Visuell guide 1/53.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Nettverksamling i matematikk
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Forebyggende innsatser i skolen
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Visuell guide 1/53

En FRI-time Gjennomgang av en leksjon ET TOBAKKSFOREBYGGENDE UNDERVISNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSSKOLEN Hva er FRI? Hva består FRI av? En FRI-time Gjennomgang av en leksjon 3/53

Hva er FRI? 4/53

FRI har dokumentert effekt Hva er FRI? FRI er et treårig tobakksforebyggende undervisningsprogram for ungdomsskolen FRI har dokumentert effekt FRI anbefales av Helse- og omsorgs-departementet og Kunnskaps-departementet FRI er tett knyttet opp mot Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) FRI anbefales i rapporten “Forebyggende innsatser i skolen” (2006) FRI er gratis 5/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? FRI het tidligere VÆRrøykFRI, og er revidert i samarbeid med Utdanningsdirektoratet 6/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? FRI gir resultater! Programmet er evaluert flere ganger og viser god effekt Elever som følger dette programmet bruker mindre tobakk enn andre elever! FRI er det største systematiserte undervisningsprogrammet mot tobakk 7/53 TILBAKE TIL MENY

10 11 8 8 4 3 1 20 20 15 15 %10 %10 5 5 Hva er FRI? Deltok ikke Deltok ikke i VÆR røykFRI Deltok i VÆR røykFRI Røyker av og til / svært sjelden Røyker daglig 4 11 1 8 20 15 %10 5 Deltok ikke i VÆR røykFRI Deltok i VÆR røykFRI Snuser av og til / svært sjelden Snuser daglig 9/53 TILBAKE TIL MENY

Sosial kompetanse gjennomsyrer FRI Sosial kompetanse gjennomsyrer FRI. Flere lærere har meldt tilbake at trivselen blant elevene øker når programmet brukes. 10/53

«...en får respekt for opplegget når det gir så bra resultat» (sitat lærer) 11/53

FRI styrker viktig kompetanse Hva er FRI? FRI styrker viktig kompetanse FRI styrker elevenes digitale, muntlige og sosiale kompetanse FRI er basert på sosial læringsteori FRI lar elevene være aktive i læringsprosessen FRI er tverrfaglig; metodene og temaene kan brukes på mange andre områder enn tobakk 12/53 TILBAKE TIL MENY

Hvert år deltar rundt 120 000 ungdomsskoleelever i programmet Hvert år deltar rundt 120 000 ungdomsskoleelever i programmet. Dette tilsvarer over 60%. 13/53

FRI handler om tobakk, men også om: Hva er FRI? FRI handler om tobakk, men også om: å sette grenser og stå for dem å motstå (gruppe) press og påvirkning å ta ansvar for seg selv og andre å (ikke) være avhengig mestring 14/53 TILBAKE TIL MENY

FRI handler om tobakk, men også om: Hva er FRI? FRI handler om tobakk, men også om: …hvordan en mektig industri, i dette tilfelle den internasjonale tobakksindustrien, bruker markedsføring for å få flere kunder. 15/53 TILBAKE TIL MENY

”We don’t smoke the shit. We just sell it ”We don’t smoke the shit. We just sell it. We reserve the right to smoke for the young, the poor, the black and the stupid.” Dette sa en av sjefene i tobakksfirmaet RJ Reynolds i en komité-høring i 1989. 16/53

FRI – enkelt for læreren, spennende for elevene! Hva er FRI? FRI – enkelt for læreren, spennende for elevene! FRI er lett å bruke og krever lite forberedelse Alle leksjonene i FRI er nøye beskrevet og klare til bruk FRI gir engasjerende timer for elevene FRI tar i bruk involverende arbeidsmetoder, dvd og interaktive oppgaver på Internett Metodene som anbefales i FRI kan lett overføres til andre temaer som for eksempel mobbing og alkoholbruk 17/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? Mål med FRI Elevene blir bevisst på og videreutvikler sine egne måter å være tobakksfri på Elevene oppfatter tobakksbruk som unødvendig Ideen er å vise elevene hva det vil si å være fri og selvstendig 19/53 TILBAKE TIL MENY

FRI-verdier Mestring Selvstendighet Frihet til egne valg 20/53

Hva er FRI? FRI er tilpasset LK06 FRI er revidert i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) I LK06 skal elevene jobbe med temaet tobakk I LK06 er digital, sosial og muntlig kompetanse viktig. Disse framheves i FRI FRI er tverrfaglig, og hver leksjon ses i lys av kompetansemål i ulike fag FRI kommer ikke i tillegg til annen undervisning, men istedenfor 21/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? Hvem er involvert i FRI? FRI er et undervisningsprogram, men det er viktig at også andre enn lærere og elever involveres i FRI 22/53 TILBAKE TIL MENY

Lærerne FRI bygger på sosial læringsteori og tilrettelegges av lærerne Hva er FRI? Lærerne FRI bygger på sosial læringsteori og tilrettelegges av lærerne 23/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? Skolehelsetjenesten Skolehelsetjenesten er en viktig ressurs i det helsefremmende og forebyggende arbeidet på skolen – og i FRI-programmet 24/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? Foresatte Foresatte involveres blant annet ved at elevene kan skrive kontrakt med dem om å være tobakksfri i et år Voksne er viktige rollemodeller for barn. Der foresatte engasjerer seg og har en tydelig holdning mot tobakk, blir resultatene langt bedre. Dette gjelder selv om de voksne røyker eller snuser 25/53 TILBAKE TIL MENY

Hva er FRI? Kontakt Fylkesmannen om du er interessert i å være med i et nettverk FRI-nettverk Lokal forankring er viktig for implementering av FRI Fylkesmannen har rollen som tilrettelegger av et FRI-nettverk I FRI-nettverk kan lærere, elevråd, foreldre-utvalg, helsepersonell og andre med interesse for forebyggende og helsefremmende arbeid delta 26/53 TILBAKE TIL MENY

på lag med lokalmiljøet! Hva er FRI? FRI-nettverk: på lag med lokalmiljøet! 27/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? 28/53

Tobakksfrikontrakter og elevmateriell Hva består FRI av? Undervisningsperm FRIstedet.no Dvd Tobakksfrikontrakter og elevmateriell Informasjonsmateriell 29/53 TILBAKE TIL MENY

«FRI – en gavepakke til lærerne!» (lærer) 30/53 TILBAKE TIL MENY

Undervisningsperm En felles perm for alle tre ungdomsskoletrinn Hva består FRI av? Undervisningsperm En felles perm for alle tre ungdomsskoletrinn Permen består av fem leksjoner per trinn, samt bonusoppgaver De fleste leksjonene tar omlag en undervisningstime Opplegget er klart til bruk og er gjennomgående pedagogisk beskrevet. Læreren trenger lite tid til forberedelse 31/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? Undervisningsperm Leksjonene har tydelige henvisninger til kompetansemål i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, mål for leksjonen og anbefalte arbeidsmetoder Hver leksjon har symboler som gir henvisninger til undervisningsressurser som dvd, elevkopier og FRIstedet.no 32/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? Symbolene i permen I leksjonene benyttes symboler som viser undervisningsressurser læreren kan bruke. Dette er symbolene i FRI-permen: Huset er et symbol for Internett og viser til FRI-programmets nettsted: FRIstedet.no Utropstegnet er et symbol som indikerer noe læreren sier i plenum til elevene Dvd-symbolet viser til filmsnutter og andre audiovisuelle ressurser på dvd-en som er vedlagt permen LK06-symbolet brukes når det henvises til Læreplan-verket for Kunnskapsløftet Ark-symbolet viser til elevkopiene. Elevkopiene kan kopieres til elevene eller kopieres på lysark 33/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? Dvd På dvd-en er det filmsnutter og andre audiovisuelle ressurser. De fleste filmsnuttene ligger også på Internett På dvd-en ligger blant annet en digital verktøykasse, som inneholder maler, symboler, figurer og bilder elevene kan benytte til presentasjoner mm 34/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? Dvd Noe av dvd-innholdet kan benyttes som bonusmateriell og er ikke knyttet til bestemte leksjoner Det anbefales å bruke dvd, men det er mulig å gjennomføre programmet uten Dvd-snuttene varer fra ett til ti minutter Dvd-en ligger bakerst i permen 35/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? FRIstedet.no www.FRIstedet.no er programmets nettsted for flere målgrupper: Elever En dynamisk versjon av permen som kan benyttes istedenfor den trykte permen Spill, quiz og konkurranser Digital verktøykasse med symboler, figurer og bilder til fri benyttelse. Dette er en ressurs laget spesielt med tanke på utvikling av elevenes digitale kompetanse 36/53 TILBAKE TIL MENY

Hva består FRI av? For å styrke elevenes digitale kompetanse, anbefales det å bruke oppgavene på FRIstedet.no så ofte som mulig. Elevene bør også oppfordres til å bruke Internett i tillegg til det som gjøres i timene. 37/53 TILBAKE TIL MENY

FRIstedet.no Lærere Eget diskusjonsforum En statisk versjon av permen Hva består FRI av? FRIstedet.no Lærere Eget diskusjonsforum En statisk versjon av permen Påmelding til FRI Innsending av kontraktslister (tobakksfrikontrakter) Undervisningstips Bakgrunnsstoff 38/53 TILBAKE TIL MENY

FRIstedet.no Foresatte Hva består FRI av? FRIstedet.no Foresatte Informasjon om FRI og tips om hvordan man følger opp tenåringer i forhold til tobakk FRI-nettverk Nyheter og informasjon om helsefremmende og forebyggende arbeid lokalt 39/53 TILBAKE TIL MENY

«En vinn-vinn-situasjon» Hva består FRI av? «En vinn-vinn-situasjon» kommentar fra en elev om tobakksfrikontrakten Tobakksfrikontrakt Premier og elevmateriell Signeres av elevene sammen med deres foresatte for ett skoleår av gangen Lærer registrerer kontraktene på FRIstedet.no innen en gitt frist Elever som holder seg tobakksfrie ett år, har mulighet til å vinne en premie på slutten av skoleåret Materiell sendes elevene flere ganger årlig. Det holdes også konkurranser med fortløpende premieringer 40/53 TILBAKE TIL MENY

FRI tilbyr oppdatering og støtte til lærerne som driver programmet Hva består FRI av? Informasjonsmateriell Lærere får jevnlig informasjon om FRI, både i posten og på FRIstedet.no FRI tilbyr oppdatering og støtte til lærerne som driver programmet 41/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Gjennomgang av en leksjon 42/53

En FRI-time Hver FRI-time er beskrevet i permen og krever lite forberedelse Leksjonene gir valgmuligheter for gjennomføring, og det er foreslått ulike pedagogiske metoder. Dette gir deg mulighet til å tilpasse leksjonen til elevene og til tidsrammene du har Her presenteres leksjon 2 for 8. trinn som et eksempel på hvordan du kan arbeide med FRI 43/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Symbolene i permen I leksjonene benyttes symboler som viser undervisningsressurser læreren kan bruke. Dette er symbolene i FRI-permen: Huset er et symbol for Internett og viser til FRI-programmets nettsted: FRIstedet.no Utropstegnet er et symbol som indikerer noe læreren sier i plenum til elevene Dvd-symbolet viser til filmsnutter og andre audiovisuelle ressurser på dvd-en som er vedlagt permen LK06-symbolet brukes når det henvises til Læreplan-verket for Kunnskapsløftet Ark-symbolet viser til elevkopiene. Elevkopiene kan kopieres til elevene eller kopieres på lysark 44/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Leksjon 2, 8. trinn Leksjon 2 har tittelen ”Hva tror du?” og handler om hvorfor stadig færre unge begynner å røyke. I begynnelsen av leksjonen er det gitt en oversikt over målene med leksjonen: Hvilke kompetansemål leksjonen benytter i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) Leksjonens mål for elevenes kunnskap 45/53 TILBAKE TIL MENY

Denne leksjonen tar for seg følgende kompetansemål i LK06: En FRI-time Denne leksjonen tar for seg følgende kompetansemål i LK06: Samfunnsfag Naturfag Matematikk 46/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Introduksjon På denne siden i permen finner du en introduksjon som forteller kort hva som er bakgrunnen for og hensikten med leksjonen. I leksjon 2 er hovedpoenget at mange tror det er langt flere som røyker eller snuser enn hva som er tilfelle. Undersøkelser viser at flertallet av ungdom verken røyker eller snuser. 47/53 TILBAKE TIL MENY

Oversikt over undervisningsressurser En FRI-time Oversikt over undervisningsressurser På denne siden er det også en samlet oversikt over hvilke ressurser som kan benyttes i tillegg til permen. I leksjon 2 er ressursene statistikk og en interaktiv tilleggsoppgave på FRIstedet.no, en filmsnutt på dvd-en samt en elevkopi. 48/53 TILBAKE TIL MENY

Leksjonene er inndelt i oppgaver. En FRI-time Leksjonene er inndelt i oppgaver. I oppgave 2a foreslås det å begynne med en ”oppvarmings-øvelse”. Oppgaven er en plenumsoppgave, slik UTROPSTEGN-symbolet viser. Oppvarmingsøvelsen er ment som et forslag. Vurder selv om den passer. 49/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Oppgave 2b i leksjon 2 handler om flertallsmisforståelsen, dvs. at man ofte tror at bruk av tobakk er mer utbredt enn hva som faktisk er tilfelle. Oppgaven kan gjennomføres enten på papir, lysark eller ved hjelp av den interaktive versjonen på FRIstedet.no. ARK-symbolet i margen betyr elevkopi. For å styrke elevenes digital kompetanse, anbefales det å bruke oppgavene på FRIstedet.no så ofte som mulig. Elevene bør også oppfordres til å bruke Internett i tillegg til det som gjøres i timene. 50/53 TILBAKE TIL MENY

Oppgave 2c har som tema ”Hvorfor begynner stadig færre å røyke?” En FRI-time Oppgave 2c har som tema ”Hvorfor begynner stadig færre å røyke?” Elevene arbeider i plenum i denne oppgaven, slik det er vist gjennom UTROPSTEGN-symbolet i margen. Diskusjon Det er foreslått to ulike arbeidsmetoder: Aktivt verdivalg 51/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Som avslutning på leksjonen foreslås det å vise filmsnutten som ligger bakerst i permen: ”Hvorfor begynner stadig færre å røyke?” 52/53 TILBAKE TIL MENY

En FRI-time Lykke til med FRI! For leksjon 2 er det bakgrunnsinformasjon til læreren i form av statistikk, hentet fra Ungdomsskoleundersøkelsen 2000 og 2005. Statistikken er også lagt ut på FRIstedet.no, under den dynamiske utgaven av leksjonen. 53/53 TILBAKE TIL MENY