Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
I.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Vurdering for læring.
Bokanmeldelser..
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Pilotprosjektet så langt
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Klamydiaprosjekt 2012/2013 Evaluering Engø 7. oktober 2013.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Pål Hals, prosjektleder i NLB.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Tjenestegruppe for multimedia Videopublisering i Vortex Tjenestegruppeleder Magnus Hovland og Joakim Magnus Taraldsen.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Digital ferdigheter i alle fag
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Velkommen til klasse- foreldrene
Konsekvenser ved skifte av e-postsystem Hovedprosjekt AITeL, HiST Våren 2002 Prosjektgruppe 34E Oppdragsgiver: Bjørn Østbye, IVT, NTNU.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Bruk av E-kompendium og Podcast som læringsmetoder
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring – Time 1.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Hva i all verden er det for noe rart?
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Video recordings and mp3s as a part of course design Jørgen Yri, NTNU.
Og.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lyd og film i undervisningen..
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Videoforelesning.no - En videobasert ressursbank for deg som vil lage korte undervisningsvideoer med god kvalitet 
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010

”Læring rett i lomma”

1.Faglig materiale som erstatter eller kommer i tillegg til lærebøker og artikler. 2.Undervisningsvideoer som innleder til tema som skal tas opp i fellesundervisning. 3.Hjelpevideoer til vanskelige tekster. 4.Høytlesing av bok. 5.Intervjuer med ”folk i gata”. Oppsummering forrige slide – ulike tilnærminger til bruk av digitale ressurser

Fra ”Språk og språkundervisning” #

Utgangspunkt: Ønske om å trene ferdigheter innen muntlig produksjon og lytteevner, samt et større innslag autentisk tale. (+ en kompis i Spania) Utgangspunkt: Ønske om å trene ferdigheter innen muntlig produksjon og lytteevner, samt et større innslag autentisk tale. (+ en kompis i Spania) Innspillingsmuligheter: Iphone/mobiltelefon/Mac/PC Edirol R-09HR Innspillingsmuligheter: Iphone/mobiltelefon/Mac/PC Edirol R-09HR Redigering: Garage band (Mac) Audacity Redigering: Garage band (Mac) Audacity Formatvalg: Mp3 Formatvalg: Mp3 Publisering: Wordpress Wordpress -> RSS RSS -> iTunes Its Learning Publisering: Wordpress Wordpress -> RSS RSS -> iTunes Its Learning

77 % 2 -5 ganger per intervju 20 % seks ganger eller mer. 29 % før og etter undervisning. 38 % hørte gjennom kun etter undervisningen.

”morsomme lydklipp når man har tydet dem” ”Fornøyd med dette, mer lærerikt en vanlig tekstforståelse. Videoer hadde kanskje vært aller best. Dårlig lyd og gamle mennesker som snakker utydelig vil kanskje plage noen. ” ”C var morsom og aktuell fordi vi er i en valgfase i livet.” ”Temaene er provoserende og tar opp sosiale fenomen som man kan identifisere seg med. Gjør oss også kjent med stereotypier på en humoristisk måte.” ”Har bodd i Spania og kjente meg igjen i begge innspillingene.”

Økt aktivitet Økt relevans Konklusjoner mp3 og videobruk for SPA Bedre lydkvalitet Jørgen Yri – tlf Utvide (Amerika)