UMI-Sci-Ed Project: The experience in Norwegian schools

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
OOSU PATTERNS (mønstre) Hva er et Pattern – opprinnelsen Mal for en Patternbeskrivelse Typer Pattern vi anvender innen systemutvikling Noen eksempler.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Velkommen til samling for «Multipliere» 3 nettverk: Aktiv Ungdoms lokalkontakter Eurodesk / UngInfo EuroPeers Det handler om: Synlighet, tilgjengelighet,
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Your Link to the Global VMware Community.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Hvordan skape tillit hos huseierne?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

UMI-Sci-Ed Project: The experience in Norwegian schools Fufen Jin - fufen.jin@ntnu.no Anne Margrethe Bosch - annemabosch@gmail.com Monica Divitini - divitini@ntnu.no 10.05.2019

Agenda The UMI-Sci-Ed project: Programming in secondary schools in an European perspective Educational scenarios: An example Some results from Norwegian schools Reflections on the experience Fufen We present ourselves - need 2 microphones Then we present : who is Excited

What is UMI-Sci-Ed? UMI-Sci-Ed: Exploring Ubiquitous computing, Mobile computing and Internet-of-things to promote Science Education UMI: Ubiquitous computing, Mobile computing and Internet-of-things A European project involving 5 countries across Europe: Norway, Finland, Italy, Greece, Ireland Aim: enhance the attractiveness and inclusiveness of science education and careers for young people through the use of the latest technologies. Fufen Also: Why is it important

Mission Empower young students (13-16 years in age) to: Think creatively Apply new knowledge in an effective way Become competitive in a highly demanding working environment Create Communities of Practice to support education Fufen

Overview of studies 5 classes in each partner country Overview of the 5 classes in Norway Total N=128 N boys=71 N girls=47 N unknown gender=10 Mean age=15 years Fufen adds the slides into the PP

Agenda The UMI-Sci-Ed project: Programming in secondary schools in an European perspective Educational scenarios: An example Some results from Norwegian schools Reflection on the experience Anne

What we provide…. A platform for supporting activities in schools and cooperation - http://umi-sci-ed.eu/the-platform Community of Practice (CoP) Educational scenarios The UDOO educational toolkits Anne Så hva er det vi kan tilby til de klassene som deltar? En plattform som er tilrettelagt for tett samarbeid mellom deltakere Community of practice Lærere, elever og oss i prosjektet er logget på samme sted Beskrivelse av ulike scenario som brukes Tilgang på forskningsresultater Generelt mye læringsmateriale og ressurser tilgjengelig Scenario: Resirkulering Toolkits / verktøykasse Innhold: UDOO kretskort - liten datamaskin med operativsystem. Kan koble til mus, tastatur, skjerm Sensorer Ledninger til å koble alt sammen, etc.

Technical toolkit Anne

4-5 hours activity (hver fase) that can be organized in a varying number of class hours Fase 1: design of IoT solutions for societal challenges (smart cities) (løse samfunnsproblemer) What we are doing now: Improving the introduction to IoT, less difficult language, more info well suited to the students age Fase 2: Building easy circuits with the UDOO boards and different sensors Fase 3: Building a recycling bin that uses a ultra-sound sensor to detect when it is full and it signals it (with a red light and with sharing data to the cloud)

Video from the activity Anne

4-5 hours activity (hver fase) that can be organized in a varying number of class hours Fase 1: design of IoT solutions for societal challenges (smart cities) (løse samfunnsproblemer) What we are doing now: Improving the introduction to IoT, less difficult language, more info well suited to the students age Fase 2: Building easy circuits with the UDOO boards and different sensors Fase 3: Building a recycling bin that uses a ultra-sound sensor to detect when it is full and it signals it (with a red light and with sharing data to the cloud). man ser selv hvor mye man vil gjøre ut av det

Easy entry point, less “scaring” connected to societal challenges (technology in context) Develop ownership of ideas Introduction to microprocessors and sensors Group activity Hand-on tutorial Project - oriented activity Students have the possibility to be more creative (within the limited time frame that they have Hvorfor gjør vi aktivitetene med UMI? Fase 1: Idéfase - ikke hands on med teknologien. Senke terskelen, mindre skremmende å hoppe i det. Egne idéer - eierskap. Muligheter for å inkludere/adressere samfunnsproblemer. Fase 2: Har pirret nysgjerrigheten, hvordan realiserer vi idéene. Gruppene finner ut av det sammen, og med tett oppfølging *to do list* Fase 3: Får bruke teknologien til å gjøre noe nyttig, får se hvordan det faktisk kan brukes. Ferdigstilt produkt. Bruke kreativiteten Product design, you have to make decisions on how to reach the goal, additional functionality (yellow light) Not *to do list*

Agenda The UMI-Sci-Ed project: Programming in secondary schools in an European perspective Educational scenarios: An example Some results from Norwegian schools Reflection on the experience

Do UMI activities provide satisfaction, enjoyment, a good performance, and give a sense that it is useful to students?

High satisfaction rate does not translate to high intention rate Students’ respons to satisfaction Students’ respons to intention

Usefulness is a critical factor for intention

Gender differences in learning experiences

Gender difference in learning experience with UDOO  

Do UMI activities increase students’ career awareness? Fufen Also add another slide on enjoyment

Agenda Who we are The UMI-Sci-Ed project: Programming in secondary schools in an European perspective Educational scenarios: An example Some results from Norwegian schools Reflection on the experience Anne

Some lessons learned (1) UMI as an effective way to engage students ...but requires close follow up from the teachers Cooperation with external actors is important - invite people into your class but remember that your role as a teacher remains critical Students might play an important role in helping others to learn - give them a chance Varied activities are important to trigger participations how and when to push students out of their “comfort zone”   Hva har vi lært av prosjektet? UMI er effektivt - det engasjerer Praktiske oppgaver Mange spørsmål - det må være noen der som kan svare , og fasilitere arbeidet Opplegget er fleksibelt, og lett å tilpasse ulike klasser Øktlengde, timetall - hvor omfattende Omrokkere rekkefølgen på de tre fasene, elektronikklinje på VGS hensiktsmessig fase 2 først Hvor stor frihet vi gir i idéfasen, hvor mye kode de har tilgang til Ekstraoppgaver UDOO board - mange muligheter, arduino med et operativsystem - komplisert for elevene å løse problemer selv. Fungerer ikke med chromebook Mulig å benytte andre kretskort for å treffe målgruppen, bedre effekt når kortet er tilpasset Micro:Bit, ren arduino uten operativsystem

Some lessons learned (2) The gender gap Girls are a minority in ICT-oriented classes It is important to motivate them early Stereotypes seem to be strong and tend to push back girls during programming activities active scaffolding by the teacher Ikke så viktig slide Dere har snakket om kjønnsforskjeller før - nevner det nå Valgfag ICT - teknologiklasser motivere tidligere Stereotyper - jenter mer aktive i idéfasen, gutter tar over i den praktiske biten (dette er den tendens)

Some lessons learned (3) Low floor, high ceiling activities not easy to design and to implement   Anne Aktivitetene er designet til å være low floor high ceiling Vi snakker om fase 3 hvor man må finne ut av ting selv med designet Som vi har snakket om, må elevene selv finne ut i fase 3 hvordan de vil sette sammen komponentene på bøtta. Fungerer det? vs. hva er beste mulige design, praktisk og estetisk sett. Legge til funksjonalitet som et gult lys ved halvfull bøtte eller LED-matrise Det er ikke alltid

Interested in cooperating with NTNU? Why you should get involved? Get access to innovative teaching scenarios Share your experience with an international community Get help Contact: Prof. Monica Divitini divitini@ntnu.no