Sensoriske tester Testing av produkter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Når matematikk blir magisk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Annechen Bahr Bugge Ikke drikk vannet… Annechen Bahr Bugge
Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Generika og legemiddelutvikling
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Diabetes- sett fra en kolibri
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Enkle eksperimenter Nils Kr. Rossing/Astrid Johansen
1 Øvingsforelesning Andreas Knudsen Nils Grimsmo
Veiledning av studenter
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Samdata 2012 Somatikk.
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Diskrete stokastiske variable
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Hovedoppgaveforberedende seminar
Randomiserte kontrollerte studier
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
NYSGJERRIGPER Hvorfor er julebrus populært og hvorfor foretrekker noen en julebrus fremfor en annen?
Utskrift av presentasjonen:

Sensoriske tester Testing av produkter Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU www.skolelab.ntnu.no/

Testing av flaskevann Hva kan testes? Mulige problemstillinger: Kjenner vi egentlig forskjell på kjøpt vann og springvann? Hvilken type vann blir foretrukket av testgruppen? Hva inneholder det vannet som blir foretrukket? Kvalitet på vann: Bakterieinnhold Bly, Nitrat, … Natrium Klorid, Kalsium forbindelser pH www.skolelab.ntnu.no/

Testing av flaskevann (blindtest) Øvelse 1A Dere får nå fem ukjente prøver av vann uten gass og skal gi disse en helhetlig vurdering ut fra hvor godt dere synes vannet smaker. Ved å vurdere et sett med egenskaper (se under) skal dere gi hver prøve ett terningkast fra 1 til 6, hvor 6 er best: Vurder følgende egenskaper: Friskhet Hvor tam eller flat smaken er Uønsket smak av fremmede stoffer Smak av mineraler www.skolelab.ntnu.no/

Gjennomfør test www.skolelab.ntnu.no/

Testing av flaskevann (åpen test) Øvelse 1B Dere får nå fem kjente prøver av vann uten gass og skal gi disse en helhetlig vurdering ut fra hvor godt dere synes vannet smaker. Ved å vurdere et sett med egenskaper (se under) skal dere gi hver prøve ett terningkast fra 1 til 6, hvor 6 er best: Vurder følgende egenskaper: Friskhet Hvor tam eller flat smaken er Uønsket smak av fremmede stoffer Smak av mineraler www.skolelab.ntnu.no/

Gjennomfør test www.skolelab.ntnu.no/

Resultater Deltager Olden (A) kr. Imsdal (C) kr. Bon Aqua (B) kr. VOSS (E) kr. 34,4 Springvann (D) kr. 0,- Blind Åpen 1203 2 4 6 0704 5 3 2711 0204 0403 www.skolelab.ntnu.no/

Testing av flaskevann i salg i Norge (25. 5. 2012) Klikkmat Testing av flaskevann i salg i Norge (25.5.2012) Klikkmat.no (Øyvind Lie) L’eau Sans Souci (kr. 39.90 + pant) Leverandør: Tysk mineralvann Tappes: Fra kilden L’eau Sans Souci Friskt og godt, en anelse flatt: 6 Olden Still vann (kr. 11,67 + pant) Leverandør: Hansa Borg Bryggerier Tappes: Olden i Stryn Friskt kildevann, lavt mineralinnhold, nøytralt og litt tørr på smak: 5 Imsdal (kr. 12,60 + pant) Leverandør: Ringnes Tappes: Imsdalen, Østerdalen/Rondane Friskt vann, fin renhet, innslag av mineraler: 4 Bon Aqua (kr. 28,43 + pant sportsfl.) Leverandør: Coca-Cola Tappes: Fyresdal, Telemark Friskt vann, hint av plast lavt mineralinnhold fin lengde: 4 Testkriterier: Friskhet Flathet Smak av mineraler Uønskede smaker Skala 1 - 6 Testet av to vinsmakere www.skolelab.ntnu.no/ http://www.klikk.no/mat/drikke/article762055.ece

Testing av flaskevann i salg i Norge (25.5.2012) Evian (kr. 31.80 + pant) Leverandør: Fransk mineralvann Tappes: Fra kilden Évian-les-Bains Friskt med god renhet, noe flatt på smak Innslag av mineraler: 3 Aqua Panna (kr. 33,20 + pant) Leverandør: Italiensk Tappes: Montolino Toscana Friskt men flatt på smak, lite innslag av mineraler, kort og bløtt på smak: 2 Voss (kr. 39,88 + pant) Leverandør: Scandza Drikker Tappes: Iveland, Setesdalen Rent på smak, innslag av plast, lavt mineral- innhold, syntetisk og litt flatt på smak: 1 Springvann (kr. 0,-) Leverandør: Oslo vannverk Tappes: Springen i Oslo, Maridalsvannet Smaker svømmebasseng og klor, faller utenfor testen: Testkriterier: Friskhet Flathet Smak av mineraler Uønskede smaker Skala 1 - 6 www.skolelab.ntnu.no/

TV2’s test av norsk flaskevann Imsdal, Olden, Bon Aqua, Voss, Evian, springvann Små smaksforskjeller, men … Mange foretrakk springvannet Langt flere bakterier i flaskevann enn springvann Sunt å drikke vann, men transport medfører store CO2 utslipp Testresultater: Bon Aqua Silver 22,- best ut i smakstesten Voss 62,- godt ut i smakstest Olden 19,80 nesten like godt likt som Voss Imsdal 19,80 nest sist i smakstest Evian 19,- Dårligst likt Alle priser er pr. liter www.skolelab.ntnu.no/

Lenker Testing av flaskevann i Norge av vinkjennere (mai 2012) http://www.klikk.no/mat/drikke/article762055.ece Testing av flaskevann i Norge av folk flest http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/test-av-flaskevann-1640219.html Testing av flaskevann i USA (EWG - Environmental Working Group) http://www.ewg.org/reports/BottledWater/Bottled-Water-Quality-Investigation (Flere typer flaskevann inneholder for høye verdier av uønskede stoffer) www.skolelab.ntnu.no/

Blind forsøk Ønsker å unngå at deltagerne er forutinntatte eller påvirkes av forventninger Enkel blindt forsøk Informasjon holdes tilbake for deltagerne, men ikke forsøksleder - Deltagerne vet ikke om de tilhører testgruppen eller referansegruppen Testsituasjonen påvirker resultatet - ”Pepsi-utfordringen” Dobbel blindt forsøk - Verken deltagere eller forsøksledere kjenner detaljene i testbetingelsene - En tredje part setter opp forsøkt, forskjellig fra forsøksledere - Databaserte tester omtales enkelte ganger feilaktig som dobbelt blind Trippel blindt forsøk - En forsøksleder koder testen (ukjent med testgruppene) - En annen gjennomfører testen med testpersonene (ukjent med kodingen) - En tredje analyserer resultatet (ukjent med testgruppene og kodingen) Pepsi-utfordringen skriver seg fra eksperimenter utført med Coca-Cola og Pepsi-Cola. Hvor det var en fare for at den som ledet forsøket ubevist skulle løfte fram ett av produktene ut fra et ønsket resultat. Det kan være mengden av is i den ene typen drikke, plasseringen på bordet foran deltagerne, ulike blikk med forventninger osv. Databaserte tester kan lett gis en skjevhet da det er vanskelig å være helt nøytral når man setter opp spørreundersøkelsen i hvordan man formulerer seg og rekkefølgen på spørsmålene. www.skolelab.ntnu.no/

ABX-test Benyttes for å undersøke om testgruppen oppdager forskjell på to ulike produkter To produkter skal sammenlignes: Produktene A og B skal testes X er tilfeldig valgt mellom A og B Testgruppe skal finne om X er A eller B A B X www.skolelab.ntnu.no/

Placebo-effekten Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. Placeboeffekt kan observeres uten at det er gitt et aktivt virkende middel eller som en konsekvens av «skinnbehandling». Begrepet har vært i bruk fra 1780-tallet. Norsk wikipedia Bruk av placebo: I test gir en ofte placebo, som bør være en pille, kapsel, krem eller kur som visuelt, i smak, konsistens og/eller tekstur er identisk med det midlet som egentlig skal utprøves, dog uten de(t) aktive virkestoff. En gruppe får det middelet som skal testes, mens en kontrollgruppe får placebo for å registrere effektene i de to gruppene og forskjellene mellom dem. Placebo fra latin og kan oversettes med ”Jeg vil behage” Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt (Fra latin «Jeg vil skade»), som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger.[2] Et klart eksempel på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig. www.skolelab.ntnu.no/

Tor-Johan Ekeland, Høgskulen i Volda Placebo-effekten Undersøkelser har vist at i gjennomsnitt skyldes 30 - 50 % av effekten til et bredt spekter av medisiner, placebo-effekten. Placebo forsker Irvin Kirch har studert placebo-effekten ved bruk av lykkepiller og er kommet fra til at over 80 % av effekten skyldes placebo. ”Kroppens skjulte intelligens”, Åse Dragland Symbol Språk/kultur Når vi tar en pille så tar vi egentlig to piller: En med det aktive kjemiske stoffet som blir brutt ned gjennom kroppens stoffskifte og som kommuniserer gjennom signalstoffer En som bærer av et symbol som bearbeides av kroppens mentale prosesser og påvirker vår holdninger og forventninger. Aktiv substans Materiell verdi Tor-Johan Ekeland, Høgskulen i Volda

Forskerens innflytelse på undersøkelsen Robert Rosenthal (1976) Rorschach test Ved å la pasienter fortelle hvordan de tolker en blekkflekk, kan psykologen få innsyn i pasientens indre liv. Forsøkslederen fortalte en gruppe studenter at erfarne psykologer hadde funnet ut at pasienter stort sett tolket disse figurene som menneskelignende. Forsøkslederen fortalte en annen gruppe studenter at erfarne psykologer hadde funnet ut at pasienter stort sett tolket disse figurene som dyrelignende. Ganske riktig studentene fikk bekreftet det forsøkslederen fortale dem selv om blekkflekkene var de samme i begge gruppene. Vi påvirkes av våre forventninger. Rorschach-metoden eller Rorschach-testen er en psykologisk projektiv testmetode, som benyttes av psykologer og psykiatere innenfor den freudianske psykologiskole. Metoden brukes til å utforske den ubevisste delen av sinnslivet hos pasienten. Testen består av ti offisielle billedkort med blekkflekker. Psykologen presenterer blekkflekkene i en bestemt rekkefølge og ber pasienten fortelle hva det første som faller dem inn, er. Rorschach-metoden ble utviklet av den sveitsiske psykiateren Hermann Rorschach på begynnelsen av 1900-tallet. Norsk Wikipedia

Labyrint-smarte og labyrint-dumme rotter Forskeren Robert Rosenthal ved Harvard universitetet inviterte studenter til å gjøre forsøk med rotter som skulle finne veien til mat i en labyrint. Studentene ble fortalt at det var to stammer rotter: - En stamme labyrint-smarte - En stamme labyrint-dumme Studentene bekreftet gjennom forsøk rottenes spesialiteter, til tross for at de var tilfeldig plukket ut fra samme stamme. Labyrint- smarte Labyrint- dumme www.skolelab.ntnu.no/ Rupert Sheldrake, Vitenskapens vrangforestillinger

Fargen betyr mer enn vi tror Louis Cheskin var overbevist om at kundene overførte de god assosiasjonene til smaken I 1940-årene var ikke margarin populær i matlaging og ble utkonkurrert av smør. Forsøk utført av Cheskin på 50-tallet viste at årsaken ikke var smaken, men den hvite fargen. Hvordan skulle man så få folk til å velge margarin i stedet for smør? - Kalte margarinen for Imperial … - … og prydet pakningen med en flott krone - Pakket den inn i folie (høy kvalitet) … - … og farget margarinen gul Tester viste at: Hvit margarin falt helt igjennom for den gule Imperial Margarin med krone selv om innholdet var det samme. Malcolm Gladwell, “Blink – Intuisjonens kraft

Smaken påvirkes av så mangt Christian Brothers (CB) var et lavpris brandymerke som dominerte markedet. Så begynte de å miste markedsandeler til E&J og ville vite hvorfor. De var ikke dyrere og samme tilgjengeligheten. De lot 200 personer ta en blindtest for å bedømme smaken, og CB kom best ut. De lot 200 personer ta en åpen test, dvs. de visste hvilket merke de smakte på. CB kom enda bedre ut mht smaken. Så lot de flaskene til de to merkene stå i bakgrunnen under testen. Da kom E&J best ut av det mht. smaken. Det viste seg at E&J hadde en meget elegant flaske nesten som en karaffel, mens CD’s var ganske ordinær. Vi ser at CB ble bedømt til å være en bedre brandy enn E&J, dessuten hadde de et sterkere merkenavn, likevel mistet de markedsandeler. www.skolelab.ntnu.no/

Referanser Rupert Sheldrake, Vitenskapens vrangforestillinger, Flux 2012 Malcolm Gladwell, Blink – intuisjonens kraft, Gyldendal 2005 Rupert Sheldrake, Seven experiments That Could Change the World, Park Street Press 2002 Åse Dragland, Kroppens skjulte intelligens – Ny viten om den tette forbindelsen mellom kropp og sinn, Flux 2012 www.skolelab.ntnu.no/

Oppsummering Våre forventninger har stor betydning for vår opplevelse (Placebo-effekt) Forsøkslederes forventninger og ønsker påvirker forskningsresultatene Innpakning, farge, konsistens påvirker hvordan et produkt smaker Blind og dobbel blindtesting er viktig for å redusere virkningen av forventninger og ønsker www.skolelab.ntnu.no/