VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny offentlighetslov – hva betyr det for deg som er innkjøper?
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Rådgjevar Ole Knut Løstegaard Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg – generelt stoff  
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
TILSETTINGER.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Offentlighetsloven - ansvar og konsekvenser fra et arkivsynspunkt
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
UNNTAK FRA SØKERLISTER
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland

Dagens offentlighetslov VEFSN KOMMUNE Dagens offentlighetslov Lovens bakgrunn Tre nivåer Kort hovedregel om offentlighet Valgfri meroffentlighet Mange unntak Sak, dokument, opplysning Pga tilblivelse eller innhold

Forholdet til Grunnloven VEFSN KOMMUNE Forholdet til Grunnloven Ny bestemmelse i Grunnloven § 100,5: ”Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.”

Grunntrekk ved ny offentleglov VEFSN KOMMUNE Grunntrekk ved ny offentleglov Ikrafttredelsestidspunktet – tidligst 01.01.08 Fortsatt tre nivåer Fortsatt må man be om innsyn Fortsatt delt i sak, dokument og opplysning Fortsatt mange unntak og grensedragninger Totalt sett små endringer

Nyheter og utvidelser Egen formålsparagraf – offl § 1 VEFSN KOMMUNE Nyheter og utvidelser Egen formålsparagraf – offl § 1 Klargjøring og forsiktig utvidelse av virkeområdet – offl § 2 Hovedregelen er klarere – offl § 3 jf § 28 Kan kreve elektronisk kopi – offl § 30 Rett til å legge ut dokumentene på nett – offl § 10,3

Nyheter og utvidelser (forts.) VEFSN KOMMUNE Nyheter og utvidelser (forts.) Innsyn i sammenstilling av opplysninger i databaser – offl § 9 Innsyn i typer av saker – offl § 28 Flere unntak er knyttet til opplysningen, ikke til dokument eller sak Tydeliggjør ulike unntakshjemler for organinterne dokumenter og opplysninger som innhentes – offl §§ 14 og 15

Nyheter og utvidelser (forts.) VEFSN KOMMUNE Nyheter og utvidelser (forts.) Tilstramming av retten til å unnta innhentede opplysninger – offl § 15 Klargjøring av innsynsreglene i kommunesektoren – offl § 16 Tilstramming i betingelsene for å unnta utenrikspolitiske opplysninger – offl § 20 Utsatt offentlighet om anbud og anbudsprotokoller – offl § 23,3

Nyheter og utvidelser (forts.) VEFSN KOMMUNE Nyheter og utvidelser (forts.) Tidligere § 6,2 er ikke videreført Passivitet – Ikke svar innen fem arbeidsdager regnes som avslag og kan påklages – offl § 32,2

”Mangler” ved ny lov Ikke tilstrekkelig tilpasset IKT-samfunnet VEFSN KOMMUNE ”Mangler” ved ny lov Ikke tilstrekkelig tilpasset IKT-samfunnet Ingen plikt til å legge ut noen opplysninger på nett – ikke en gang journaler. Meroffentlighet fortsatt bare en oppfordring Mange og lange unntaksbestemmelser Fortsatt mye ”finjuss” og grensedragninger Unntak ikke bare knyttet til opplysninger og innhold Ingen sanksjonsregler

Virkeområdet Offl § 2 a – staten, fylkeskommunane og kommunane VEFSN KOMMUNE Virkeområdet Offl § 2 a – staten, fylkeskommunane og kommunane Motstykket til tidligere § 1,1 ”virksomhet som drives av forvaltningsorgan” Offl § 2 b – andre rettssubjekt i saker der dei gjer enkeltvedtak eller utferdar forskrifter. Som tidligere § 1,1

Virkeområdet (forts.) Unntak VEFSN KOMMUNE Virkeområdet (forts.) Unntak Stortinget, Riksrevisjonen, Stortingets ombodsmann for forvaltninga og andre organ for Stortinget, jf. offl. § 2,4 Saker som behandles etter rettspleielovene, jf. offl § 2,5

Virkeområdet (forts.) Dagens rettstilstand VEFSN KOMMUNE Virkeområdet (forts.) Dagens rettstilstand Utg. pkt: Offentlighetsloven gjelder ikke virksomhet organisert etter privatrettslige regler Heleide selskaper som driver ”tradisjonell forvaltningsvirksomhet” faller inn under loven Generelt unntak for statsforetak (jf. Statsforetakloven § 4,1), men ikke for helseforetak (jf. Helseforetakloven § 5,2)

VEFSN KOMMUNE Virkeområdet (forts.) Offl § 2 c - sjølvstendige rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har ein eigardel som gir meir enn halvparten av røystene i det øvste organet i rettssubjektet Offl § 2 d - sjølvstendige rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har rett til å velje meir enn halvparten av medlemmene med røysterett i det øvste organet i rettssubjektet.

VEFSN KOMMUNE Virkeområdet (forts.) Unntak for ”rettssubjekt som hovudsakleg driv næring i direkte konkurranse med og på same vilkår som private” Skal tolkes ”nokså strengt” – jf Ot.prp. nr. 102, 2004-2005 Samme regel for hele rettssubjektet, ikke konkret vurdering av de enkelte delene av virksomheten

Virkeområdet (forts.) Brede unntakshjemler i offl § 2,2 VEFSN KOMMUNE Virkeområdet (forts.) Brede unntakshjemler i offl § 2,2 Men krav om unntak må være ”nødvendig” Forskriftene er ikke klare enda Fortsatt ikke innsyn i virksomhet som drives av private på det offentliges vegne

Unntak fra innsynsretten VEFSN KOMMUNE Unntak fra innsynsretten Unntak for hele dokumentet Offl § 17 – Det kongelige hoff Offl § 18 – Rettssaksdokument der det offentlige er part Offl § 19 – Dokumentutveksling mellom stat og Sametinget Offl § 22 – Statlige budsjettsaker

Unntak fra innsynsretten (forts.) VEFSN KOMMUNE Unntak fra innsynsretten (forts.) Unntak for hele dokumentet Offl § 26 – Eksamensbesvarelser og karakterer Herunder: Innleverte konkurranseutkast Kandidater til pris og hederstegn, og utsatt offentlighet om tildeling Personbilde og overvåkingsdata Offl § 27,2 – Dokument i arkivdepot når ”påkravd av arkivtekniske omsyn” Ihht Ot.prp.: Dokumentet er for skrøpelig Dokumentet er vanskelig å finne frem til

Offl § 13 - Taushetsplikt Tidligere § 5a Skal unntas VEFSN KOMMUNE Offl § 13 - Taushetsplikt Tidligere § 5a Skal unntas Kun opplysninger som unntas, ikke dokumentet Bare taushetsplikt i eller i medhold av lov Taushetsplikt ved instruks kun hvis: Denne er en innskjerping av det som følger av lov, eller Bygger på særskilt fullmakt i lov Bare uttykkelig samtykke kan oppheve taushetsplikten, jf §13,3

Offl § 20 – Norges utenrikspolitiske interesser VEFSN KOMMUNE Offl § 20 – Norges utenrikspolitiske interesser Unntak for opplysninger Når ”påkravd av omsyn til Noregs utanrikspolitiske interesser” Folkerettslig plikt til skjerming Mottatt under forutsetning av eller fast praksis for skjerming Opplysninger om norske forhandlingsposisjoner, strategier eller lignende Andre tilfeller kun ”når påkravd av særleg tungtvegande utanrikspolitiske interesser”

Offl § 21 – Nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser VEFSN KOMMUNE Offl § 21 – Nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser Unntak for opplysninger ”Påkravd” – ihht Ot.prp. må det foreligge virkelig fare for at innsyn vil føre til skadevirkninger av et visst omfang Bare når norsk sikkerhet settes i fare Opplysninger om andre lands forhold må vurderes etter § 20

Offl § 23 – Det offentliges forhandlingsposisjon VEFSN KOMMUNE Offl § 23 – Det offentliges forhandlingsposisjon Økonomi-, lønns- eller personalforvaltninga til organet Bare opplysninger Tidsbegrenset – når påkravd Innsyn vil kunne skade forhandlingsposisjonen nå eller i fremtidige saker Statens rammeavtaler med landbruk, fiskeri og reindriftsorganisasjonene

Offl § 23 – Det offentliges forhandlingsposisjon VEFSN KOMMUNE Offl § 23 – Det offentliges forhandlingsposisjon Utsatt offentlighet for tilbud og protokoll ved offentlig anskaffelse Til valg av leverandør er gjort Likevel unntak for opplysninger som er underlagt taushetsplikt Unntak for dokument som gjelder selskap der det offentlige har eierinteresser Bare når ikke selskapet selv går inn under offl.

Offl § 24 – Kontroll, regulering, etterforskning og forebyggelse VEFSN KOMMUNE Offl § 24 – Kontroll, regulering, etterforskning og forebyggelse Innsyn vil skade kontroll- og reguleringstiltak Innsyn vil avdekke etterforskning eller kilder Innsyn vil lette straffbare handlinger Innsyn vil utsette enkeltpersoner eller miljøet for fare

Offl § 25 - tilsettingssaker VEFSN KOMMUNE Offl § 25 - tilsettingssaker Utg. pkt: Generelt unntak for dokumenter Bare partsinnsyn Men innsyn i nominasjonsvedtak og avstemningsresultat ved utnevning av biskop, jf offl § 25,3 Innsyn i søkerlister, ikke utvidet søkerliste Navn, alder, stilling eller yrkestittel og bopel Rett til å unnta navn på søker som ber om det, men skal legges vekt på om det knytter seg ”særleg offentleg interesse til stillinga”

Offl § 25 – tilsettingssaker (forts.) VEFSN KOMMUNE Offl § 25 – tilsettingssaker (forts.) Vurderingstema ved ønske om å ikke stå på offentlig søkerliste Regelen om merinnsyn i offl § 11, bør gi innsyn dersom ”omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak” Ombudsmannens praksis kodifisert i loven, jf Ot.prp. ”Som hovudregel” krav om ”særlege grunnar” for unntak ved ”leiande stillingar” Konkret vurdering i forhold til den enkelte søker

Offl § 25 – tilsettingssaker (forts.) VEFSN KOMMUNE Offl § 25 – tilsettingssaker (forts.) Det skal opplyses om innsynsrett i utlysningen Søker skal varsles ved avslag på begjæring om unntak Vil da kunne trekke søknaden med den virkning at hun eller han ikke blir oppført på søkerliste, jf. Ot.prp.s149

Vern av interne beslutningsprosesser VEFSN KOMMUNE Vern av interne beslutningsprosesser Offl § 14 – Organinterne dokumenter Unntak for dokument som organet har utarbeidet for egen intern saksbehandling Likevel innsyn i: Den endelige avgjørelsen i en sak Generelle retningslinjer for saksbehandling Foredrag til Kongen i statsråd Presedenskort og lignende hvis det ikke angir organinterne vurderinger

Organbegrepet ifht offl § 14 VEFSN KOMMUNE Organbegrepet ifht offl § 14 Avviker fra den tidligere hovedregelen om at kommune/fylkeskommune regnes som ett organ ”sjølvstendig avgjerdsrett”, jf offl § 16,3 Avgjørende om enheten har fått delegert avgjørelsesmyndighet på sitt område Gjelder kun dokumenter på det saksområdet enheten har avgjørelsesmyndighet

Vern av interne beslutningsprosesser (forts.) VEFSN KOMMUNE Vern av interne beslutningsprosesser (forts.) Offl § 15 – Innhentede dokumenter for intern saksbehandling Når det er ”nødvendig for å sikre forsvarlege interne avgjerdsprosessar” kan organet unnta dokument innhentet fra underordnet organ Vern av løpende samarbeidsprosesser Vil være oppfylt der det foreligger et tett samarbeid mellom organene, ihht. Ot.prp. Råd og vurderinger fra andre: Kan unnta deler av dokument når ”påkravd av omsyn til ei forsvarleg ivaretaking av det offentlege sine interesser i saka” Omfatter også faktavurderinger Hensyn til arbeidsro og å unngå politisk kritikk bør ikke være legitimt, men Ot.prp. sier ikke noe om dette

Offl § 16 – Interne dokument i kommune og fylkeskommune VEFSN KOMMUNE Offl § 16 – Interne dokument i kommune og fylkeskommune §§ 14 og 15 gjelder ikke: Saksfremlegg med vedlegg til kommunalt eller fylkeskommunalt folkevalgt organ Likevel for dokumentutveksling mellom kontrollutvalg og sekretariatet for utvalget Saksliste til møter i slike organ Dokument til/fra kontrollutvalg, revisjonsorgan og klagenemnd Del av kommunen/fylkeskommunen opptrer som ekstern part i sak for en annen, for eksempel byggesak