MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Oppgave – diagramanalyse av avvik faste kostnader Følgende opplysninger foreligger om en tilvirkningsavdeling: BudsjettHele året Faste kostnader
Algebra Koordinatsystem.
Forarbeid til Newton-besøk
9 Skanning.
Verdensrommet Hvordan ble det til? FAG: NATURFAG TRINN: 9
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Din nye powerpoint mal Slik kommer du i gang. Velkommen til din nye Powerpoint-mal Gratulerer med ny mal! Denne guiden gir deg en kort presentasjon av.
Den grunnleggende ferdigheten å regne i naturfag 8. – 11. trinn Utarbeidet av Audun Rojhan OlafsenHøgskolen i Østfold Per Arne BirkelandUniversitetet i.
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Plan for 2.klasse Uke – 26. august. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk Tegning 2Norsk MatteEngelsk Samfunnsfag 3 MatteMusikk Filmfestival.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
Ta med Solsystemutstyr Solsystemtau. Verdensrommet i læreplanene 2. trinn –beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 13: Innledende stoff om stjerner: Avstander, størrelsesklasser, HR- diagrammet.
Uke 19 og Norsk: Jeg kan replikkene mine i eventyret og kan «spille» rollen min. Matte: Jeg kan oppstilt multiplikasjon med desimaltall.
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
Målestokk. Eit mål for kor stor ei forstørring eller forminsking er. M= 20:1 – Tyder at 1 cm i røynda svarar til 20 cm på teikninga – Dvs. at teikninga.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Uke – 18. mars. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Stasjoner Matematikkens dag Tur Påskeguds tjeneste 2 Stasjoner Matematikkens dag Tur Samfunnsfag.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Sokrates.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Funksjoner Kapittel 2.
Ung-HUNT4: Velkommen!.
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Nysgjerrigpermetoden
Hypotese og teori.
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Regnearter og negative tall
Velkommen til skyteskole
Fredag 20. mars kl Anne Bruvold
Første kvadratsetning
Korleis kan vi sende slike signal?
Velkommen til en enkel innføring i kart og kompass Steinar Lauritzen
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 50-51
Oppdrag Bie-bot Forslag til forarbeid
Opplæring SAP Portalen
Velkommen til Newtonrommet
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Bokser Håkon Tolsby Håkon Tolsby.
Figur 5.1 Måling av tilfredshet på ordinalt målenivå.
Forarbeid til Newton-besøk
Matematikk på ungdomstrinnet
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Energiavregning 2016 Og litt om 2017.
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Støvsug et rom som ikke er ditt. 11. desember:
Hvordan måle trekkraft?
Filmstripe Viderekomne  
Design: Bjørn Jørund Blikstad / Sigurd Strøm
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Beskriv himmelen med tolv ord
Sokrates.
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Mortensrudnytt juni TRINN Kjære foresatte på 3.trinn.
Hvordan beveger egentlig planetene seg rundt solen?
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Istidsvariasjoner B r e t t e k a n t
Lag en 3D-stjernemodell
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Været: temperatur, vind og nedbør
Utskrift av presentasjonen:

MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål B r e t t e k a n t MÅLING AV SOLHØYDE Her skal du regne ut solhøyden på himmelen. Det er viktig at du gjør dette når solen står i sør (kl.12 vinterstid og kl.13 sommerstid). Mål skyggen til tre pinner med ulik lengde og marker i diagrammet på andre siden. Grublespørsmål Mål solhøyden ved høst- eller vårjevndøgn. Hva er breddegraden der dere har målt? Hva er sammenhengen mellom breddegraden og solhøyden på disse dagene? Solhøyden på vår- og høstjevndøgn skal være den samme. Klarer du å si hvorfor? Mål solhøyden ved sommer- og/eller vintersolvverv: Solhøyden er mye lavere ved vintersolverv enn ved sommersolverv. Klarer du å si hvorfor? Hvis dere måler solhøyden vinter og sommer, hvor stor er forskjellen i solhøyde mellom de to solvervdagene? Hvor stor er forskjellen mellom solhøydene dere målte ved vinter- og sommersolverv til solhøyden dere målte ved høst- eller vårjevndøgn? Kjenner dere igjen tallet dere kommer fram til? Elevens navn:

- av en 4cm pinne: ______________ - av en 6 cm pinne: ______________ Skyggens lengde: - av en 4cm pinne: ______________ - av en 6 cm pinne: ______________ - av en 10 cm pinne: ______________ B r e t t e k a n t Sett kryss i rutenettet under for hver måling du gjør. Pinnens høyde merkes av på den vertikale aksen og skyggens lengde på den horisontale aksen. Tegn så en skrå linje fra nedre venstre hjørne i diagrammet og gjennom alle kryssene. Les av sol-høyden der linjen krysser den innerste buen med tall. Skriv så datoen du har målt her: _____________ Pinnens høyde Skyggens lengde