Markedsføring, rekruttering og lojalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Fra Arbeidsprogram til Årsmelding
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Kompetansedeling i Fædrelandsvennen
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Salgsteknikker & Sosial media
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
BUSKERUD Etablering av ungdomsråd. BUSKERUD Bakgrunn / hvorfor ungdomsråd? •Over flere år kom det fram et ønske om eget opplegg for ungdom •I 2010 ble.
Distriktskonferansen 2009 – Rotary Distrikt 2270 Hvordan oppleves Rotary fra et ungt medlem sitt ståsted? Og hvilke utfordringer har Rotary for å kunne.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Velkommen til ledersamling i Akershus Røde Kors 23. september 2009
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
PETS 2012 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Tema: Serviceprosjekter.
Medlemsutvikling i D Status i Distriktet er tilfredsstillende, men noen klubber sliter!
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Markedsføring og pressearbeid
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
Arrangør: Hunn/Gjøvik Rotary Klubb
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
Idrett for funksjonshemmede
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Røde Kors Flyktningeguiden
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Dagligbankundersøkelsen 2014
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Medlemsutvikling PETS 2011
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
© Den norske jordmorforening Tollbugata Oslo Tlf: Fax: E-post: Velkommen til kurs for kommunejordmorkontakter.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Åsane Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Strategi- og aktivitetsplan
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere.
Organisasjonsskolering Navn Sted, dato. Hva skal vi snakke om? 1. Internkommunikasjon 2. Medlemssystem og økonomi 3. Styrearbeid og motivasjon 4. Aktiviteter.
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Opplæringsplanen i Røde Kors Gratis til DEG
Likeperson Navn:……………
Utskrift av presentasjonen:

Markedsføring, rekruttering og lojalitet Oslo Røde Kors Markedsføring, rekruttering og lojalitet LNU 26.10.2011 Ane Sunde, leder kommunikasjon og rekruttering

Agenda: Om Røde Kors: prinsipper og aktiviteter i Oslo Frivillighet i Oslo Røde Kors Markedsføring: tiltrekke potensielle frivillige Rekruttering Lojalitet Utfordringer Oppsummering og spørsmål

Røde Kors er verdens største humanitære hjelpeorganisasjon med nesten 100 millioner medlemmer. Vårt hovedmål er å redusere lidelser for mennesker i nød. Røde Kors- og Røde Halvmåne-bevegelsen er i dag verdens største humanitære organisasjon med nesten 100 millioner medlemmer. Disse representerer et unikt internasjonalt nettverk. Alle bygger virksomheten sin på det samme idegrunnlaget: Geneve-konvensjonene og Røde Kors-prinsippene. Så enten det er mennesker som er rammet av jordskjelv eller oversvømmelse. At de opplever krig eller sult. Skal Røde kors være der. Vi skal også være tilstede for de som trenger hjelp i påskefjellet eller som er ensomme i storbyen. I alle land og i alle deler av Norge deler vi det samme målet: Å redusere lidelsene for mennesker i nød.

Røde Kors prinsipper Humanitet Upartiskhet Nøytralitet Uavhengighet Frivillighet Enhet Universalitet Hindre og lindre menneskelig nød og lidelse

Om Oslo Røde Kors Å skape møteplasser for medmenneskelig kontakt Gi praktisk støtte til sårbare grupper – særlig barn og unge. Ett av 19 distrikter i Norges Røde Kors. Nøytral hjelpeorganisasjon der frivillige er bærebjelken. Har over 40 aktiviteter i Oslo. 3.200 aktive frivillige.

Frivillige i Oslo Røde Kors 2800 aktive frivillige, men 3.336 personer gjorde en frivillig innsats i løpet av 2009. Doblet seg fra 2003 – 2008.

Frivillighet i Oslo Røde Kors Alle frivillige får kurs og opplæring Mulighet for lederverv 29 % menn – 71 % kvinner i 2010. Frivillige blir i 2,8 år 94 % var fornøyde med å være frivillig i 2009 Lavterskel – vi har aktiviteter for alle Ingen krav til kompetanse

Markedsføring: tiltrekke potensielle frivillige Hvem vil vi nå ut til? Kartlegging av behov Bred rekruttering – utvalgte målgrupper Hva gjør andre organisasjoner? Generelle trender? Være synlige i Oslo og skape interesse for Oslo Røde Kors

95% tar kontakt via internett for å bli frivillig

Digitale medier Web: nettsider med informasjon om aktivitetene Informasjonssamfunnet: nettsurfing og e-post er en del av hverdagen. Web: nettsider med informasjon om aktivitetene Sosiale medier: Facebook Mobil: melde interesse via SMS Samarbeid og linker via andre nettsteder Digitale medier gjør det enkelt å finne informasjon lett å melde interesse

Synliggjøre hva man kan gjøre som frivillig Tydelig informasjon om hva som kreves (alder, tidsbruk, kurs osv). Samtidig motivere og gjøre det enkelt å engasjere seg! Enkelt å rekruttere til konkrete aktiviteter (eks. leksehjelp, hjelpekorpset) Benedicte på Møteplass for ungdom: http://www.youtube.com/watch?v=oxFOlCNBecw

Rekruttering: fra interessert til aktiv frivillig Har arbeidet strategisk med rekruttering av nye frivillige de siste 10 årene. 1036 nye frivillige ble rekruttert i 2010. Fokus på informasjonsmøter hvor aktivitetene blir presentert og frivillige står på stand. Tydelig informasjon om våre behov, forventninger og muligheter. Fokus på motivasjon for at den frivillige skal få mest mulig ut av sitt engasjement. Motivasjon: hjelpe andre, gi noe tilbake til samfunnet, møte andre frivillige

Å være frivillig i Oslo RK Enkelt å engasjere seg Mange forskjellige aktiviteter Sosialt Faste aktiviteter Kurs og opplæring Tydelig struktur og god informasjonsflyt

Rekrutteringsprosess Melder interesse (internett, SMS, events etc) Informasjons-møte (organisert av frivillige) Samtale med SFRI eller direkte med aktivitet Registrering (database) Intervju Kurs og opplæring Aktiv frivillig

Lojalitet: hvordan beholde de frivillige lengst mulig? Lojalitetsundersøkelse hvert annet år Arrangementer (i enkeltaktiviteter og på tvers) Internkommunikasjon (nyhetsbrev, intranett) Kurs og opplæring - lederutvikling Undersøkelse: Hvorfor slutter frivillige?

Kurs og utvikling Alle frivillige gjennomfører kurset: ”Røde Kors’ historie og verdier” Opplæring i hver enkelt aktivitet Lederutvikling for frivillige ledere Utviklingsmuligheter: Gruppeleder Bytte til en annen aktivitet Bli med i flere aktiviteter / prosjekter

Utfordringer Bred målgruppe – vil appellere både til de yngre og eldre. Hvem når vi ikke? Eks. eldre, menn, geografi – fra østkanten i Oslo Hvem kan vi ikke tilby noe? Hvordan ta vare på de frivillige når pågangen er stor?

Rekrutteringskampanje 2011 Viser samarbeid mellom organisasjonene – alle kan gi litt av sin tid  http://www.youtube.com/watch?v=wMy2oCEP6Rg&feature=related

Oppsummering Viktig å være synlig i mange kanaler – hvem vil vi nå ut til? Tydelig på hva man skal gjøre – styre forventninger. Kort tid fra interessert til aktiv frivillig. Tilbakemelding og oppfølging i aktivitet. Utviklingsmuligheter og lojalitetsbyggende tiltak.

Case: Hvordan kan Oslo Røde Kors tilpasse seg utviklingen i samfunnet og møte utfordringene beskrevet i presentasjonen? Hvordan er rekrutteringsprosessen i din organisasjon? Hvordan er den forskjellig fra Oslo Røde Kors sin prosess? Hvilke utfordringer ser du i forhold til prosessen og hvordan kan den forbedres?

Verdens største levende Røde Kors 7. mai 2010