte.
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
CO 2 -håndtering – må det koste så mye og ta så lang tid? Et nasjonalt løft for klimavennlig prosessindustri.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Naturvern i hundre år Samling for fylkes- og lokallag i Bodø
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Fornybar kraft og varme
Landbruket – fremdeles en del av løsningen?
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
CCS i Norge. Den politiske historien.
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
HOG seminar Hvordan utnytte mulighetene? CO2 Alliansen - forskningsamarbeid for håndtering av CO2 Hans-Roar Sørheim Radisson SAS Royal Hotel.
Sist oppdatert november 2013.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Fridtjof Nansens Institutt Arild Moe Russland som veto-makt for Kyotoprotokollen: Internasjonale rammer og internt interessespill Samstemt-seminar.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Zero Emission Resource Organisation
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research - Oslo Centre of Research on Environmentally.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Hva kan vi gjøre for å kutte norske utslipp? Nasjonale og lokale muligheter Sjur Kasa-CICERO-Senter for klimaforskning.
Guri Bang, forskningsleder CICERO Litteraturhuset, 10 mai, 2017.
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
Norsk klimapolitikk i komparativt perspektiv
1.
Utskrift av presentasjonen:

Sjur Kasa, TIK-Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur/CICERO Hvorfor storsatsing på CCS? Teknologipolitikk som svar på klimapolitiske dilemma Sjur Kasa, TIK-Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur/CICERO

Norsk klimapolitikk på 90-tallet – fra store ambisjoner.... 1989: Stabiliseringsmålsettingen – stabilisering av utslippene av CO2 før 2000 1990-91: Virkemiddeloffensiv – CO2-avgifter på mineralolje, bensin og utslipp fra sokkelen

….til realitet Generell økt oppmerksomhet rundt norske rensekostnader fra økonomene og FIN Unngå prosentvise kutt, få til «fleksible mekanismer» for kutt der det er rimeligst 1989-1992: Miljøavgiftsutvalget: Kostbart for norsk industri med kutt hjemme Vellykket lobbyvirksomhet mot CO2-avgift fra industrien Avgiftene truet planer om gasskraft Forsøk på å ta større kutt hjemme gjennom avgiftsutvidelser strandet igjen i 1996 og 1998 på motstand fra industrien

Godt organiserte næringsinteresser som hovedutslippskilder

Tre motiv ble varige karakteristika ved norsk klimapolitikk Norge som pådriver internasjonalt Kostnadseffektivitet (internasjonalt) Hensyn til industrien (nasjonalt)

Men – en grense for hensynet til industrien: Gasskraftkampen

En konfliktfylt periode: 1996-2001 CCS ble promotert som mulighet av SINTEF og Bellona Jagland introduserte CCS på LO-Kongressen i 1996 Bondevik I la etter nøling opp til storsatsing på CCS Gasskraftsaken vokste imidlertid og begynte å splitte industrinettverkene: Særlig LO og AP

Henriksen-utvalget, et gasspolitisk kompromiss med CCS som kjerne Nedsatt av Samarbeidskomiteen LO/AP i 2000 for å utrede innenlands bruk av gass i Norge Besto av både gasskraftmotstandere og industriinteresser «Ta gassen i bruk» 2001– utvid innenlands bruk fra 1 til 10%, bygg rørledninger, elektrifiser sokkelen, støtt CCS

Forskning på CCS ble Norges strategi for hjemlige utslippskutt GASSNOVA (2004) Store forskningssatsinger: Norge som CCS-leder (2005) Mongstad Videre satsing på gassbasert industri (Gassmaks)

CCS som normativt kompromiss… 1) Har bilagt konflikter mellom miljøinteresser og interesser knyttet til industri, gass og olje 2) CCS-teknologi kan bli en del av en internasjonal løsning på klimaproblemet Problem 1: Teknologiutviklingen går tregt, utslippskutt har en tidsdimensjon Problem 2: CCS kan bli en sovepute og dempe pådrivet for andre tiltak i Norge

Eller – som Tjernshaugen (2011) sier det: ” – norske politikere har stadig grepet til CCS for å løse politiske vanskeligheter knyttet til gasskraft spesielt og klimapolitikk mer generelt (…). Konsekvensen er at norsk politikk har konvergert rundt CCS som en viktig kompromissløsning på landets klimapolitiske dilemma.”