Hvor stor er en fisk? Yggdrasil 2002. www.kvadsheim.no/yggdrasil/fisk.htm 2 Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Ole Petter Sørensen Trainor as
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Regnskapsfører og Sparringpartner / rådgiver
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
O-trenerrollen I diskusjons/gruppeoppgaver Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Samdata 2012 Somatikk.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
LUB og nasjonale planer
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
Dagligbankundersøkelsen 2014
Thon Hotel Backlund, Levanger
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil 2002

2 Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker omfanget  Når er prosjektet ferdig?  Hvilket verktøy er best?

3 Kunder og prosjekter FraTil SuperstrukturertTotalt kaos

4 Fellestrekk  Vanskelig å komme inn i prosjekter  Vanskelig å komme ut av prosjekter  Virkeligheten er ofte veldig forskjellig fra første forespørsel

5 FAQ Vi har et program vi skulle ha dokumentert:  Hvor mye koster det?  Når kan du levere?  Bonusspørsmål: Kan vi bruke Doc-To-Robo?

6 FAQ: Svar 1 Du kan få dokumentasjonen på tre måter...  Raskt  Billig  Bra...men du kan bare velge to samtidig

7 FAQ: Svar 2 Det spørs …

8 Prosjektoversikt 1. Avklar hva det spørs på 2. Lag en prosjektplan 3. Skriv og levér innhold 4. Evaluér prosjektet

9 Det spørs på: Tidsfrister  Når må du levere?  Når må du levere - egentlig?

10 Det spørs på: Mengde  Hvor stort er systemet?  Kompleksitet  Antall formater  Distribusjon  Hjelpesystem

11 Det spørs på: Kvalitet  Kvalitet tar tid!

12 Det spørs på: Formål  Oppfylle kontrakt  Gjøre livet enklere for sluttbrukere  Redusere kundestøtte

13 Det spørs på: Involvering  Følg prosjektmetodikk  Delta på møter  Vær interessert  Vær konstruktiv  Be om å få eget budsjett

14 Det spørs på: Personer  Programmerere  Brukere  Selgere/markedsførere  Support/opplæringsavdeling  Testere  Tekniske forfattere

15 Det spørs på: Utstyr  Systemet  Maskiner  Kontorer  Cola og pizza

16 Det spørs på: Grunnlag  Spesifikasjoner  Demoer  Brosjyrer  Markedsføringsplaner

17 Det spørs på: Ymse  Illustrasjoner  Stikkordregister  Oversettelse  Vedlikehold

18 Lag plan  Konkretisering av det du har funnet ut  Samkjør med resten av prosjektet  Begynn enkelt - men utvidbart  Vær realistisk

19 Lag tilbud/overslag  Timepris  Fastpris – For mange ukontrollérbare faktorer – Kun veldig konkrete arbeidsoppgaver

20 Produksjon  Lag maler  Definér arbeidsmetodikk  Skriv  Test  Skriv mer

21 Ferdig?  "Det er ikke så farlig om dokumentasjonen blir levert senere"

22 Ferdig?: Planlegg nøye  Lag oversikt over hva du skal levere  Lag oversikt over hva du ikke skal levere  Prioritér leveranser

23 Ferdig?: Meld fra  Si fra når du ser at det skjærer seg  Dokumentér hvorfor det går til h%¤#§¥

24 Ferdig?: Det blir enklere  Evaluér  Erfaring hjelper

25 Verktøy  RoboDitt og RoboDatt  Doc-To-Help og WordHelp  Author-IT og Help & Manual  En drøss andre

26 Verktøy: Velg format(er)  PDF  Hjelpeformat  Word-filer  Trykket dokumentasjon  Flere språk?

27 Verktøy: Hvem skriver?  Kompetanse  Tid

28 Verktøy: Singlesourcing?  Må planlegges  Krever mer oppsett i starten  Alternativ: – Singlesource deler av dokumentasjonen – Kan noe av dokumentasjonen leveres i kun ett format?

29 Verktøy: Andre faktorer  Pris  Læreterskel  Support

30 Verktøy: Pekere  Sammenligning:  Flere verktøy:

31 Viktigst: Innhold  ”Kan du anbefale én ting som vil gjøre dokumentasjonen vår bedre?” – Bedre innhold!