PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
“Fra ord til liv” Februar
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
utnytte ledg rom/medløpspasning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv Mars 2011.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Kreativ bruk av tankekart
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Spøken som gir deg lykke!
Velkommen til dommerkurs
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
LØFT ER TØFT særlig i SFO
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Hvem bestemmer, du eller sjefen?.
dekke opp innenfor egen 16-meter
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
100 lure ord å lære.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Livsstilsending - uke 5 -
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
Klubbjournalister Haslum IL, Håndball. Hva kan du gjøre? Artikkler Du kan lage og publisere artikler på de områder du har tilgang til. Artiklene vil komme.
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Oppgave: Leke med rimkortene
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Utskrift av presentasjonen:

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen

Vanskelighetsnivå: Vanskelighetsgrad: Antall spillere: Antall kort: Meningen med spillet: Ekstrautstyr: 7. trinn og oppover. Kan brukes på lavere trinn hvis promille-kortene tas ut av kortstokken. To varianter. Den ene er middels vanskelig, mens den andre er litt vanskeligere og innebærer muligheten for kombinasjon av to kort Hele kortstokken brukes, bortsett fra jokerne. Hver spiller starter med sju kort og man trekker om hvem som skal begynne. Å bli kvitt kortene sine før de andre spillerne. 2 stk. timeglass (1 min.) kan benyttes for å begrense tiden man bruker per runde. Timeglass kan bestilles på getSmart gul kan blandes inn i kortstokken for å få flere kombinasjonsmuligheter, og dermed noe økt vanskelighetsgrad.

Hele kortstokken brukes bortsett fra jokerne. Hver spiller starter med sju kort. I tillegg legges ett kort (med forsiden opp) ved siden av bunken midt på bordet. Dette kortet er begynnelsen på samlehaugen. Dine kort befinner seg nederst på bildet. Motstanderen sitter på den andre siden av bordet. Ved flere enn to spillere brukes flere sider av bordet. De første gangene man spiller Vri Åtter med getSmart blå, er det hensiktsmessig å spille med åpne kort. Dette er fordi de andre spillerne kan hjelpe deg dersom du er usikker på om du kan legge på kort eller ikke.

På bordet ligger det nå et sparkort med verdien 800‰. Du har nå mulighet til å legge på et kort som har denne verdien (80%, 0,8 eller ⅘). Alternativt kan du kombinere to kort, enten ved addisjon eller subtraksjon for å få 800‰. Det er også en mulighet å legge på et sparkort, i og med at kortet på bordet er spar. For å høyne vanskelighetsgraden ytterligere, kan man også tillate å kombinere to kort ved multiplikasjon og divisjon. Dette er svært utfordrende! Som vi ser, legger du på et hjerterkort med verdien 0,8. Du lyktes altså ikke i å kombinere to kort og dermed få verdien på bordet.

Du har lagt ut hjerterkortet med verdien 0,8. Dersom man spiller med åpne kort, bør man late som man ikke ser motstanderens kort. Likevel er det mange som synes det er gøy å gjøre akkurat dette, for å skape vanskeligheter for motstanderen.

Motstanderen har ikke noen kort med verdi som tilsvarer 0,8. Han kan heller ikke få denne verdien ved å kombinere to kort og legger derfor på et hjerterkort.

Et hjerterkort med verdien 0,75 er lagt ut på bordet.

Du skal nå forsøke å få verdien 0,75. Ingen av kortene dine har en verdi som tilsvarer 0,75. Men dersom du adderer verdiene til de to kortene merket under får du 0,75. 50% er det samme som 0,5 og 0,5 + 0,25 = 0,75. Du legger altså på disse kortene og sier: ”Jeg adderer, 50% pluss 0,25 er lik 0,75”

Når du la på de to kortene dine kunne du velge hvilket kort som skulle ligge øverst. Du har valgt å legge hjerter med verdien 0,25 øverst. Her gjelder det å være strategisk (dette blir viktigere når spillet nærmer seg slutten).

Motstanderen ser nå etter om han har kort med verdi som tilsvarer 0,25. Det har han. 250‰ tilsvarer 0,25. Men som tidligere nevnt, er det tillatt å legge på to kort, dersom man subtraherer eller adderer verdiene til kortene. Motstanderen ser at det er mulig å subtrahere kortene merket over. Han sier: ”Jeg subtraherer, ¾ minus 500‰ er lik 0,25.” Alternativt kunne han kombinert kortene 500‰ og 250‰.

Motstanderen valgte å legge ruterkortet med verdien ¾ øverst.

Det er din tur og du ser rask at du ikke har kort med verdien ¾ og du får heller ikke denne verdien ved å kombiner to kort. Derfor legger du på ruter.

Ruterkortet med verdien ⅗ er lagt ut på bordet.

Motstanderen har ingen kort med en verdi som tilsvarer ⅗. Han kan heller ikke få denne verdien ved å kombinere to kort. Derfor legger han på et av ruterkortene sine. NB! Legg merke til at han ikke legger ut ”ruteråtteren” sin i og med at dette kortet kan brukes til å ”vri” med. Det er bedre å spare kortet til en annen runde.

Motstanderen har nå lagt ut ruterkortet med verdien ⅙.

Du kan legge på et kort med verdi tilsvarende ⅙. Ingen av kortene har denne verdien og det er heller ikke mulig å få verdien ⅙ ved å kombinere kort. Du kunne lagt på ruter dersom du hadde hatt det. Altså blir du nødt til å trekke inn kort fra bunken på bordet.

Du var heldig og trakk en ”åtter”.

Verdien på kortet er du trakk inn er 0,15 Du har altså fortsatt ingen verdier som tilvarer ⅙ (heller ikke ved å kombinere to kort). Derfor bruker du ”åtteren” og ”vrir” til spar (du har flest spart ”på hånden”).

”Åtteren” er nå lagt ut. Motstanderen kan nå legge på spar eller en verdi som tilsvarer 0,15. NB! Det er altså ikke tillatt å legge på hjerter.

Motstanderen ser med en gang at han ikke har kort med verdi som tilsvarer 0,15. Men han ser at det er mulig å få denne verdien ved subtraksjon. ⅖ er det samme som 0,4, og 250‰ er 0,25. Dermed får vi: 0,4 - 0,25 = 0,15. I det motstanderen legger på kortene sier han: ”Jeg subtraherer osv...” og ”ett kort igjen”. Hvis han ikke hadde sagt i fra om at han kun hadde ett kort igjen, og noen hadde påpekt dette, måtte han ha trukket tre kort fra bunken. Siden han husket å si i fra har han en stor muligheten for å vinne!

Motstanderen valgte å legge ruterkortet øverst.

Du har ingen mulighet til å kombinerer to kort for å få verdien ⅖. Men du har et sparkort med verdien 400‰ som du kan legge på.

Sparkortet med verdien 400‰ er lagt ut på bordet.

Motstanderen han god grunn til å smile. Han sitter med en ”åtter” på hånden, og legger ut dette. Dersom det er flere enn to spillere må det selvfølgelig spesifiseres hva man ”vrir” til. I tilfeller med kun to spillere er dette ikke nødvendig da motstanderen nå har vunnet spillet.

Dersom det er to eller flere spillere igjen, kan man fortsette spillet til kun én spiller gjenstår. Ofte kan det være like greit å begynne på nytt med en gang en vinner er kåret. Da sikrer man i hvert fall at alle spillere får maksimalt utbytte av spillet. (Alternativt kan vinneren av spillet hjelpe en medspiller osv. inntil det er én spiller igjen).